התחזית העולמית של זניט: הוצאות הפרסום ברחבי העולם יצנחו ב-2009 ב-7%

קניינית המדיה צופה ירידה ניכרת בהוצאות על פרסום בעיתונות ועלייה מתונה בפרסום באינטרנט ; המדינות הצפויות להתכווצות ניכרת בשוק הפרסום שלהן: רוסיה, אוקראינה, בריטניה וספרד

ההוצאות על פרסום בעולם צפויות לאבד 6.9% בשנת 2009 ולהסתכם ב-453 מיליארד דולר. כל עולה מתחזית שפרסמה זניטאופטימדיה, קניינית המדיה של קבוצת הפרסום הרביעית בעולם, פובליסיס.

סכום ההוצאה על פרסום הוא נתון המהווה פרמטר של יציבות כלכלית. ב-2008 הוא צמח ב-1%. גם המתחרים מעריכים צניחה בהוצאות הפרסום. גרופ M פרסמה תחזית לירידה של 4.4%. קארט מקבוצת Aegis העריכה את היקף הירידה ב-5.8%.

העיתונים יהיו אלה שיספגו את עיקר הצניחה. לפי התחזית של זניטאופטימדיה, הם צפויים לאבד 12% מהיקף הפרסום הנוכחי. הפרסום בטלוויזיה צפוי להתמודד טוב באופן יחסי עם ההתכווצות בענף, ולאבד "רק" 5.5% מהנתח הקיים.

מומחים מעריכים שהפגיעה הקטנה יחסית בפרסום בערוצי הטלוויזיה נובעים מהורדת מחירים משמעותית בתחום ומהעובדה שהמיתון גורם לצרכנים רבים לצאת פחות מהבית ולצפות יותר בטלוויזיה. הענף היחיד שבו הצמיחה ממשיכה הוא הפרסום באינטרנט. היקף הפרסום ברשת צפוי לגדול ל-12.1% מתוך ההוצאה הכללית על פרסום.

בדצמבר 2008, התחזית של זניט דיברה על ירידה של 0.2% בהוצאות על פרסום, אך כעת טוענים בחברה כי ההתפשטות של המשבר הכלכלי למדינות המתפתחות הוביל לעדכון התחזית כלפי מטה. הוצאות הפרסום בסין ובהודו ממשיכות להראות צמיחה יציבה, אך במזרח אירופה, שהתחזית הקודמת צפתה לה עלייה של 1.5%, עומדת לרשום התרסקות של 13.9%. הונגריה, טורקיה, אוקראינה ורוסיה הן המועמדות לירידה משמעותית בשוק הפרסום שלהן.

בכלכלות המתפתחות, מובילה כצפוי ארה"ב את הנתונים העגומים. הירידה בהוצאות הפרסום בצפון אמריקה לפי התחזית תהיה 8.3%, מערב אירופה תאבד 6.7%, כשבריטניה וספרד יהיו השווקים שיספגו את ההתכווצויות הבולטות.