מגדל ביטוח ממשיכה להוביל בדירוגים: כלל ביטוח ואלטשולר שחם בולטות בין המנהלים הגדולים

כלל ביטוח היא המנהלת המובילה של קופות הגמל הכלליות והשקליות, אלטשולר שחם מובילה בקרנות ההשתלמות הכלליות והאג"חיות

גפעם בשנה, במועד פרסום הדו"חות הכספיים השנתיים של החברות הציבוריות, ניתנת לנו הזדמנות להיחשף גם לתוצאות חברות שאינן ציבוריות. חלקן ביצע עסקאות עם חברות אחרות שהן ציבוריות, חלקן נמצא בבעלות חברות ציבוריות, ויש ביניהן גם חברות המנהלות קופות גמל, ומחויבות לפרסם את הדו"ח הכספי השנתי שלהן באתר הבית של החברה.

לאור העובדה כי 2008 הייתה השנה הגרועה ביותר בהיסטוריה של החיסכון הפנסיוני בישראל, בה התשואה המצטברת של הקופות הייתה שלילית בגובה 18%, היינו מצפים לראות כי גם רווחי חברות הגמל נפגעו. אולם, זה לא המצב במקרה של דש, בניהול קובי לוינסון. קופות הגמל של דש, בניהול אורן חנוכה, סיימו את 2008 עם רווח נקי של 18.3 מיליון שקל, צמיחה של יותר מפי 2 מהרווח הנקי בשנה הקודמת, שהסתכם ב-7.5 מיליון שקל. ההכנסות של דש הסתכמו ב-193.3 מיליון שקל, עלייה של 31% לעומת 2007.

דש היא בין חברות הגמל היחידות שהצליחו לשמור על יציבות בשנת 2008 ולגייס כ-750 מיליון שקל, לסך של 14.3 מיליארד שקל. זאת, בין היתר בשל העובדה כי מחקה לעמיתיה הרבה פחות משאר המנהלים. מעניין לראות כי המשאבים שהשקיעו בדש על מנת לשמר את הקיים, לא צמחו באופן ניכר לעומת 2007. כך למשל, הוצאות הפרסום הסתכמו ב-30.5 מיליון שקל, לעומת 27.2 מיליון שקל בשנה הקודמת, כלומר גידול של 12% בלבד.

עבור אלטשולר שחם, בניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, שנת 2008 הייתה פחות טובה, והסתכמה בקיטון בהיקף הנכסים וברווח הנקי. קופות החברה, בניהול אשר דורון אמנם הניבו הכנסות של 96.8 מיליון שקל, גידול של כ-60% לעומת השנה הקודמת, אך גידול חד בהוצאות שנבע מגידול בהיקפי הפעילות העיב על השורה התחתונה. ההוצאות הסתכמו ב-91.5 מיליון שקל, קפיצה של 84% לעומת השנה הקודמת, וכך הרווח הנקי הסתכם ב-3 מיליון שקל בלבד, לעומת 6.5 מיליון שקל ב-2007.

מלבד הירידה ברווחיות, אלטשולר שחם מציינים בדו"חות כי ברבעון האחרון של 2008, התרבו פניות של עמיתים לצורך העברות ומשיכות של כספים. על רקע עיכובים במענה לעמיתים אלה, הוגשו כנגד החברה מספר תביעות, רובן ככולן בגין עיכוב במשיכת כספים או בהעברת כספים בין קופות גמל.

ניתן להניח כי בעניין זה אלטשולר שחם אינה שונה מהאחרות. המשבר בשווקים הביא את עמיתי קופות הגמל לבחון מחדש את ביצועי הגוף המנהל שבחרו, ובמקרים רבים הבחינה הסתיימה במעבר בין קופות. על רקע תלונות רבות שהתקבלו בתקופה האחרונה במשרד הממונה על שוק ההון, החיסכון והביטוח במשרד האוצר, אף הוחלט שם לאחרונה לבצע דירוג של איכות השירות.

ילין לפידות בולטת בין הגופים הקטנים

החודשים הראשונים של שנת 2009, בהם השווקים רשמו עליות שערים נאות, אמנם החזירו את הצבע גם לפניהם של החוסכים, אך תשואות אינן הפרמטר היחיד שיש לקחת בחשבון בבואנו לבחור גוף שינהל את חסכונותינו.

חשיבות בחירת הגוף המנהל אינה מתמצה רק בתשואה שהוא מסוגל להניב לנו, אלא גם בפרמטרים אחרים כגון סיכון, דרכי בקרה ושירות.

פרמטרים אלה ורבים נוספים, נלקחים בחשבון בדירוג גלובס-מעלות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, כאשר התשואה בו מהווה רק 20%. הדירוג מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות (ראו מסגרת), מתייחס לביצועי המנהלים שבין מארס 2006 לפברואר 2009, וכולל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות להן ותק של יותר מ-36 חודשים.

בדירוג הביצועים של חודש פברואר אין הרבה חדש. מגדל ביטוח עדיין בולטת בדירוגים הגבוהים ביותר, aa, גם בקופות הגמל וגם בקרנות ההשתלמות. לדירוגים אלה זוכה מגדל במסלולים הכלליים ומקרב הגופים שמנהלים פחות מ-3 מיליארד שקל. את ההשקעות במגדל מנהלת ענת לוין.

בין קופות הגמל הגדולות בולטות קופות כלל ביטוח, בניהול דן פנחסי. קופות החברה זוכות לדירוג a במסלול הכללי והשקלי. את ההשקעות של קופות כלל מנהל רועי יקיר מכנ"ף.

מבין הגופים הקטנים, בולטת כאמור מגדל ביטוח, וכן ילין לפידות. קופות בית ההשקעות שבניהול דב ילין ויאיר לפידות, זוכות לדירוג a במסלול אג"ח וכללי, וכן לדירוג אינטראקטיבי AA.

בדירוג קרנות ההשתלמות, כאמור מגדל ביטוח זוכה לדירוג הגבוה ביותר, ,aa בין הגופים הקטנים. גם קופות אלטשולר שחם זוכות לדירוגים גבוהים, aa, במסלול הכללי והאג"ח, בין הגופים המנהלים מעל ל-3 מיליארד שקל. קופות אלטשולר שחם זוכות גם לדירוג אינטראקטיבי A. *