עוד תואר למנצ'סטר יונייטד: מותג הכדורגל החזק בעולם

המחקר השנתי של חברת Brand Finance טוען כי אלופת אירופה דחקה את ריאל מדריד מהפסגה; שווי המותג של השדים האדומים מוערך ב-329 מיליון ליש"ט ; ערך המותג של 20 המועדונים המובילים עלה בממוצע ב-19%, אבל חמישה דווקא רשמו ירידה בערך

מנצ'סטר יונייטד נחשבת לקבוצה בעלת השווי הגבוה בעולם (1.87 מיליארד דולר לפי "פורבס"), היא אלופת אירופה, אלופת אנגליה. עכשיו היא יכולה לצרף עוד תואר מעניין לרשימה. מהמחקר השנתי שמפרסמת חברת Brand Finance שבודק את שווי מותגי הכדורגל החזקים בעולם, עולה שהמועדון האנגלי נכון ל-2009 הוא מותג הכדורגל החזק ביותר בעולם, בעל שווי מותג של 329 מיליון ליש"ט. בכך דוחקת יונייטד מהמקום הראשון את ריאל מדריד, שערך המותג שלה מוערך ב-300 מיליון ליש"ט.

מדד המותגים של קבוצות הכדורגל מתבסס על שילוב בין הצלחות במגרש לבין פעילות מסחרית ושיווקית. למשל, כמה מוכר המותג ברחבי העולם, כמה כניסות יש לאתר הרשמי של המועדון בשפה המקומית ובשפות הזרות, כמה עניין יש במועדונים האלו בחו"ל, מכירת מרצ'נדייז במדינות האם שלהם ומחוץ למדינות האם, חידוש הסכמים מסחריים, כמה מודעות הצליח המועדון לייצר בזכות המסעות השיווקיים לחו"ל וכו'.

לפי המחקר, ערך המותג מנצ'סטר יונייטד התחזק בעונה האחרונה ב-24%. ברצלונה מדורגת כמותג השלישי הכי חזק בעולם הכדורגל עם שווי מותג של 266 מיליון ליש"ט (עלייה של 23% לעומת שנה שעברה). המותגים שהתחזקו מאוד הם אלו של המועדונים הגרמניים והצרפתיים, כחלק מניסיון של המועדונים הללו להתחיל ולשווק את עצמם מעבר לגבולות המדינה. כך למשל, באיירן מינכן מדורגת רביעית עם שווי מותג של 247 מיליון ליש"ט - עלייה של 68%. המותג של אולימפיק ליון, האלופה הצרפתית, התחזק ב-66% בתוך שנה אחת.

ערך המותג של 20 המועדונים המובילים עלה בממוצע ב-19%. עם זאת, אצל חמישה מועדונים נרשמה צניחה בערך המותג - ארבעה מתוכם מועדונים אנגלים (צ'לסי, ליברפול, טוטנהאם וניוקאסל). לפי המחקר, המותג ליברפול ספג את הפגיעה החזקה ביותר עם נפילה של כ-18%.

המחקר גם מציין את הקבוצות האיטלקיות שרחוקות מאוד ממימוש הפוטנציאל שלהן, זאת בשל העובדה שאת רוב הכסף הן מכניסות מחוזי טלוויזיה ובאופן יחסי לשאר המועדונים באירופה נהנות מנתח נמוך מאוד מהסכמים מסחריים. לפי המחקר, אף מועדון איטלקי לא הצליח להתברג אל בין חמשת מותגי הכדורגל המובילים בעולם. מילאן מדורגת במקום השביעי עם ערך מותג של 154 מיליון ליש"ט. שתי קבוצות שנכנסו לרשימת 20 המותגים הן שטוטגרט (מקום 18, ערך מותג 50 מיליון אירו) ופנרבחצ'ה שסוגרת את הרשימה עם ערך מותג של 44 מיליון ליש"ט. בסך הכל כוללת הרשימה שבעה מועדונים אנגלים, ארבעה מהסרייה A, ארבעה מהבונדסליגה, שני מועדונים ספרדיים, שניים צרפתיים וטורקי אחד.

יש לציין שאותם 20 המועדונים שנמצאו כבעלי המותג החזק ביותר, מרכיבים גם את רשימת 20 המועדונים המכניסים בעולם הכדורגל של Deloitte. עם זאת, ערך המותג לא בהכרח תואם את השנה הפיננסית שעבר המועדון - ליברפול, למשל, שרשמה צניחה של כמעט 20% בערך המותג, דווקא רשמה עלייה של 20% בהכנסות (לפי שער הליש"ט).

מדד המותגים - שווי מותגי הכדורגל החזקים בעולם ב-2009

מקום ומותג ערך מותג (במיליוני ליש"ט) שינוי לעומת 2008
1. מנצ'סטר יונייטד 329 24%+
2. ריאל מדריד 300 10%+
3. ברצלונה 266 23%+
4. באיירן מינכן 247 68%+
5. ארסנל 201 ללא שינוי
6. צ'לסי 180 2%-
7. מילאן 154 15%+
8. ליברפול 136 18%-
9. אינטר 100 19%+
10. יובנטוס 93 2%-
11. רומא 84 42%+
12. ליון 80 66%+
13. שאלקה 78 62%+
14. המבורג 68 30%+
15. טוטנהאם 66 19%-
16. מארסיי 62 41%+
17. ניוקאסל 51 8%-
18. שטוטגרט 50 13%+
19. מנצ'סטר סיטי 44 33%+
20. פנרבחצ'ה 44 42%+

מקור: Brand Finance