האוניברסיטה הסגורה: סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה החליט ברוב מוחץ להשבית את הלימודים החל מהשבוע הבא

כוונת סגל ההוראה, הנמצא בסכסוך עבודה מתמשך מול הנהלת האוניברסיטה הפתוחה, פורסמה לראשונה אתמול באתר האינטרנט של "גלובס"

אסיפת ארגון סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה החליט אמש ברוב מוחץ להחריף את המאבק נגד הנהלת האוניברסיטה על תנאי השכר שלהם ואי ההסכמה לחתום על הסכם קיבוצי. על פי ההחלטה שהתקבלה, ושפורסמה לראשונה באתר האינטרנט של "גלובס", ישבית סגל ההוראה את כ-50 הקמפוסים של האוניברסיטה הפתוחה הפרוסים ברחבי הארץ ללא הגבלת זמן.

"סגל ההוראה פועל לשינוי דפוסי ההעסקה פוגעניים לעובדים ועיגון תנאי עבודה הוגנים בהסכם קיבוצי, כפי שנעשה לפני כחצי שנה בכל האוניברסיטאות האחרות בארץ", הסביר יניב בר אילן, חבר פורום סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה וממובילי מאבק המחאה נגד הנהלת האוניברסיטה. "לא ייתכן, למשל, שבכל סמסטר לא ידע מנחה באוניברסיטה הפתוחה האם יועסק בסמסטר הבא".

בין סגל ההוראה להנהלת האוניברסיטה הפתוחה, בה לומדים כ-40 אלף סטודנטים, מתנהל סכסוך עבודה ממושך כבר למעלה מארבעה חודשים סביב תנאי ההעסקה של הסגל בקמפוסים. אתמול אמר בר אילן ל"גלובס" כי "למרות המו"מ בין הצדדים, לא חל שינוי של ממש במטרות" והוסיף כי "השביתה תיפסק אך ורק אם יהיו שינויים מהותיים במו"מ מול ההנהלה". יש לציין כי המאבק עצמו לווה גם בהצטרפות של סגל באוניברסיטה הפתוחה תחת ארגון העובדים הדמוקרטי "כוח לעובדים".

סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה מונה כ-1,300 חברי סגל. אלה מורכבים ממנחים, העוסקים בהוראת חומרי הלימוד, וממרכזים, שהינם המנהלים האקדמיים של הקורס. היקפי המשרה של חברי הסגל נקבעים בכל סמסטר מחדש, מה שלא מאפשר לדעת מראש מה השכר שאותו חבר סגל יקבל בסמסטר הקרוב. היקפי המשרה של המרכזים משתנים בהתאם למספר הנרשמים לקורסים שבריכוזם." אני מתפללת בכל סמסטר כי מספר הנרשמים לקורס שלי יהיה 200 ולא 198. חוסר בשני סטודנטים משמעו הורדת היקף המשרה שלי מחצי משרה לשליש", אומרת מרכזת ותיקה באוניברסיטה הפתוחה. "איך אני יכולה כבעלת משפחה לתכנן את עתידי, לקחת משכנתה למשל, בתנאים כאלה?".

יוסי מאורי, מנהל משאבי אנוש באוניברסיטה הפתוחה ויו"ר צוות המו"מ מטעם הנהלת האוניברסיטה, גינה היום (ו') את החלטת נציגות המנחים ומרכזי ההוראה לצאת לשביתה. "אנו מנהלים מו"מ אינטנסיבי ומתמשך עם נציגות סגל ההוראה האקדמי. אני לא רואה שום סיבה לנקיטת צעדים ארגוניים מצד נציגות המנחים והמרכזים בטרם מוצה המו"מ ובוודאי שלא שביתה על גב הסטודנטים. זאת, במיוחד לאור העובדה כי רק לפני פסח הציגה הנציגות דרישות חדשות וחזרה בה מדרישותיה הקודמות".

לדברי מאורי, בישיבות המו"מ האחרונות נציגות העובדים חזרה בה מחלק מההסכמות ומההבנות שהצדדים הגיעו אליהן ואף חזרה בה מהעקרונות ומסדרי העדיפויות שהיא עצמה הגדירה בתחילת המו"מ ובעיקר, ויתרה על השאיפה ליציבות ולמשרות מלאות למנחי הליבה זאת בתמורה להטבות שכר נוספות שדרשה. בהנהלה מאמינים כי כל חילוקי הדעות יכולים להיפתר במסגרת מו"מ, אולם במקביל נערכת הנהלת האו"פ למזעור הפגיעה בסטודנטים, במידה והשביתה תימשך.