ערוץ 2: רשות ני"ע החלה לבדוק את הסיבות למסחר התנודתי ולעליות החדות במניית אפריקה-ישראל

(עדכון) - ברשות מדגישים: אין בשלב זה כל מידע על פעילות לא תקינה ; אפריקה ישראל זינקה ב-98.9% מתחילת אפריל ; משקיעים זרים ומוסדיים מתנפלים על המניה ; פעיל בשוק ל"גלובס": "כשמריצים שמועות - זה כדי להריץ את הנייר"

ערוץ 2 דיווח הערב (ה'), כי רשות ני"ע פתחה בבדיקה שמטרתה לבחון האם העליות החדות במניות אפריקה-ישראל מקורן אך ורק במסחר חוקי ותקין.

ברשות מדגישים, עם זאת, כי אין ודאות כי אכן תימצא פעילות לא תקינה במניה וייתכן בהחלט שכל המסחר היה תקין לחלוטין.

מניית אפריקה ישראל זינקה ב-98.9% מתחילת אפריל וטיפוס של 143.3% מאז תחילת 2009, כך עולה מהנתונים שמפרסמת הבורסה עצמה באתר האינטרנט שלה. בתשואות שכאלו, אין ספק שהמניה היא הסחורה "החמה" בשוק - ויעידו על כך גם מחזורי המסחר העצומים (התמורה הכספית הגדולה במניה בודדת בבורסה בתל-אביב היום שמורה לאפריקה ישראל - במחזור המתקרב כבר בשעה זו לממוצע היומי בשלושת החודשים האחרונים) וגם הזינוק בשערה - נכון לשעת הכנת הידיעה, עולה המניה ב-13% - ומוקדם יותר כבר זינקה ב-19%.

המשקיעים זרים ומוסדיים מתנפלים על המניה - וביקושים ניכרים גם בקרב מניותיהן של חברות בנות הנסחרות בארץ, אפריקה נכסים ודניה סיבוס מצד אחד - ואפ"י פיתוח הנסחרת בלונדון, שם מספר המניות שהחליפו ידיים היה גבוה פי 2.68 מהממוצע. זאת, על רקע ההערכות, כי לאור הירידות החדות במניה ב-2009, המשקיעים עימם דיברנו, שאומנם סירבו להזדהות באופן גלוי, מזהים מחירי הזדמנות ומפחדים "להישאר בחוץ". אחד מהם אף אמר ל"גלובס" כי כשמתחילים להריץ שמועות - זה כדי להריץ את הנייר. אפריקה היא דגל אדום למשקיעים זרים".

כפי שפורסם ב"גלובס" רק בסיומו של יום המסחר הקודם בבורסה (ב'), בשוק ההון מציינים כי אחת הסיבות להתנפלות על המניה היא ההיקף הנמוך של הסחורה הצפה של החברה, כלומר היקף המניות שמוחזקות בידי הציבור - 1.02 מיליארד שקל בלבד, 25.2% משווי השוק הבורסאי הכולל של החברה - 4.04 מיליארד שקל. תיתכן גם פעילות של ספקולנטים שמנצלים את התנודתיות הגבוהה במניה לגריפת רווחים מהירים.

אפריקה נאלצה למחוק מיליארדי שקלים משווי נכסיה בשל משבר הנדל"ן העולמי, כך עלה מדו"חותיה הכספיים השנתיים ל-2008, שפורסמו רק בסוף מארס, והיא מתמודדת עם רמת מינוף גבוהה, המיוחסת להתחייבויות הגבוהות מ-20 מיליארד שקל. אלו שתיים מהסיבות שבעטיים המניה נפלה באופן כה חד בשנה שחלפה, ואיתה זינקו גם התשואות לפדיון באגרות החוב הקונצרניות שהנפיקה, בהתאמה. העובדה שאפריקה היתה מחלוצות מנפיקות ניירות-הערך המסחריים בתחילת 2008 (אגרות חוב קונצרניות לטווח-קצר המשמשות בידי הפירמה כחלופה למשיכת-יתר בנקאית) הפכה לזיכרון רחוק.

ואם בכל זאת אנו נדרשים למידע מהותי, הרי שנזכיר כי בשבוע שעבר נחתמה העסקה למכירת קניוני רמת אביב וסביונים מצידה של החברה הבת אפריקה נכסים לחברת מליסרון של האחים עופר, אשר תייצר לאפריקה תזרים מזומנים של 800 מיליון שקל. המכירה מספקת לאפריקה מרווח נשימה ומסירה את הספק לגבי יכולתה לעמוד לפחות בתשלומי האג"ח הקרובים שלה.

באפריקה ישראל סירבו להתייחס למחיר המניה, אך מן הסתם בהנהלת החברה רחוקים מלהרגיש רע עם העליות האחרונות המשקמות את ערך החברה בעיני המשקיעים. יתרה מזאת, כיוון שאסיפת סחורה בשוק עשויה להביא לבעלי עניין חדשים, או לביצור האחזקות של בעלי עניין קיימים, כמו מוסדיים כאלו ואחרים, הרי שניתן לומר שהדבר אפילו מסקרן את הנהלת החברה. ואולם, באפריקה נזהרים מלהתבטא בכל אופן שעשוי לקשור את החברה להרצת המניה - במיוחד לאחר הראיון שנתן בעל השליטה, לב לבייב, לפני למעלה משנתיים לתקשורת - ואשר הביא לחקירה בנושא בידי הרשות לניירות-ערך.

אפריקהאפריקה