התעשייה האווירית תמכור 50 מזל"טים לרוסיה ב-50 מ' ד'

ישראל תמכור לרוסיה 50 מזל"טים מתוצרת התעשייה האווירית (תע"א) בשווי של 50 מיליון דולר. על פי פרסומים זרים, העסקה אושרה בפרלמנט הרוסי בסוף השבוע. העסקה הרגישה מסמנת שני הישגים משמעותיים. ראשית, מבחינה ביטחונית ישראל מהדקת את יחסיה עם רוסיה ובכך מרחיקה את האפשרות שזו תמכור לאיראן או לסוריה את טילי הנ"מ מסוג 300 S, עסקה שאיראן מאוד מעוניינת שתצא לפועל. איראן וסוריה גם מאוד מעוניינות בשת"פ עם רוסיה במו"פ בייצור מערכות קרב. שנית, מבחינה עסקית יש כאן שוק חדש ומשמעותי לתעשיות הביטחוניות הישראליות.

"אחרי בחינת המערכות של אלביט ושל תע"א במשך למעלה משנה, הרוסים החליטו להצטייד במערכות של תע"א. מדובר במזל"טים - לא במל"טים הגדולים והמתוחכמים של תע"א, אלא מזל"טים שיכולים לפעול במרחק של עד 100 ק"מ. הם נועדו למשימות בגבולות המדינה", אמר גורם בתעשייה הביטחונית.

"הרוסים הגיעו למסקנה שהם רוצים לרכוש מל"טים בעקבות המלחמה בגיאורגיה ב-2006, שבה הגיאורגים הפעילו מל"טים של אלביט מסוג הרמס. הם ביקרו לפני כשנתיים כאורחי מערכת הביטחון הישראלית וראו את המל"טים של אלביט ושל תע"א, ואחרי בחינת שתי המערכות החלו שיחות וביקורים דו-סיטריים", סיפר הגורם.

לדברי אותו גורם, "לקח הרבה זמן עד שמערכת הביטחון אישרה את העסקה הזאת. כל התעשיות הביטחוניות מחויבות לקבל אישורים ממערכת הביטחון מיד עם התחלת המגעים עם לקוחות זרים ואם זה מבשיל לחוזה, התעשיות הביטחוניות חייבות לחזור למערכת הביטחונית פעם נוספת לאישורים לעסקאות יצוא".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אין המשרד נוהג להתייחס לנושאים אלה בכלי התקשורת". בתע"א סירבו להגיב. *