דירוג בתי-המלון בישראל חוזר: משרד התיירות פנה לחברות בינלאומיות לקבלת הצעות לדירוג

בהתאחדות המלונות טוענים כי המהלך נעשה ללא שיתופם, למרות שנציגיהם השתתפו בדיונים בנושא

11 שנה לאחר שהופסק דירוג בתי המלון בישראל, מנסה משרד התיירות להחזיר את השיטה: המשרד פנה בשבועות האחרונים לכמה חברות בינלאומיות לדירוג בתי מלון בבקשה לקבל הצעות להתקשרות מסחרית לצורך דירוג רמת בתי המלון בישראל. בנוסף לדירוג, התבקשו החברות להציע מנגנון לבקרה על רמת המלונות כפי שדורגה. מדובר בתחום ותיק בו פועלות ברחבי העולם עשרות שנים חברות עסקיות (דוגמת חברת מישלן ו-AAA) העוסקות בדירוג מקצועי של בתי מלון על פי פרמטרים מקצועיים קבועים ושוויוניים. יש לציין כי בהתאחדות בתי המלון טוענים כי המהלך התבצע ללא שיתופם.

הדירוג לא שיקף בעבר את התמורה

עד לפני כמה שנים דורגו בתי המלון בארץ על-ידי משרד התיירות. במשרד נקבעו הקריטריונים לפיהם קיבלו בתי המלון את מספר הכוכבים וצוות מקצועי של המשרד היה אמון על הענקת הדירוג והבקרה לגבי השנה השוטפת. בשנת 1998 הוחלט להפסיק את דירוג בתי המלון לאחר שהגיעו למסקנה כי השיטה אינה עונה על הצרכים וכי לעיתים הדירוג לא שיקף את התמורה שקיבל התייר, עובדה שגרמה לחוסר שביעות רצון מצד התיירים.

היעדר דירוג לא מאפשר בקרה

הרעיון לחדש את דירוג בתי המלון עלה בשנת 2006, לאחר שפירמת ארנסט אנד יאנג פרסמה דו"ח שבחן את שוק התיירות בישראל, ובעקבותיו הוחלט להקים ועדה ציבורית לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בארץ. אחת מתת הוועדות של אותה ועדה ציבורית עסקה בגיבוש הצעות לדירוג אכסון מלונאי. בתת הוועדה היו חברים, בין היתר, נציגי המלונאים בהם מנכ"ל התאחדות המלונות שמואל צוראל, ויו"ר איגוד מנהלי בתי המלון וחבר מועצת ההתאחדות, רפי וינר.

הוועדה קבעה, בדו"ח שפורסם באפריל 2008, כי היעדר שיטת דירוג אינו מאפשר בקרה והנעה לשיפור טיב המוצר. התייר והצרכן מקבלים מידע לקוי שעלול ליצור פערי ציפיות שיחריפו ככל שמספר התיירים הנכנסים לארץ יגדל. עוד נכתב במסקנות כי "אין כמעט ארץ תיירות שאינה מנהיגה שיטת דירוג כלשהי. במובן זה, ענף המלונאות בארץ מהווה דוגמה שלילית חריגה שאינה תואמת את מגמת הגלובליזציה". המלצת הוועדה למשרד התיירות הייתה לקבלת הצעות מקדמיות מגורמים מסחריים בעלי ניסיון בינלאומי ופרסום הליך בקשה לקבלת מידע.

בימים האחרונים העבירה התאחדות בתי המלון למשרד התיירות מכתב, שתוכנו הגיע לידי "גלובס", וממנו עולה כי בהתאחדות מרגישים שהמשרד פועל מעל ראשם ללא תיאום. במכתב כותב יו"ר ההתאחדות, אלי גונן, למנכ"ל המשרד, שאול צמח, כי בהתאחדות לא מבינים את הסיבה ל"חשאיות" המהלך ולהיעדר כל דיאלוג עמם כנוגעים ישירים לנושא זה. לדברי גונן, הטלת פיקוח ובקרה מטעם גוף מקצועי נוסף למשרד התיירות ייצרו כפל פיקוח וזו גזירה בה לא יוכלו לעמוד בתי המלון.

ממשרד התיירות נמסר כי "המשרד פועל בהתאם להמלצות הוועדה בה היו חברים גם נציגי המלונאים ולכן המשרד תמה על טענת המלונאים בדבר עקיפתם". עוד נמסר כי פעולות המשרד נעשות מתוך מטרה לקדם את נושא דירוג המלונות בישראל תוך שיתוף-פעולה פורה ויעיל עם תעשיית התיירות שהיא שותפה לקידום הנושא.