בעקבות הנחיות האוצר: פריזמה תתקשה לפרוע חצי מיליארד שקל

ההנחיות החדשות שהוציא ידין ענתבי אוסרות על המוסדיים לשלם השנה דיבידנד, באמצעותו תכנן בית ההשקעות לפרוע חצי מיליארד שקל, חלק מחובו לבנקים

פריזמה, בית ההשקעות שהקימה קבוצת מרקסטון, מכר את נכסיו, במהלך שאמור לסייע לו לפרוע את חובו לבנקים. אחד המקורות המתוכננים לפירעון חלק מהחוב, בהיקף של חצי מיליארד שקל, הוא הדיבידנד שפריזמה אמורה לקבל מפסגות, בעקבות עסקת מיזוג קופות הגמל של שני הגופים. אולם הנחיות חדשות של משרד האוצר עשויות למנוע מפסגות לשלם את הדיבידנד, ולכן להקשות על פריזמה לשרת את חובה לבנקים.

על פי עסקת המיזוג של נכסי הגמל של פריזמה ופסגות, שהושלמה היום, התחייבה האחרונה לחלק דיבידנד בשיעור 85% מהרווח הראוי לחלוקה. אולם פסגות לא תוכל לחלק את הדיבידנד בשל המכתב ששלח לפני ימים אחדים ידין ענתבי, הממונה על שוק הון והביטוח באוצר, לגופים המוסדיים, ובו אסר עליהם לחלק דיבידנדים עד סוף 2010. מטרת המהלך היא לחזק את ההון העצמי של הגופים המוסדיים.

כמו כן, במסגרת אותו מהלך שמוביל האוצר, לחיזוק ההון העצמי של המוסדיים, הוא הוציא לפני כעשרה ימים הנחיות שמחייבות את הגופים המנהלים נכסי גמל לעמוד בדרישות הון עצמי מינימלי. כיום המינימום הנדרש מחברות הגמל הוא מיליון שקל, ועל פי ההנחיות החדשות, המינימום הנדרש יגדל במאות אחוזים, כנגזרת של היקף הנכסים המנוהלים, וייאלץ את חברות הגמל לרתק הון רב. גם מהלך זה צפוי לפגוע בדיבידנדים שיקבלו בעלי המניות של חברות הגמל.

אחרי החג צפוי האוצר להודיע לכל אחת מחברות הגמל מה היקף ההון העצמי המינימלי שלה. גורמים מקורבים לאוצר מעריכים כי ההון העצמי שיידרש מחברת קופות גמל בסדר הגודל של פסגות הוא 60-80 מיליון שקל, ללא מוניטין. על פי הדו"חות הכספיים של פסגות גמל, עומד הונה העצמי על קרוב ל-300 מיליון שקל כולל מוניטין. כלומר קשה לקבוע האם הונה העצמי ללא מוניטין עומד בדרישות האוצר.

על פי ההערכות בשוק, ההון העצמי של בית ההשקעות פסגות עומד על מעל 1.5 מיליארד שקל (כולל מוניטין) לאחר עסקת פריזמה. תיאורטית, בית ההשקעות יוכל להעמיד חלק מההון העצמי לרשות חברת הגמל, על פי הצורך. לפיכך, לא נראה כי האיסור של ענתבי צפוי להשפיע על פסגות עצמה.

לעומת זאת, לגבי פריזמה ההשלכות של איסור האוצר שלא לחלק דיבידנד, משמעותיות. כאמור, לאור עמדתו של ענתבי, פריזמה לא תוכל ליהנות מדיבידנד מחברת הגמל בשנת 2009, ותצטרך להסתפק בדיבידנדים שיניבו שאר החברות בנות של פסגות, שעוסקות בקרנות נאמנות, תיקי השקעות ותעודות סל. אך כיוון שפעילות קופות הגמל של פסגות היא מקור רווחים עיקרי, סביר כי הדיבידנד הכולל של חברות הקבוצה יקטן. לפיכך, לא ברור כעת אם יכסה את ההתחייבות של פריזמה כלפי הבנקים.

המותג פריזמה יימחק

כאמור, היום הושלם המיזוג בין פסגות לפריזמה, בעקבותיו הפכה פסגות, בניהולו של רועי ורמוס, לגוף הגמל הגדול ביותר, המנהל נכסים בהיקף של 40 מיליארד שקל. העסקה אף הפכה את פסגות לבית ההשקעות הגדול בישראל, עם קרוב ל-100 מיליארד שקל נכסים מנוהלים.

תהליך המיזוג יוביל למספר שינויים בפסגות. ראשית, משמות הקופות יימחק שם המותג "פריזמה", ובמקומו יבוא "פסגות". גם שם חברת הגמל של פסגות ישתנה מ"פסגות גדיש קופות גמל" ל"פסגות קופות גמל". כמו כן, הקופות יאוחדו, ובסוף הדרך יישארו בפסגות 60 קופות גמל, לעומת 30 כיום, ו-90 לאחר המיזוג.

לצורך קליטת הנכסים ולאור נטישת העמיתים מקופות פריזמה, עיבתה פסגות לאחרונה את מערך השימור שלה, גם ע"י גיוס עובדים חדשים, חלקם מפריזמה. בפסגות מועסקים כ-600 עובדים.