עלייה קלה בנכונות לרכוש דירה בחודש מארס

7% מכלל המשיבים אינם פוסלים רכישת דירה בתוך 6 חודשים - עלייה של חצי נקודת האחוז בהשוואה לחודש פברואר; הרוב מעדיפים דירה מיד שנייה

שיעור הנכונות לרכוש דירה - חדשה או מיד שנייה - במהלך חצי השנה הקרובה, עלה במארס בחצי נקודת אחוז בהשוואה לפברואר, ל-7% מכלל המשיבים. מדובר בנתון מגמה אשר ממצע את נתוני ינואר, פברואר ומארס. שיעור הנכונות השוטף, קרי במארס בלבד, עמד על 6.4% מכלל המשיבים בסקר. כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים מבית "גלובס מחקרים", בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן.

מפילוח אותם אלו שאינם פוסלים רכישת דירה בתוך שישה חודשים, עולה, כי 1.8% צפויים לקנות דירה חדשה (1.7% בפברואר), 3.9% יפנו לשוק הדירות מיד שנייה (3.8% בפברואר), ושיעור המהססים עלה ב-0.2 נקודות אחוז לעומת פברואר ועמד החודש על 1.3% מהמשיבים. למעשה, מנתוני המגמה עולה, כי מאז ינואר 2007 עוקף שיעור המצהירים שבכוונתם לרכוש דירה מיד שנייה את אלו החושבים על דירה חדשה, כאשר מדצמבר 2008 הפער התרחב ברציפות בכל אחד מהחודשים.

ברמת הקבוצות ניתן לראות, כי קבוצת הצעירים (עד גיל 29) מובילה את שיעורי הנכונות לרכוש דירה בקרוב, עם 13.7% מכלל המשיבים מהקבוצה. שיעורי נכונות גבוהים רושמים גם משיבים חרדים ודתיים וכאלו המתגוררים באזור ירושלים, עם 10.6% ו-9.7%, בהתאמה.

מדד אמון הצרכנים, ממנו נגזרו הממצאים, ירד החודש ב-2.1 ל-60.7 נקודות, כאשר ציפיות הציבור לגבי מצב שוק העבודה בעוד חצי שנה ממשיכות להיות פסימיות. 56% מהמשיבים מעריכים שמצב שוק זה יורע בעתיד הקרוב, ורק 14.4% צופים שישתפר.

בהקשר זה מעניין לציין, כי בשעה שמדד אמון הצרכנים איבד יותר מ-23% מערכו בין קיץ 2007 לבין מארס 2009, ירד שיעור הנכונות לרכישת דירה במהלך אותה תקופה ב-5% בלבד. למרות הירידה המתונה עד כה, כדאי יהיה לעקוב אחרי נתוני שוק העבודה בתקופה הקרובה, משום ששיעור האבטלה הוא מהגורמים המשפיעים ביותר על שוק הדיור. *