ביטוח ישיר נמצאת במגעים למיזוג ישיר בית השקעות עם בתי ההשקעות מיטב וגאון השקעות

על פי הדיווח של החברה, אין שום וודאות כי המגעים האמורים יבשילו לכלל הסכמים מחייבים

נמשכת מגמת המיזוגים בשוק ההון המקומי. היום נודע שקבוצת ביטוח ישיר, שבשליטת משפחת שנידמן, מקיימת מגעים למיזוג פעילותה בשוק ההון באמצעות ישיר בית השקעות וקופות הגמל שלה, עם בתי ההשקעות המתמזגים מיטב, שבבעלות צבי סטפק ושלמה סימנובסקי, וגאון שוקי הון מקבוצת גאון אחזקות.

המגעים מתנהלים בחודשיים האחרונים וטרם הבשילו לכדי הסכם מחייב, כאשר לדברי הצדדים "אין כל ודאות כי אלו אכן יבשילו לכלל הסכמים מחייבים". המתווה המתוכנן הוא עסקת מניות ללא העברת מזומנים, ואת המגעים מובילים שי פרמינגר, מנכ"ל גאון אחזקות, אריאל לנדאו, יו"ר ישיר בית השקעות, ומטעם מיטב אבנר וצבי סטפק.

החלפת המניות בעסקה, אם תצא לפועל, תיעשה על פי הערכה יחסית של הנכסים שבניהול הצדדים, כולל העברת חוב. לפי ההערכות, תקבל ביטוח ישיר מניות בהיקף של כ-30% עד 35% מהגוף הממוזג, אם יושג הסכם.

מבחינת הצדדים מדובר במהלך אסטרטגי הנובע מהיתרון לגודל, כך שבמידה שלא יתבצע מיזוג הם צפויים להמשיך ולפעול לגידול בפעילויותיהם גם באמצעות מיזוגים אחרים. "זה מיזוג ולא מכירה. נישאר בשוק ההון", הסביר היום יו"ר ישיר בית השקעות. "הערכנו כבר לפני כמה שנים שכדי להישאר בשוק ההון צריך מאסה קריטית של כ-20 מיליארד שקל ומגוון פעילויות, גם בזמן צמיחה וגם בזמן דעיכה", הוסיף לנדאו. "אם העסקה לא תצא לפועל, אנו נמשיך, כפי שעשינו בשנה האחרונה, לחפש דרכים להגדלת הנכסים שבידינו ולאיזון נכון של הפעילויות, והדרכים לכך הן גם רכישות, גם מיזוגים וגם צמיחה פנימית".

הגוף הממוזג יהיה מהגדולים בשוק

במידה שהמגעים בין מיטב וגאון לבין קבוצת ביטוח ישיר יבשילו לכדי עסקה, הגוף הממוזג יהיה מגופי הפיננסים הגדולים בשוק, כשינהל נכסים בהיקף של כ-23 מיליארד שקל. מתוך סך זה, מעל 5 מיליארד שקל בקרנות נאמנות, המהווים נתח שוק מצרפי של כ-4.8% נכון לחודש מארס (החלוקה היא: נכסים בהיקף 1.83 מיליארד שקל למיטב, כ-1.8 מיליארד שקל לגאון - שחלק משמעותי מהם בהוסטינג, וכ-1.6 מיליארד שקל בישיר) - מה שיהפוך את הגוף לשחקן השמיני בגודלו בשוק הנאמנות. עוד כ-10 מיליארד שקל ינוהלו בגמל (מהם 6.3 מיליארד שקל של קבוצת ביטוח ישיר, כ-2.8 מיליארד שקל במיטב וכ-860 מיליון שקל בגאון) - כך שיהיה הגוף השביעי בגודלו בשוק, ועוד כ-5.5-6 מיליארד שקל בניהול תיקים. בנוסף, לשני הצדדים בעסקה פעילויות נוספות כגון ברוקראז', תעודות סל (בהיקף מצרפי של כ-2.7 מיליארד שקל), פנסיה, מסחר מקוון ועוד.

בחודש מארס האחרון נחתם הסכם מיזוג בין מיטב (שיחזיק 70% מהגוף הממוזג) לבין גאון (30%), שטרם הושלם וצפוי לקבל את האישורים הנדרשים מהרגולציה במהלך חודש מאי הקרוב. ואולם, מיזוג זה לא היה האופציה הראשונה שבחנו מיטב וגאון, שמגעים שניהלו למיזוגה של פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של בית ההשקעות פריזמה התפוצצו בתחילת פברואר. כן נזכיר, כי בדצמבר האחרון הופסק מו"מ למכירת פעילות הגמל של ביטוח ישיר לבית ההשקעות פסגות. *