מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן: "בנתניה, קריית-אונו, ראשל"צ, חלק מפ"ת ואפילו באר-יעקב, דירה ממוצעת של 4 חדרים עולה בין מיליון ל-1.5 מיליון שקל - וזה לא יירד"

גלובס tv תמיר דגן: "עברנו את הגל הראשון של ההלם, של אנשים שהיו על הגדר וציפו לראות מה קורה, וכשראו שאין ירידות מחירים - חזרו לשוק" ; "להגיד 'ירושלים ות"א אאוט' זה קצת קיצוני ותלוי בתמהיל הדירות ובמחיר" ; "אם ניכנס למשבר עמוק במדינה, גם שוק הנדל"ן יושפע. כרגע לא רואים את זה"

"למרות הציפיות והבאזז התקשורתי שדיברו על ירידות מחירים של 20%-30% שצפויות להיות, לא קרה שום דבר דומה לזה בענף הנדל"ן בישראל" - כך אמר בראיון ל"גלובס TV" תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, שמובילה את טבלת מכירות הדירות ב-2008, עפ"י בדיקת מוסף הנדל"ן של "גלובס".

"בירושלים ובת"א חלק גדול מהביקוש לדירות נבע מביקוש של תושבי חוץ או של גורמים שלא חיפשו לגור שם אלא יותר להשקיע. אני מדבר על מגדלי היוקרה, וגם בירושלים וגם בת"א הם קיבלו מכה ללא ספק. לעומת זאת, בנייני יוקרה לדוגמה, אנחנו בונים ברמת אביב. המחירים של כל דירה שם הם 2 מיליון שקל וצפונה. יש עדיין ביקוש, כי ישראלים הם אלה שקנו אותן, וישראלים ממשיכים לקנות, ועדיין קיים ביקוש. לכן להגיד 'ירושלים ות"א אאוט' זה קצת קיצוני ונורא תלוי בתמהיל דירות ובאיזה רמות מחיר", אמר דגן.

עוד אמר דגן: "בפריפריות שעוטפות את ת"א, לדוגמה, למשל נתניה, קריית אונו, ראשון לציון, מקומות מסויימים בפתח תקווה ואפילו באר יעקב שתפסה תנופה מאד גדולה מביקוש אמיתי של משפחות צעירות, רמות המחיר של דירה ממוצעת של ארבעה חדרים הן בין מיליון למיליון וחצי שקל. יש פריחה, כי צריך לזכור שהיצע הדירות לא גדל בשנים האחרונות, ואולי המשבר הנוכחי גורם לזה שהתחלות הבנייה קטנות, ואולי אפילו יהיה מחסור בקיץ. אז אני לא אגיד שהולך להיות בום בעליית מחירים. ירידה אני לא רואה, אבל יציבות פלוס אפילו אני כן רואה במקומות האלה של ביקוש - ללא ספק".

- נגיד בנק ישראל צפה שהמשבר הכלכלי הולך להחריף במשק. מה אתה צופה לענף הנדל"ן בעתיד הקרוב?

"עברנו את הגל הראשון של ההלם של אנשים שהיו על הגדר וציפו לראות מה קורה, וכשראו שלפחות בנדל"ן לא קורה מה שציפו לו, דהיינו אין ירידות מחירים, הם חזרו לשוק ואנחנו רואים את זה במארס-אפריל. בהחלט ייתכן שאם המצב הכלכלי יהיה כזה שיהיו גלי פיטורים ואנשים קצת יאבדו את הביטחון שלהם במקום העבודה, זה ישפיע ללא ספק גם על שוק הדירות ועל היכולת שלהם להתחייב. אין פה משבר היי-טק כזה שמחר יפסיקו לקנות ולדעתי אין פה גם המשבר של דירות היוקרה. האם המחירים יירדו ב-1% או יעלו ב-5%? אפשרי בהחלט ללא ספק, אבל שוק הנדל"ן מושפע ממה שקורה במדינה ואם ניכנס למשבר עמוק במדינה גם שוק הנדל"ן יושפע. כרגע אנחנו לא רואים את זה".