שותף למגדל מאייר בת"א: קבוצת חג'ג'-כהן רכשה 50% מברגרואין תמורת 60 מיליון שקל

יצחק חג'ג': "ב-2010 או לכל המאוחר ב-2011 יחזור שוק היוקרה למצבו; החברה לא הולכת למכור את הדירות במחירים זולים"

המיליארדר האמריקני ניקולס ברגרואין, אחת מהדמויות הצבעוניות והמסקרנות ביותר בשוק מגורי היוקרה בישראל, מכניס שותפים לחברה הציבורית ברגרואין רזידנטיאל במה שמוגדר כ"הסכם השקעה אסטרטגי" עם האחים יצחק ועידו חג'ג' והאחים ניר, ליאור ואחיקם כהן.

עם השלמת העסקה, קבוצת חג'ג'-כהן תחזיק ב-50% ממניות החברה וייקחו חלק בזכויות והתחייבויות החברה. על פי הסכם ההקצאה, קבוצת חג'ג'-כהן תשקיע בחברה (בדרך של הלוואת בעלים) 60.2 מיליון שקל בתמורה למניות החברה. ההשקעה תתבצע בשני תשלומים, כ-40.1 מיליון שקל במועד השלמת העסקה וכ-20.1 מיליון שקל שישולמו לחברה 90 יום לאחר מכן. השלמת העסקה כפופה לאישורי הבנקים המלווים של החברה. עם השלמת העסקה ימשיך יגאל צמח נציג ברגרואין לכהן כמנכ"ל החברה.

ברגרואין רזידנטיאל הוקמה ב-2006 והינה פעילה בעיקר בשוק נדל"ן היוקרה בתל אביב. פרויקט הדגל של החברה הינו מגדל מאייר בשדרות רוטשילד בתכנונו של אדריכל העל ריצ'ארד מאייר מניו יורק. מדובר על מגדל בן 27 קומות (כאשר החברה ביקשה אישור לתוספת של 5 קומות נוספות) ו-140 דירות פאר. החברה מסרה כי 30% מהדירות שווקו ליהודים עשירי העולם בתמורה ללמעלה מ-250 מיליון שקל.

בנוסף, מחזיקה החברה בשמונה נכסים שונים, מרביתם לשימור, במתחם נחלת בנימין בתל אביב וכן נכס ברחוב אחד העם הסמוך. מחוץ לתל אביב רכשה החברה 20 דונם בפרדס חנה-כרכור להקמת פרויקט של 22 בתים ו-64 דירות, 15 דירות בפרויקט סביון טאוור ברמת גן שנרכשו תמורת 15 מיליון שקל לפני כשלוש שנים ונמכרו כולן בשנה האחרונה תמורת 17 מיליון שקל.

רוטשילד רכש טריפלקס

אולם, ללא ספק הפרויקט המעניין ביותר של החברה הוא המגדל ברוטשילד שהשלמתו מתוכננת בסוף 2012 ובינתיים היא ריכזה מספר פרסומים על זהות הרוכשים בו וביניהם נאט רוטשילד הבריטי, צאצא למשפחת רוטשילד ששילם 15 מיליון דולר עבור טריפלקס בקומות העליונות (מחיר המשקף 23 אלף דולר למ"ר). בעל השליטה ניקולס ברגרואין התעניין בטריפלקס השני (במחיר דומה), אולם עד כה העסקה לא התקדמה.

השותפים החדשים של ברגרואין הם קבוצת חג'ג שבונה כיום כ-25 פרויקטים ברחבי תל אביב בלבד, בעיקר בתחום היוקרה, ונחשבת בין המובילות מקבוצות הרכישה בארץ. קבוצת כהן מורכבת מהמשפחה שהייתה הבעלים של יד פז שהתמזגה עם פקר פלדה ב-2003 והפכה לחברת המתכת הגדולה בישראל. לאחר חמש שנות פעילות, מכרה קבוצת כהן את חלקה בחברה לשותפתה אפריקה-ישראל.

עו"ד יצחק חג'ג' אמר היום ל"גלובס" כי למרות מצבו של שוק היוקרה כרגע, "זה השוק שאנו מתעסקים בו וזה המגדל הכי יוקרתי בארץ ומי שירצה לרכוש מגדל מהסוג הזה יצטרך לבוא לשם ואין לו כמעט מתחרים, כאשר מי שרכש הם לקוחות פריים ברמה עולמית. להערכתי, ב-2010 או לכל המאוחר ב-2011 יחזור שוק היוקרה למצבו. החברה לא הולכת למכור במחירים זולים ואין לחץ ברמה של כמה דירות צריך למכור ברבעון. יהיו מכירות ויכול להיות התפשרויות אבל עדיין ברמת מחירים גבוהה. הכסף שנכנס לחברה אמור לתת לה הרבה אוויר והליווי סגור (המגדל מלווה ע"י בנק לאומי - א' ר' וא' ש')". חג'ג' העריך כי בתחילת יוני תחל הבנייה.

לדברי חג'ג', קבוצת ההשקעות הבינלאומית ברגרואין היא עם פריסה עולמית רחבה והסיבה היחידה שברגרואין עשה את העסקה, היא היכרותו עם קבוצת חג'ג'-כהן. "למרות שהוא קיבל מספר הצעות ותמיד דחה אותן. אנחנו לא משקיע פיננסי". לדבריו, ממוצע המחירים במגדל הוא 11 אלף דולר. בבניין בנחלת בנימין 8 נמכרות הדירות סביב 7 אלף דולר למ"ר.

האג"ח זינק

מניות החברה אינן נסחרות בבורסה (אלא אג"ח בלבד) ולכן קשה להעריך את שווי השוק של החברה, וודאי על רקע המשבר והיעדר עסקאות בשוק. בתגובה לידיעה האג"ח של ברגרואין זינק הבוקר ב-15%.

את 2008 סיימה ברגרואין עם התחייבויות של 408 מיליון שקל, גרעון של 36.7 מיליון שקל בהון העצמי והפסד של 51 מיליון שקל. מלבד עלויות הבניה נדרשת ברגרואין ב-2009 לשלם 6.5 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ועוד 10.5 מיליון שקל לבנקים ולכן היא נדרשת לממש נכסים.

לדברי יגאל צמח, "העסקה נועדה לחזק את הנגישות והיכולת שלנו לפעול במרכז תל אביב. אחרי 3 שנים בישראל אנחנו יוצרים קבוצה חזקה בתחום של נדל"ן יוקרה במרכז תל אביב, וזה החיבור הנכון לנו מבחינה אסטרטגית". *