מחכים לנתניהו? חברת החשמל בודקת אפשרות לשלב את תוכנית מצפן ברפורמה הממשלתית

המגעים בין חברת החשמל למדינה החלו מתוך הנחה שממשלת נתניהו תבקש לקדם את יישום השינוי המבני בחברת החשמל לאחר שזה נדחה בשנתיים האחרונות

הנהלת חברת החשמל פועלת לגייס את תמיכת הממשלה ליישום השינוי הארגוני בחברה. ל"גלובס" נודע כי בכירים בחברת החשמל ניהלו באחרונה שיחות עם מקורבים לרה"מ, בנימין נתניהו, ושר התשתיות, עוזי לנדאו, בניסיון לבדוק אפשרות לשלב את יישום תוכנית מצפן כחלק מהרפורמה המתוכננת בחברת החשמל. המגעים בין חברת החשמל למדינה החלו מתוך הנחה שממשלת נתניהו תבקש לקדם את יישום השינוי המבני בחברת החשמל לאחר שזה נדחה בשנתיים האחרונות.

לפי הערכות במשק החשמל, מהלך כזה, אם יצא אל הפועל, עשוי להציב חזית אחידה בפני ארגון העובדים שבעבר טען כי ינהל מו"מ רק על רפורמה אחת. עד כה העמדה הרשמית של הנהלת חברת החשמל הייתה כי יישום תוכנית מצפן, הכוללת פרישה של 2,000-2,500 עובדים, נועד לתת מענה למצבה הפיננסי הקשה של החברה על מנת שתוכל לעמוד ביעדיה העסקיים לשנים הקרובות.

באופן לא פורמלי, המדינה תומכת ביישום תוכנית מצפן כמענה להתייעלות בחברת החשמל. יחד עם זאת, העמדה הרשמית של משרדי האוצר והתשתיות עד כה הייתה שמדובר בעניין פנימי של חברת החשמל, ובכל מקרה התוכנית אינה חלופה לשינוי המבני.

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שנפגש עם ראשי חברת החשמל, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל, עמוס לסקר, ובנפרד עם ראשי הוועד, מיקו צרפתי ויו"ר הוועד הצפוני, יעקב דבידה, לא הביע עמדה חד משמעית בנושא, והוא נותן לצדדים לפי שעה למצות את המו"מ.

המדינה אמורה להגיש עד יום ראשון הקרוב לביה"ד האזורי לעבודה בחיפה את עמדתה הרשמית בנוגע ליישום תוכנית מצפן, וזאת בהמשך למאבק הקשה בין ההנהלה לעובדים שהחל בתחילת מארס.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "במידה וממשלת ישראל תחליט על רפורמה במשק החשמל שתהווה שינוי מבני משקי כולל, שבמסגרתו תשתלב גם חברת החשמל, יקבלו הנהלת החברה והדירקטוריון החלטות לגבי התאמת תכנית השינוי הארגוני לרפורמה עליה תחליט הממשלה. בשלב זה תמשיך החברה, הדירקטוריון וההנהלה לקיים את תכנית מצפן לפי התוכנית המקורית. וזאת על מנת להעמיד את החברה אל מול יעדיה בשנים הבאות". *