נתח השוק של בזק בטלפוניה במגזר הפרטי נושק ל-75%

בשוק העסקי בזק כבר יורדת מתחת לנתח שוק של 85%, שבו היא יכולה לקבל הקלות ; מדידת נתחי השוק של בזק רלוונטית לשאלה מתי היא יכולה להתחיל למכור חבילות שירותים וכן לגבי שיעורי ההנחה שתוכל לתת

נתח השוק של בזק בטלפוניה במגזר הפרטי כבר מתקרב לאזור ה-75%, כך עולה מניתוחים שנערכו בחברה. בשוק העסקי בזק כבר יורדת אל מתחת לנתח השוק של 85% (ממנו היא יכולה לקבל הקלות), אך כמו בהתייחסותו לשוק הפרטי ולעיכובים בהקלות שהחברה אמורה לקבל - אין עדיין סימן לכך שמשרד התקשורת מתכוון לתקן את רישיונה ולהציע לה הקלות.

בבזק מביעים ייאוש כבד מהתנהלות המשרד בכל פעם שמדובר בחובת המשרד להקל עליה בתנאי התחרות במסגרת המדיניות שקבע לה. המשרד פרסם תיקון רישיון נוסף לפני פסח, שנועד להקטין את חופש הפעולה שלה במסגרת סלים שתשווק עם חברות בנות בקבוצה.

על-פי קצב ירידה מוערך של 0.7% בחודש, הרי שעל-פי המדידה האחרונה שבוצעה באזור אוקטובר נובמבר 2008 והסתכמה ב-82.3% נתח שוק במגזר הפרטי - ניתן להניח כי בזק כבר נמצאת באזור ה-77% נתח שוק.

במגזר העסקי, על-פי הבדיקה האחרונה בזק ירדה ל-88.1%, כך שהיום סביר להניח כי היא כבר בנתח שוק שמתחת ל-85%, אך משרד התקשורת כאמור טרם פרסם את התיקון לרישיון שלה לצורך הקלות בשוק העסקי, והוא עדיין מתמקד בשוק הפרטי בלבד.

כפי שפורסם ב"גלובס", משרד התקשורת שינה את צורת המדידה של נתחי השוק של בזק. השינוי במדידה בא בעקבות המלצות ועדת גרונאו שהכניסה תיקונים בשיטת המדידה.

מדידת נתחי השוק של בזק רלוונטית לשני דברים שונים. פעם אחת היא רלוונטית לגבי השאלה מתי בזק יכולה להתחיל למכור חבילות שירותים, ופעם שנייה רלוונטית לגבי שיעורי ההנחה שבזק תוכל לתת ככל שנתח השוק שלה יורד.

הדרך שבה משרד התקשורת מדד עד עכשיו את נתחי השוק של בזק בחנה מתי בזק יורדת מתחת ל-85% במונחי הכנסות נורמטיביות. כאמור, המדידה האחרונה הראתה כי בשוק הפרטי היא ירדה מתחת לסף, ובעסקי עדיין לא.

המדידה השנייה היא לצורך מתן שיעורי הנחה בשוק העסקי, ככל שבזק יורדת אל מתחת ל-85% והלאה. מכיוון שסלי תשלומים חלופיים מסוימים קשה להגדירם כרלוונטיים רק לעסקים, אז בעוד שבמדידה הישנה החלוקה היא בין מגזר עסקי לפרטי - במדידה החדשה החלוקה היא בין מגזר קווים רגילים ומגזר PRI או עסקים גדול.

שינוי נוסף הוא שבמדידה הישנה המשרד ערך את חישוביו על בסיס תעריפי בזק, שמהם "ניכה" בנוסחה הכללית 10% בגלל ההנחה שנתנה HOT על חבילת הטריפל פליי שלה, והפחית עוד 15% בתעריפים על רקע ההנחות שנתנו מתחרותיה של בזק.

בעקבות ועדת גרונאו והשיטה החדשה, הוחלט לוותר על המרכיבים הללו בחישוב נתח השוק של בזק, כיוון שלמעשה המתחרים כבר לקחו נתח שוק של יותר מ-15%, והם כבר במגמת התבססות בשוק.