גורם מודיעיני ישראלי ל"טיימס" הלונדוני: "בהינתן החלטת ממשלה - צה"ל יכול לפגוע באיראן בתוך ימים ואפילו שעות"

בין הצעדים: תרגיל העורף הגדול ותקיפת השיירות בסודן ; גורם ביטחוני בכיר מבהיר שהאיום על מתקני הגרעין של טהרן הוא ממשי ; פרס: "ישראל לא תתקוף את איראן" ; איראן: "מקבלים בברכה דיאלוג עם שש המעצמות"

"הצבא הישראלי מתכונן לתקיפה מסיבית על מתקניים גרעיניים באיראן בתוך ימים, באישור הממשלה החדשה" - כך מפרסם הבוקר העיתון הלונדוני "טיימס". על פי הדיווח, שני תרגילים גדולים של פיקוד העורף להכנת האזרחים מפני מתקפה, קשורים לכוונה לתקוף באיראן ואמורים להכין את תושבי ישראל למה שעלות לקרות.

לדברי גורם ישראלי ביטחוני בכיר "ישראל רוצה לדעת שבהינתן האור הירוק, הצבא יוכל לפגוע באיראן בהתראה של ימים ואפילו שעות", נכתב ב"טיימס". "הם מתכוננים בכל הרמות לאפשרות הזו והמסר לאיראן הוא שהאיום הישראלי אינו מילולי בלבד".

הבכיר הדגיש כי יתכן וישראל תצטרך לפגוע ביותר מתריסר מטרות, כולל "נאתנז", מקום בו אלפי צנטריפוגות מפיקות אורניום, מתקן באיספהן בו מאופסנות 250 טונות של גז מתחת לקרקע, ואתר המים הכבדים בארק, שמייצר פלוטוניום. לפי העיתון, את המרחק מישראל לאיראן כבר חצו טייסות F-15 ו-F-16 בעת שתירגלו את המתקפה בשנה שעברה. באותו תרגיל השתתפו גם מסוקים ומטוסי תדלוק.

"לא נאיים על איראן בלי שיהיה לכך גיבוי", ציין בכתבה גורם מודיעיני בישראל. "הייתה לאחרונה תזוזה וכמה פעולות הכנה על הקרקע, שמאותתות על הנכונות הישראלית לפעול, אבל לא סביר שהמתקפה תצא לפועל בלי אישור מארצות הברית, אישור מרומז לפחות".

פרס: "ישראל לא תתקוף באיראן"

על פי ה"טיימס" מתקפה באיראן דורשת פשיטה אווירית ודיוק מקסימאלי. על פי הדיווח ישראל רכשה מטוסים בעלי מערכת אזהרה ובקרה אווירית. כמו כן נטען כי הפעולה במסגרתה הופצצה שיירה שהעבירה אמצעי לחימה לרצועת עזה, היתה אימון לקראת הפצצה באיראן.

לעומת הפירסום ב"טיימס", נשיא המדינה שמעון פרס הבהיר בסוף השבוע אולי לאמריקנים יותר מכל, כי ישראל לא תתקוף בזמן הקרוב מטרות בשטח איראן. "לישראל אין כל כוונה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן", אמר פרס בפגישתו עם שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, ביום חמישי במשכן הנשיא.

"הפתרון איננו צבאי", הוסיף נשיא המדינה באוזני השליח, שייפגש במהלך היום עם בכירי הממשל. "יש ליצור שיתוף פעולה בינלאומי רחב בסוגיה האיראנית אך יחד עם זאת, כל הדיבורים על תקיפה אפשרית של ישראל באירן אינם נכונים".

שר ההגנה האמריקני: "לתקיפה באיראן יהיו תוצאות חמורות"

לנוכח המתיחות ההולכת וגוברת בין איראן לישראל, והערכות בינלאומיות לפיהן ישראל עלולה לתקוף את מתקני הגרעין האירניים הזהיר בסוף השבוע שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס מפני "תוצאות מסוכנות" לתקיפה כזו. גייטס הוסיף כי הדרך היחידה שבה הגרעין האיראני ייבלם - היא אם האירנים עצמם יחליטו שהמחיר יקר מדי. את הדברים מפרסם הבוקר העיתון "לוס אנג'לס טיימס".

גייטס נאם בפני עתודאים אמריקניים שצפויים להצטרף למארינס בקרוב. "סביר להניח שתקיפה תעכב את תכנית הגרעין של טהרן בשנה עד שלוש שנים, אך היא גם תאחד את האיראנים בנחישותם להגיע ליכולת גרעינית, וגם תגרום לעם כולו לפתח שנאה כלפי מי שיתקוף אותם", אמר שר ההגנה.

איראן: "מקבלים בברכה דיאלוג עם שש המעצמות"

טהרן מוכנה לדיאלוג בנושא הגרעין עם נציגי מעצמות העולם" - כך הודיע בתחילת השבוע שעבר סעאד ג'לילי, האחראי למשא ומתן של אירן מול הקהילה הבינלאומית.

חוויאר סולנה, שמחזיק בתיק החוץ של האיחוד האירופאי שוחח לפני ההודעה עם ג'לילי וקיבל ממנו את המסר. סולנה העביר בשבוע שעבר מכתב לטהרן ובו הוא הציע נתיב שיחות משותף לטהרן מול ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה.

במכתב ביקש סולנה מהאיראנים שיסייעו ב"מציאת פתרון לבעיות הדחופות". סולנה ציטט במכתב את מילותיו של הנשיא האמריקני ברק אובמה שאמר כי הוא מוכן ל"התחלה חדשה" במגעים עם הרפובליקה המוסלמית.

באיחוד האירופי נלהבים מההזדמנויות החדשות שהביא איתו הנשיא האמריקני. "אנו דוחקים באיראן לנצל את ההזדמנות הזו לשתף איתנו פעולה ברצינות ובכבוד הדדי", אמרו נציגי המדינות הגדולות באיחוד.

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)