רשתות הסופרמרקט עזרו לאירופה לסגור במגמה מעורבת: הדאקס עלה ב-0.3%; אפי פיתוח נפלה ב-10.3%

סגן יו"ר ה'פד' האמריקני הביע אופטימיות לגבי סיכויי ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית כבר במהלך שנת 2009 ; אסיה ננעלה בירידות חדות ; מדד המחירים לצרכן בבריטניה האט לקצב שנתי של 2.9% במארס

המדדים המובילים באירופה סגרו במגמה מעורבת על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן במדינה שירד פחות מהצפוי במארס, ולאחר ששוקי אסיה ננעלו בירידות חדות בהמשך לנפילות אמש בוול סטריט. טסקו , רשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה עזרה למשוך את השוק כלפי מעלה לאחר שדיווחה על עלייה ברווחיה.

ברקע, סגן יו"ר ה'פד' האמריקני, דונלד קוהן, הביע אופטימיות לגבי סיכויי ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית כבר במהלך שנת 2009.

קוהן אמר בהרצאה שנשא באוניברסיטת דלאוור, כי ישנה התייצבות בצריכה ובמכירת בתים בארה"ב ובשילוב של דו"חות טובים של החברות המרכזיות במשק האמריקני עשויות להוביל להתאוששות כבר לקראת סוף השנה הנוכחית.

בגרמניה צפוי במארס מדד המחירים ליצרן להתכווץ זה החודש החמישי ברציפות. קצב ההתכווצות השנתית של האינפלציה הסיטונאית היה 0.1% בלבד, הקצב הנמוך מזה 5 שנים. הנתון האמור מרמז כי הלחץ על מדד המחירים לצרכן נמשך (המדד העיקרי לאינפלציה) בגרמניה כמו גם בגוש המשותף כולו בעוד ירידת מחירי הייצוא צפויה לבוא לידי ביטוי בהוזלת מחיריהם של המוצרים המוגמרים על ידי היצרנים.

על אף שנגיד הבנק האירופי ז'אן קלוד טרישה ולפחות אחד מתומכיו במועצת הבנק המרכזי עשו כבר כמיטב יכולתם בכדי לצנן את הציפיות לקראת ההודעה על שער הריבית במארס, הרי שהמצב הנוכחי מותיר מקום רב לתנודיות משמעותית. העדפתו של הבנק האירופי המרכזי לנקיטה ב"צעדים מדודים" בכדי להמריץ את הכלכלה במהלכו של מיתון מעמיק ולמרות האיום הדיפלציוני המרחף כצל מעוררת קריאות הולכות וגוברות הטוענות כי מדיניותו של הבק המרכזי איננה מספקת. קריאות אלה תגברנה בודאי בהמשך הדרך במידה ושיעור האבטלה ימשיך לעלות.

הרטוריקה המתגוננת של טרישה איננה מסייעת לכך את הקריאות האמורות, ומחזקת את הקריאות להתיר את הרסן המוניטרי של המדינות החברות בגוש המשותף מידיו הקפוצות של הבנק האירופי המרכזי, קריאות המאיימות למעשה על עצם קיומו של המטבע המשותף. הבנק המרכזי דחה את הקץ בהבטיחו להגיע להחלטה סופית בדבר נקיטה באמצעים כמותיים בישבתו הבאה במאי ( בד בבד עם הכרזת שער הריבית). במידה וגם במאי ימנע הבנק מלפעול, אזי צפוי לחץ המכירות על האירו לגבור ולהקשות בכך על ההתאוששות הכלכלית של גוש האירו, כמ כן יגרור תרחיש שכזה השלכות חמורות על עצם עתידו של המטבע המשותף.

בסיום המסחר עלה מדד הקאק הפריזאי ב-0.15% ל-2,973 נק', מדד הפוטסי הלונדוני ירד ב-0.09% ל-3,987 נק', הדאקס הגרמני עלה ב-0.31% ל-4,501 נק'.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה האט לקצב שנתי של 2.9% במארס, לעומת 3.2% בפברואר. אנליסטים חזו האטה חדה יותר לרמה של 2.7%. כך הודיעה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה בבריטניה.

מדד מחירי המוצרים הקמעונאיים, הכולל תשלומים על משכנתאות, ביטוחי בתים וירידת מחירי הנדל"ן, הציג נסיגה שנתית של 0.4%. כך דיווחה סוכנות ONS.

בגרמניה יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מארס. השקלול השנתי מדד המחירים לצרכן בגרמניה צנח כבר לשפל של 17 שנים של 0.5% ואילו מדד המחרים לצרכן בגוש המשותף הואט ל-0.6%, הנתון הנמוך מאז כונן המטבע המשותף.

סקר אמון המשקיעים ZEW בגרמניה צפוי לעלות ל-2 באפריל באפריל מ-3.5- בחודש הקודם, הנתון החיובי הראשון מאז יולי 2007. סקר ה-ZEW משקף את צפיותיהם לעתיד של המשקיעים.

מניות בכותרות

טסקו , הקמעונאית השניה בגודלה באירופה, דיווחה על עלייה של 2% ברווחים ל-2.17 מיליארד ליש"ט (3.2 מיליארד דולר) - בשנה שהסתיימה ב-28 לפברואר - העלייה המתונה ביותר מזה 15 שנה. אנליסטים חזו רווח גבוה יותר של 2.26 מיליארד ליש"ט (3.3 מיליארד דולר). היקף המכירות של טסקו בבריטניה גדלו ב-9.5% ל-41.5 מיליארד ליש"ט, והמכירות של מוצרים ברי השוואה עלו ב-4.3%. היקף המכירות הכולל גדל ב-9.2%.

HSBC הודיע היום כי הוא עשוי לצמצם את אחזקותיה בבנק המסחרי בריטיש ערב.

ICAP , חברת הברוקרים הגדולה בעולם למסחר בין בנקים, איבדה 85% מלקוחותיה במהלך 6 החודשים האחרונים, לארח שחברות מוול סטריט וחברות הסוחרות במשכנתאות ואג"ח עברו למסרח אלקטרוני משלהן.

מניות הבנקים ברחבי אירופה מרכזות עניין על רקע המשך לנפילות של המגזר הפיננסי הבוקר באסיה ואמש בוול סטריט: ברקליס , רויאל בנק אוף סקוטלנד , BNP פריבה , UBS .

ישראליות באירופה

נאנט נדל"ן הודיעה כי בפגישה מיוחדת של בעלי המניות שנערכה ב-20 לאפריל, כל ההחלטות קיבלו את הסכמת בעלי זכות ההצבעה.

לידקום , אפ"י פיתוח ובייטמן הנדסה המשיכו לרכז עניין לאחר שאתמול הציגו שינויים חדים במיוחד.