מועד הפורענות

ימות החגים פסח וסוכות וחול המועד, מעולם לא התאימו לסוחרי מט"ח בעלי לב חלש

חול המועד פסח וחול המועד סוכות הן תקופות מועדות לפורענות בשוק המט"ח הישראלי, במיוחד כאשר ימי החג חלים באמצע השבוע. יכולת התגובה של המשקיע הישראלי לנעשה בחו"ל מוגבלת ביותר בשל מיעוט ימי המסחר - שני ימי מסחר מקוצרים בבורסה בתחילת השבוע הבא לעומת שישה ימי מסחר בחו"ל.

שחקני אופציות המעוף במט"ח כמעט מושבתים ואם נוסיף לכך את העובדה שבחול המועד עובדות חברות רבות במתכונת מצומצמת ופעילותן בחדרי העסקות מועטה, נקבל מסחר דל יחסית ופוטנציאל לתנודתיות רבה.

חדרי העסקות הם היחידים שיעבדו במתכונת כמעט מלאה ואם יחליט בנק ישראל שלא לרכוש דולרים בחול המועד או לרכוש במתכונת יום שישי (50 מיליון דולר במקום 100 מיליון ביום), הוא יותיר למעשה את הזירה חשופה לחלוטין למסחר ספקולנטים.

שבוע מסחר זה בהחלט עלול שלא להתאים לבעלי לב חלש. כל אירוע מהותי בשוקי חו"ל בין אם שוק המט"ח ובין אם שוקי המניות עשוי לזעזע את שוק המט"ח המקומי. זכור היטב המשבר ברוסיה ובשווקים המתעוררים שהתרחש בספטמבר 1998 וגרם לפיחות דרמטי של עשרות אחוזים בשער השקל לעומת מטבעות כמו היין והפרנק השוויצרי.

זו בהחלט דוגמה בולטת להשלכות של מסחר דליל ומיעוט משתתפים. היו עוד מספר מקרים בשנים האחרונות בהן סבל השוק המקומי מתנודות חריפות במהלך חול המועד עקב המסחר הדליל. אם בנק ישראל מעוניין לשמור על הישגיו בשוק המט"ח כדאי שיפקח עין היטב על הנעשה בשוק בטרם יקבל החלטה בדבר היקף רכישותיו.

ואם בבנק ישראל עסקינן אני סבור שכדאי שתתבצע חבירה מהירה לשר האוצר הנכנס. שיתוף הפעולה בין שני הגורמים בכל הקשור להתנהלות שוק המט"ח חשוב מאין כמוהו במיוחד עכשיו.

צריך לפרק את נתוני האבטלה שהתפרסמו לגורמים. חברת קיוליק אנד סופה שצמצמה פעילות ביוקנעם (170 מפוטרים) העבירה את פעילותה למזרח. אחת הסיבות לכך היא שער הדולר הנמוך שאינו מאפשר תחרות.

חברות נוספות שפיטרו החודש עובדים ציינו כי אחד הגורמים לשחיקת הרווח או להפסד של ממש, היה שער הדולר. אחרי החג צפוי גל גדול נוסף של פיטורים ואני סבור כי דווקא עתה יש להפגין נחישות בכל הקשור למלחמה על החלשת השקל. גם ב-G-20 דיברו על חשיבות המטבע המקומי לכלכלות מוטות ייצוא.

האפשרות המשעממת

מצד שני בהחלט ייתכן שבוע משעמם. סטיות התקן באופציות המשקפות את רמת התנודתיות בשוק המקומי, נותרו ברמות נמוכות למרות גל הפיחותים האחרון. אירועי סוף השבוע שעבר- הנתונים הכלכליים שפורסמו בארה"ב, פעולות הנגיד טרישה וועידת ה-G 20 לא יצרו דרמות אצלנו.

האופוריה בשוקי המניות קצת הפתיעה אותי למרות היותי אופטימיסט למדי לגבי המשבר העולמי. נראה כאילו בהחלטות ה-G -20 בא מזור לכל תחלואי העולם וכולנו יודעים שזה לא בדיוק המצב ואולם לא מצאתי בשורות מרחיקות לכת בהחלטות הועידה. אופטימיות זהירה כן- אופוריה זה קצת מוגזם.

אופוריה זו, עם הפחתת הריבית המינורית בגוש היורו הביאו להיחלשות משמעותית של הדולר בעולם. 3% מול היורו והיחלשות משמעותית יותר כנגד מטבעות השווקים המתעוררים.

בימים כתיקונם הייתי מצפה לתיקון חד יותר של השקל אולם כפי שציינתי, עד כה הגיב השוק המקומי באיפוק, שלא לומר אדישות למתרחש בעולם. האם באיזה שהוא מקום הפנימו השחקנים את מידת מעורבותו של בנק ישראל ורצונו בשקל חלש או שמא זהו השקט שלפני הסערה והפסח יהיה שוב חגם של הספקולנטים.

הוראות הפעלה

ומשפט אחד לסיום הייתי רוצה להפנות לחברי הפורום, בעיקר החדשים. מדי פעם אני נוהג להמליץ על אסטרטגיות ופעולות מקומיות. המלצות אלה אינן תחליף לייעוץ ומתאימות בדרך כלל לשחקני מט"ח המכירים את השוק. שוק שהדבר האחרון שאוכל לומר עליו שהינו ידידותי למשתמש.

כאשר אני נותן תחזיות, אינני נוהג לנקוב בזמן. אני מדבר על תהליכים והרציו העומד מאחורי תהליכים אלו. ניתן להסכים עם הרציו וניתן להתנגד לו. טענתי כי הדולר ימשיך להתחזק לרמה של 4.35 ואחר כך לרמה של 4.50 לפחות.

לא הבטחתי כי זה יקרה השבוע או בשבוע הבא ומי שמכיר אותי יודע שאינני מכיר במושג "כרטיס בכיוון אחד". בכל מגמה יש גלים ולאחר כל עלייה יש תיקון ולעיתים הוא חריף. כאשר אשנה את דעתי לגבי המגמה הכללית מובטח לכם כי אכתוב על כך טור מיוחד. גם אז תוכלו להסכים או להתנגד לרציו.

שבוע טוב ופסח שמח.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.