יוסי פרחי, מנכ''ל שירות התעסוקה: לפי התחזיות צפויים 130 אלף מובטלים נוספים עד סוף 2009

שרגא ברוש בדיון בוועדה בנושא האבטלה במשק: "אחרי שהמשבר הכלכלי ייגמר יתחיל משבר חברתי. המדינה שלנו היתה היחידה שלא עשתה כלום. לא הושקע כאן שקל. אנו עם הבחירה, אבל בואו לא נהיה נאיביים: אי-אפשר לפתור את זה בלי לשים שקל"

"אחרי שהמשבר הכלכלי ייגמר יתחיל משבר חברתי. המדינה שלנו היתה היחידה שלא עשתה כלום. לא הושקע כאן שקל. אנו עם הבחירה, אבל בואו לא נהיה נאיבים: אי אפשר לפתור את זה בלי לשים שקל". כך אמר הבוקר (ד') שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת בנושא האבטלה במשק.

"כבר ראינו ברבעון הראשון של 2008 את הירידה בייצוא, אח"כ את הירידה במספר המועסקים ומאוחר יותר את הירידה בתפוקה. כבר אז התחלנו לצעוק חמס. אנו סבורים שניתן למזער את השפעת המיתון. אני מקווה שהממשלה שקמה כרגע תתחיל ליישם מדיניות שהיו צריכים ליישם עד עכשיו. הקימו למשל קרנות אשראי, ורק 70 מיליון שקל חולקו בטענה שמדובר בענפים מסוכנים. אני אומר שגם הבנקאות מסוכנת. יותר מ-50% מהפונים נדחים. העסק הזה לא עובד. חייבים לעשות קרנות אמיתיות לכל הבנקים. לשים מיליארד שקל עם מינוף ל-5 מיליארד באמצעות כל הבנקים ולא רק 2 בנקים", אמר ברוש.

"הדבר השני", המשיך ברוש, "הוא ביטוח סחר חוץ שיכול לתת פוש אדיר לייצוא. בינתיים רק מדברים. מדובר בהגדלת הערבויות ולא בתוספת תקציבית. עוד דבר שאנו מבקשים הוא חוק כחול לבן: הממשלה חייבת להקדים רכישות למפעלים ישראליים, בעיקר בפריפריה, כי הממשלה היא הקונה הגדול במשק. חייבים ליישם מס הכנסה שלילי לכל הארץ - שכן כל הכסף הזה הולך לצריכה נטו".

ברוש המשיך לפרט את דרישותיה של התאחדות התעשיינים: "דבר חמישי הוא חוק עידוד השקעות הון - ישנם מפעלים שממתינים לכסף כדי למנף אותו ולפתוח 100 מפעלים חדשים. אנו חוזרים על בקשת הגדלת תקציבים למדען הראשי ותוספת ל-4 או 5 פרויקטיים תשתיתיים גדולים". ברוש ציין כי יש ליישם את תוכנית החופשה ללא תשלום (חל''ת) כאשר המעסיק ממשיך לממן את התנאים הסוציאליים.

משה גפני: "ועדת הכספים תעשה הכל כדי שהמשק ייצא מהמשבר"

יו''ר ועדת הכספים החדש, משה גפני, אמר בדיון: "חיינו באיזו אשליה שהמשבר העולמי יפסח עלינו. זה לא קרה. האבטלה זו בעיה שאנו חייבים לטפל בה. הממשלה התחלפה והיינו בחוסר יציבות שלטונית. עכשיו יש ממשלה ויש מי שיטפל בזה. נכון לרגע זה, עדיין לא היה טיפול אינטנסיבי בסוגייה. אנחנו מתכוונים לשתף פעולה עם האוצר, כי צריך מדיניות אחת, והוועדה תעשה הכל על מנת שהמשק ייצא מהמשבר הזה".

עופר עיני, יו''ר ההסתדרות, אמר: "חייבים לעשות הבחנה בין תקציב המדינה לתוכנית הכלכלית לפתרון המשבר שנמצא בעיצומו. לצערי, אני לא בטוח שבאוצר הפנימו את זה. בהסכם הקואליציוני אני עשייתי את ההבחנה. היום עוסקים יותר בתקציב ופחות בתוכנית. הצענו כאן לפני כמה חודשים להקים קרן שבה כל עובד תורם חצי יום עבודה למניעת פיטורים. יש עשרות מפעלים, כמו עוף העמק, שאפשר להציל עם קרן כזו. אין ליוזמה הזו כל קשר לתקציב המדינה. נבדוק בשבועות הקרובים אם הממשלה החדשה ומשרד האוצר החליפו דיסקט. אני חושב שהחוכמה לא נמצאת רק במשרד האוצר. אפשר יהיה להוציא לפועל באופן מיידי תוכנית כלכלית שתיתן פתרון בראש ובראשונה לבעיית האבטלה. יש למימד הזמן חשיבות קריטית, והדגש חייב להיות על איזורי הפריפריה".

עוד 130 אלף מובטלים

יוסי פרחי, מנכ''ל שירות התעסוקה, אמר כי לפי התחזיות צפויים עוד 130 אלף מובטלים נוספים עד סוף 2009.

"תקציב דו-שנתי הוא בכייה לדורות", טען אופיר פינס מהעבודה והוסיף כי "קשרנו לעצמנו את הידיים והרגליים עד 2010 - דווקא במצב כזה של משבר כלכלי כאשר כל יום קובע". פינס הציע להתערב בקביעת שכר הבכירים בחברות הציבוריות. "אולי הגיע הזמן לטפל בעניין הזה ולקבוע סוף סוף במדינת ישראל גם שכר מקסימום", הציע פינס.

ח''כ חיים אורון אמר כי "שטייניץ למד מרוני בר-און שישנם מעט מאוד כדורים ולכן אין למהר לירות. אז מתי אתה לא יורה? 50 אלף מובטלים, 100 אלף מובטלים, אז מתי אתה יורה? אם יש 20 אלף מובטלים זה כבר קטסטרופה. כולנו הבינו את זה. באירופה ובארה''ב - כאן לא הבינו. יש צורך בהתערבות ממשלתית יותר גדולה. אני רוצה לראות כאן את הממונה על התקציבים ואת החשב הכללי. תבואו ב-1 למאי ותציגו כבר תוכנית".