חברות כרטיסי האשראי יבקשו מאובמה לא להכביד את הפיקוח

מנפיקות הכרטיסים האמריקניות טוענות שהעלייה במספר הלקוחות שהופכים לחדלי פירעון מחייבת ריביות ועמלות גבוהות

ראשי החברות לכרטיסי האשראי בארה"ב צפויים לנצל את המפגש המתוכנן להם ביום ה' הקרוב בבית הלבן עם הנשיא כדי לבקש לא להכביד בפיקוח עליהן, למרות גל הפרסומים השליליים בתקשורת, שקוראים לקונגרס לנקוט כלפיהן רגולציה תקיפה בהרבה.

העמלות והריביות של החובות בכרטיסי האשראי יעמדו במוקד הפגישה בין 14 מנהלים בתעשייה זו לבין הנשיא אובמה ויועצו הכלכלי לורנס סאמרס ובכירי ממשל נוספים בבית הלבן מחרתיים. בפגישה צפויים להשתתף מנהלים מבנק אוף אמריקה, אמריקן אקספרס, סיטיגרופ, וולס פארגו, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, קפיטל וואן, מסטרקארד ו-ויזה.

שקיפות בנהלים

דובר הבית הלבן רוברט גיבס מסר אתמול שהדיון יעסוק בשקיפות של נהלי ההלוואות של חברות כרטיסי האשראי ובריביות ובעמלות שהן גובות. "הנשיא מאמין שאנחנו יכולים להגדיל את השקיפות, לצמצם את הנהלים המטעים ולהבטיח שמערכת שכרוכה בעמלות יכולה לפעול בצורה הוגנת".

הבנקים וחברות האשראי צפויים לטעון שהם מציעים ללקוחותיהם לדווח להם על כל מקרה של אובדן מקום עבודה או ירידה בהכנסה הכספית שלהם, כדי שניתן יהיה לסייע להם לפרוס מחדש את חובותיהם, כולל הקפאה של תשלומי העמלות והריבית.

סקוט ולנטין, אנליסט בחברת פרידמן, בילינגס רימזי אמר שהחברות יכולות גם לבטל חלק מהעמלות שלהן על פיגורים בתשלומי החובות כדי למצוא חן בעיני וושינגטון. "החברות הללו רגישות למה שמתרחש סביבן ולדימוי שלהן בציבור והן מודעות לצעדים הממשלתיים שנשקלים נגדן, ולכן הן ירצו להפגין רצון טוב".

מאז אוקטובר 2008 קיבלו המנפיקות של כרטיסי האשראי סיוע ממשלתי של מעל 120 מיליארד דולר, והממשל ביקש מהן בתמורה להרחיב את האשראי שהן מעניקות לצרכנים. אך מול שיעורי שיא של חדלות פירעון על כרטיסים, החברות מנסות להגן על עצמן על-ידי הגבלת האשראי וסגירת חשבונות, או באמצעות ריביות גבוהות שמעוררות את זעמם של מחוקקים ושל צרכנים, במה שכבר הוביל לחקירה רשמית של התובע הכללי במדינת ניו יורק.

"חלק מאותם הבנקים שחילצנו מגדילים עוד יותר את קשייו של האמריקני הממוצע על-ידי עמלות וריביות נשך", אמר הסנאטור קארל לווין ממשיגן, שנמנה עם מנסחי הצעת חוק החדשה בתחום זה.

"עסק מסוכן"

סמנכ"ל הכספים של סיטיגרופ, נד קלי, אמר ביום ו' בשיחת ועידה עם משקיעים במסגרת הצגת הדו"ח הרבעוני של הבנק, שהפעילות בכרטיסי האשראי כבר אינה עסק צומח אלא "עסק של ניהול סיכונים". הוא הוסיף שהעמלות והריביות הגבוהות יותר על כרטיסי האשראי של סיטי, אחד המנפיקים הגדולים שלהם בארה"ב, מסייעות לבנק לקזז את הפסדיו.

בכמה מקרים, הזעם הציבורי אילץ את הבנקים לוותר על ייקור עמלות. ג'יי.פי מורגן חדל לגבות עמלה חודשית חדשה והסכים להחזיר ללקוחות את הכספים שנגבו מהם. גם בנק אוף אמריקה השעה כמה העלאות של עמלות שהוא תיכנן.