גיוס האג"ח של גב ים זכה לביקושי יתר של 850 מיליון שקל - פי 3.5 מהתכנון המקורי

החברה התכוונה לגייס 100 מיליון שקל ועל רקע הביקושים הגבוהים גייסה הערב 240 מיליון שקל ; הריבית שנקבעה בהנפקה עומדת על 5.09% ; היום נערך השלב המוסדי ומחר השלב הציבורי

ל"גלובס" נודע כי בהנפקת האג"ח שביצעה הערב (ד') חברת הנדל"ן גב ים המשתייכת לנכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, במטרה להרחיב את סידרה ה' , נרשמו בשלב המכרז המוסדי ביקושי יתר של כ-850 מיליון שקל. במקור ביקשה החברה לגייס 100 מיליון שקל, וחברת הדירוג S&P מעלות דרגה את אג"ח החברה עד להיקף של 300 מיליון שקל בדירוג AA מינוס. הערב הסתכם הגיוס בשלב המוסדי בסך של 240 מיליון שקל. הריבית שנקבעה בהנפקה עומדת על 5.09%, כאשר המח"מ על האג"ח הינו של 6 שנים. מחר, (ה') צפויה החברה לגייס את סכום נוסף במסגרת ההנפקה מהציבור.

החתמים שריכזו את ההנפקה הם כלל פיננסים, לידר ולאומי ושות'.

נימוקי הדירוג של S&P מעלות לאג"ח היו: "לגב ים תזרים מזומנים יציב הנובע מהכנסות שכירות, כאשר חלק משמעותי מהשוכרים הם דיירים חזקים השוכרים את הנכסים לאורך זמן", מנמקים במעלות את הדירוג, שנחשב לגבוה ביחס למצב שוק הנדל"ן כיום.

למרות הדירוג הגבוה, מעלות הותירה לגב ים אופק דירוג שלילי. "תחזית הדירוג השלילית ניזונה מתחזית הדירוג לאג"ח של החברה האם, נכסים ובנין, הפועלת בשוקי הנדל"ן בעולם ובישראל", אומרים במעלות.

למרות שגב ים משתייכת לסקטור הנדל"ן שסובל מסנטימנט שלילי בשווקים, במיוחד בכל הנוגע לסוגיית החוב, סיכויי הצלחת הגיוס של גב ים נחשבו גבוהים. החברה נחשבת לסולידית יחסית והיא פעילה בשוק הישראלי. לגב ים כ-200 נכסים ביניהם פארקים תעשייתיים, שטחי מסחר וחניונים. האג"ח של גב ים נסחרות בתשואה נמוכה יחסית של 5-6%.

בדומה לגיוסים האחרונים שהתבצעו בשוק ההון, גם הפעם נראה כי בדרישות המוסדיים כלפי החברות המגייסות לא חל שינוי. הגיוס הנוכחי התבצע באותם תנאים של סדרות קודמות של החברה, ולא כלל שעבודים למחזיקי האג"ח.

הצמא לתשואה

בתקופה האחרונה נפתח שוב חלון הגיוסים בשוק האג"ח המקומי. על רקע הריבית האפסית במשק הישראלי, נוצר בקרב המשקיעים המוסדיים צמא לאפיקים שיניבו תשואה סבירה. לכן, חברות הנחשבות ליציבות מצליחות לגייס בקלות בשוק ההון, בריבית טובה יחסית.

בין החברות שמגייסות בתקופה האחרונה - שמתאפיינות, כאמור, ביציבות ובתזרים מזומנים חזק - בולטות במיוחד חברות מקונצרן אי.די.בי. סלקום ומכתשים אגן המשתייכות לקונצרן כבר גייסו יותר מ-2 מיליארד שקל, וכעת, כאמור, גם גב ים שגייסה הערב כ-240 300 מיליון שקל.

בשיאה של המפולת בשווקים, בסוף השנה שעברה, בלט דנקנר ברכישות עצמיות שביצעו חברות מהקבוצה שבשליטתו. החברות בנות של הקונצרן רכשו את איגרות החוב של עצמן במחירים נמוכים יחסית, ובהיקף של מאות מיליוני שקלים. הרכישה במחיר הזול הניבה להן רווחי הון, ואולם כעת, כאשר נרשמת התאוששות בשוק האג"ח הקונצרניות, מנצל זאת דנקנר שוב, הפעם לצורך גיוסים באג"ח.