עו"ד יעקב שטיינמץ: "יש תחושה שהגענו לתחתית"

"בעקבות המשבר העולמי יש מדינות שכדאיות היום להשקעה בנדל"ן. ברמות הסיכון הנוכחיות נראה כי המקום הנכון להשקעה הוא במדינות מערביות, כמו ארה"ב ואנגליה, שנפגעו קשות בשוק הנדל"ן ולכן יוצרות הזדמנויות"

ברבעון הראשון של שנת 2009 זינק מדד נדל"ן 15 בשיעור של כ-40%, וזאת לאחר ירידה חדה של 80% בשנת 2008. שוק הנדל"ן ספג מכה קשה כתוצאה מהמשבר העולמי, אבל ההתאוששות במניות חברות הנדל"ן בשבועות האחרונים, בארץ ובחו"ל, מלמדת שחלק מהמשקיעים סבורים כי ברמת המחירים הנוכחית בהחלט ניתן למצוא הזדמנויות להשקעה.

"בעקבות המשבר העולמי יש מדינות שכדאיות היום להשקעה בנדל"ן. ברמות הסיכון הנוכחיות נראה כי המקום הנכון להשקעה הוא במדינות מערביות, כמו ארה"ב ואנגליה, שנפגעו קשות בשוק הנדל"ן ולכן יוצרות הזדמנויות", אומר עו"ד יעקב שטיינמץ, השותף המנהל במשרד עוה"ד סאמט, שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'. במקביל, שטיינמץ סבור כי מוקדם גם להספיד את ההשקעה בנדל"ן בשווקים מתעוררים, שמשכו הרבה מאוד יזמים ישראלים בתקופת הגאות שלפני המשבר, "בהיבט של רמות צמיחה וגידול באוכלוסיה נכון לבחון השקעה במדינות שנחשבות שווקים מתעוררים כדוגמת מזרח אירופה, רוסיה, המזרח הרחוק ודרום אמריקה".

גלובס: יש סיכוי שנראה בקרוב שוב תנועה מאסיבית של יזמים לחו"ל?

שטיינמץ: "עד שלא תיפתר בעיית האשראי, הן בעולם והן בישראל, בשוק הבנקאי והחוץ בנקאי, לא נראה פיתרון. יש לנו כיום תחושה שהגענו לתחתית המשבר ולכן מכאן והלאה יש אולי מקום לאופטימיות".

על רקע המשבר בתחום הנדל"ן, חלק מהחברות הנדל"ן גילו בחודשים האחרונים תחום מניב חדש, שגם מצליח למצוא קהל פוטנציאלי גדל והולך - השכרת קרקעות למיזמים להקמת תחנות כוח סולאריות בארץ ובחו"ל, וזאת על רקע הרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות (שמש, מים רוח) לייצור חשמל.

חברת אספן נדל"ן, למשל, חתמה באחרונה על הסכם הבנות להקמת חוות סולאריות באיטליה ב-24 מיליון אירו. חברות נדל"ן נוספות מנהלות מגעים להשכרת קרקעות לפרויקטים סולאריים בארץ, וזאת בעקבות החלטת הממשלה להגדיל השימוש באנרגיות מתחדשות לכ-10% מייצור החשמל. בעקבות ההתעוררות בענף, הוחלט באחרונה להקים מחלקה ייעודית במשרד סאמט וכו' שתעסוק בתחום הקלינטק והאנרגיות המתחדשות. את הפעילות בתחום ירכז עו"ד גיא טל.

שטיימנץ מציין כי לנוכח המשבר ולנוכח התשואות הנמוכות של שאר האפיקים הפיננסיים כדאיות ההשקעה בתחום גדלה, "גם אם לוקחים בחשבון את מקדם האופטימיות של גופי ההשקעה, אין ספק שפוטנציאל התשואה הוא מבטיח ביותר. בסופו של יום לא מדובר בעסקי אוויר. הצורך במים נקיים, בחשמל ובדלק הוא צורך אמיתי שהולך וגודל יחד עם האוכלוסייה וההתפתחות שלה. לירידה במחירי הנפט יש השפעה על הגיוסים לתחום הקלינטק, אבל היא הולכת ונחלשת בשל מספר סיבות, בהן אימוץ מדיניות סביבתית "ירוקה" ע"י רוב המדינות בעולם וההכרה בצורך להתנתק מהתלות בספקי הנפט".

מה לגבי התמריצים עליהם מדברים כעת בארץ לקידום תחום האנרגיה הסולארית?

"כל תמריץ שיינתן ושיוזיל את עלויות ההקמה הוא חיובי. אסור גם לשכוח את הפן הבירוקרטי הכרוך בפרויקטים האלו, במיוחד בכל נושא הקצאת הקרקעות, הצורך במכרזים ועוד, שהטיפול בהם מצד הרשויות הוא קריטי בהוצאת החזון הסולארי אל הפועל. נושא הקרקעות, במיוחד בישראל, הוא בעייתי ומצריך טיפול אינטנסיבי. ההכרה בכך ברשויות כבר קיימת וננקטים צעדים בכיוון הנכון, אם כי כתמיד ההתקדמות היא איטית.

"המבחן הוא מבחן התוצאה. כרגע נדמה שהתעריפים, אף שהם מתוארים כגבוהים, לא הביאו לשטף ממשי של פרויקטים. גם כאן הפן הבירוקרטי יכריע - שכן לעיתים, גם אם ההשקעה היא מבטיחה רווחיות, משקיעים נרתעים כאשר הדבר כרוך במסכת בירוקרטית כמיטב המסורת הישראלית".