מחמוד א-זהאר: "המו"מ על שליט פוצץ בשל סירוב ישראל לשחרר אסירים ערבים ישראלים"

"ישראל הציעה לשחרר במסגרת העסקה את כל אסירי עזה", אומר בכיר חמאס בעזה מחמוד א-זהאר, "אבל חמאס אינו מבדיל בין האסירים מירושלים, מהגדה המערבית, מעזה או מערביי 1948" ; לדברי א-זהאר, אולמרט סירב לשחרר אסירים ערבים ישראלים וזו הסיבה לכשלון העסקה

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

"אחת הסיבות לכשלון עסקת השבויים הייתה התנגדותה של ישראל לשחרר אסירים ערבים ישראלים היושבים בבתי הכלא שלה" - כך אומר הערב בכיר חמאס בעזה, מחמוד א-זהאר, בעצרת רבת משתתפים שנערכה בעזה לרגל "יום האסיר" אותו ציינו בסוף השבוע ברחבי הרשות הפלסטינית.

"הצלחנו לשבור תנאים רבים אותם הגדירה ישראל כתנאים של 'ייהרג ובל יעבור' עבורה במשא ומתן", הכריז א-זהאר בעצרת, אך ציין כאמור כי נושא האסירים הערבים-ישראלים, לצד תנאים נוספים - הם שהכשילו את העסקה.

א-זהאר אף הצהיר כי "ישראל הציעה לשחרר במסגרת העסקה את כל אסירי עזה", אך לדבריו, החמאס "אינו מבדיל בין האסירים מירושלים, מהגדה המערבית, מעזה או מערביי 1948".

בכיר חמאס המשיך: "משלחת הארגון בקהיר הצליחה לשבור את הקו האדום אותו הגדירה ישראל במשא ומתן - וזו הסכימה לשחרר כמה אסירים שהרגו ישראלים" - הוכחה נוספת לטענותיו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שטען כי ישראל הלכה הכי רחוק שאפשר במשא ומתן מול החמאס. למרות כל זאת, ציין א-זהאר כי "מספר האסירים שהרגו ישראלים ושישראל הייתה מוכנה לשחרר - לא היה מספיק".

"המגעים לשחרור שליט יחודשו במאי"

בארגון עדיין מחכים לראות "לאן ינשבו הרוחות" של ממשלת נתניהו החדשה. היות וראש הממשלה ושר החוץ החדש עדיין לא הודיעו בבירור מה יהיה הקו המנחה של מדיניות החוץ, בו כאמור גם ייכלל תוואי המשא ומתן מול החמאס בעניין שליט - בחמאס ממשיכים לעקוב ובמיוחד להפעיל לחץ באמצעי התקשורת, במטרה לשוב מהר ככל שניתן לשולחן המשא ומתן.

בחמאס קיוו עד הרגע האחרון להשיג עסקה עוד לפני כניסת נתניהו לתפקיד, וחרף הודעתו של אולמרט על כישלון השיחות ניסו במאמצים אחרונים להחזיר את עופר דקל לקהיר - אך הניסיון האחרון עלה בתוהו. כעת חוששים בעזה, וגם בדמשק, מעמדת הממשלה החדשה. החשש הגדול עוד יותר הוא שהמשא ומתן ישוב לנקודת האפס.

חמאס ממשיך להידרדר ב"מדד הפופולריות" העזתי, ומאז מבצע "עופרת יצוקה" עדיין לא רשם הארגון שום הישג ממשי אותו הוא יכול להציג לעזתים: האסירים לא שוחררו, היחסים מול הממשל המצרי בשפל חסר תקדים, וגם דיאלוג האחדות מול הפת"ח בקהיר לא מניב פירות.

בעזה הופכת כבר לגלויה הביקורת על התנהלות הארגון השולט ברצועה, והפגנות רבות נערכות מדי יום בסמוך למוסדות ממשל. אולי בשל כך, פונה היום א-זהאר לציבור הערבי-ישראלי, בניסיון נואש יש לומר, לנסות ולגייס תמיכה מחודשת בארגון - מחוץ לרצועה.

במסגרת אותם המאמצים של הארגון, מודיע היום חמאס כי המשא ומתן לשחרורו של שליט יחודש במאי. עם זאת, מנסים בארגון, לפחות כלפי חוץ, להדגיש כי עמדתו לא השתנתה. "לא נוותר על דרישותינו במשא ומתן על חילופי השבויים", אמר היום בכיר הארגון בדמשק עלי ברקה.

ברקה, שהופעותיו הפומביות והתקשורתיות גוברות בתקופה האחרונה על רקע התחזקות מעמדו בעקבות חילופי הגברי שנערכו לאחרונה בצמרת הארגון בדמשק, הוסיף: "לא ניסוג מדרישותינו, לא ניכנע לשום סחטנות, ולא נסכים שהמשא ומתן יחודש מנקודת האפס". ברקה ציין כי בארגון מצפים לחדש את המשא ומתן בעוד כחודש, "לאחר שיורכב צוות המשא ומתן הציוני", לדבריו.