שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת: מדד ניקיי ירד ב-0.4%; מדד שנחאי המשולב טיפס ב-2.9%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדד מחירי המוצרים הקמעונאיים ביפן ירד ב-2.2% במארס - הנסיגה החדה ביותר מאז מאי 2002 ; מניית Seven & I יורדת ב-5.9% בטוקיו

שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת, כאשר טוקיו סיימה בירידוות לאחר שהבנק המרכזי של יפן פרסם נתוני מאכזבים. היום לא התקיים מסחר בבורסות הונג קונג, אוסטרליה וניו זילנד, וזאת בשל יום שני של פסחא. בתאילנד לא התקיים מסחר לרגל פסטיבל סונגקראן כשברקע נמשך מצב החירום במדינה.

הבנק המרכזי של יפן (BOJ) פרסם את מדד מחירי המוצרים הקמעונאיים שירד בשיעור חד מהצפוי במארס. ירידה חדה במכירות הקמעונאיות.

חבילת התמריצים חסרת התקדים של יפן, הנאמדת ב-15.4 טריליון ין (153 מיליארד דולר) עשויה להביא להתאוששות הכלכלה בטווח הקצר, אך המחיר עלול להיות פגיעה משמעותית בצמיחה לטווח ארוך. כך העריכו כלכלנים מקרדיט סוויס.

"קרוב לוודאי שחבילת התמריצים תמנע את קריסתה של הכלכלה היפנית בטווח הקצר, אך היא תשאיר אותה עם חוב ענקי בטווח הארוך", אמר הירומישי שירקאווה, כלכלן בכיר בקרדיט סוויס בטוקיו.

ראש ממשלת יפן, טארו אסו, שחשף את תוכנית החילוץ הענקית בשבוע שעבר, מקווה שהיא תביא ליצירת מקומות עבודה חדשים במהלך המיתון הקשה ביותר במדינה מאז 1945.

חבילת התמריצים, השווה ל-3% מהתמ"ג של יפן, תגדיל את החוב הלאומי של הכלכלה השניה בגודלה בעולם, שעל פי ה-OECD, יזנק בשנה הבאה ל-197% מהתמ"ג.

בזירה הסינית, ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו אמר אתמול (א') כי ניתן להבחין בשינויים חיובייים במצבה הכלכלי של סין, כשהוא מסתמך על הגידול בהיקף ההלוואות וביישום המהיר של חבילת התמריצים. יחד עם זאת, וון קרא להגברת המאמצים לבלימת המשבר הפיננסי העולמי, שפוגע קשות ביצוא של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

"ניתן להבחין בשינויים חיוביים במצבה של הכלכלה במהלך הרבעון הראשון של השנה" אמר ראש ממשלת סין, כשהוא משבח את תוכנית התמריצים הענקית של בייג'ין ומסביר כי רכיבים מסויימים בכלכלה הריאלית מצביעים על התאוששות הדרגתית. וון ג'יבאו לא חשף פרטים באשר לנתוני התמ"ג של הרבעון הראשון שצפויים להתפרסם בימים הקרובים.

מדד ניקיי 225 של טוקיו ירד ב-0.44% ל-8,924 נקודות ; מדד קוספי של סיאול עלה ב-0.17% ל-1,338 נקודות ; מדד שנחאי המשולב טיפס ב-2.85% ל-2,638 נקודות.

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.28% ביחס למטבע היפני ל- 100.67 ין לדולר.

בזירת המאקרו

מדד מחירי המוצרים הקמעונאיים ביפן ירד ב-2.2% במארס - הנסיגה החדה ביותר מאז חודש מאי 2002 ומעבר לתחזיות לירידה של 1.7%. במונחים חודשיים, ירד המדד ב-0.2% בהשוואה לחודש פברואר. מחירי המוצרים הקמעונאיים ליצוא ירדו ב-7.5%, במונחים מתואמים לשער הין, אך הציגו ירידה מתונה יותר של 3.2% על בסיס חוזי. במונחים חודשיים, עלו מחירי מוצרי היצוא ב-3.8%.

היקף ההלוואות החדשות הניתנות בסין זינק השנה ביותר מפי 6 והסתכם בכ-277 מיליארד דולר. נתון המצביע על המשך הצמיחה המהירה בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. ככלל, אספקת הכסף בסין גדלה בשנה האחרונה ב-25.5%, כך דיווח הבוקר הבנק המרכזי של סין. קצב הגידול בהיקף אספקת הכסף בסין הוא הגדול ביותר מאז שהחל להימדד בשנת 1998.

מניות בכותרות

מניית סיטיק (סימול: 600030 בשנחאי) עלתה ב-1.8% בשנחאי לאחר שהבנק המרכזי של סין (PBOC) הבטיח כי היא ימשיך לדאוג לנזילות של הבנקים.

מניית יצרנית כלי הרכב מזדה ריכזה עניין על רקע חשיפת חבילת חילוץ חדשה ביפן הכוללת תמריצים לרכישת מכוניות חדשות.

מניית פיוניר עלתה בחדות בטוקיו על רקע חשיפת חבילת התמריצים של יפן.

מניית Fast Retailing איבדה גובה בטוקיו בהמשך לירידות החדות שהציגה ביום שישי.

מניית Seven & I אחזקות סיימה בירידות בטוקיו.