מזוז: שר לא יוכל לטפל בעניינים הקשורים למי שייעץ לו במו"מ הקואליציוני

הזהיר את שרי הממשלה כי השימוש שנעשה ביועצים חיצוניים בתקופת המו"מ הקואליציוני עלול ליצור עתה ניגוד עניינים עד כדי עבירה פלילית

שרים לא יוכלו לטפל במשרדם בעניינים הקשורים למי שייעץ להם במו"מ הקואליציוני. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הזהיר את שרי הממשלה כי השימוש שנעשה ביועצים חיצוניים בתקופת המו"מ הקואליציוני עלול ליצור עתה ניגוד עניינים עד כדי עבירה פלילית.

במכתב שהופץ לראש הממשלה, שרי הממשלה וסגני השרים, כותב מזוז כי "במסגרת המו"מ הקואליציוני, נעשה שימוש, לעיתים אינטנסיבי, על-ידי הסיעות והעומדים בראשן, בשירותיהם של יועצים חיצוניים שונים, כגון עורכי דין ואנשי יחסי ציבור, כאשר לא ברור שהדבר נעשה בתמורה או בתמורה ריאלית".

לדבריו, "מצב זה עלול לגרום לניגוד עניינים או למצער, מראית עין של הימצאות במצב של ניגוד עניינים של חבר הממשלה, לעת שיידרש, מתוקף תפקידו המיניסטריאלי, להיות מעורב, במישרין או בעקיפין, בעניין המיוצג על-ידי היועץ החיצוני". היועץ המשפטי מבהיר כי "האיסור להימצא במצב של ניגוד עניינים ולפעול במצב של ניגוד עניינים, מעוגן בדין, בפסיקת בית המשפט, ובנסיבות מסוימות הדברים יכולים לעלות עד כדי עבירה פלילית".

במכתב מנחה מזוז את חברי ממשלה להימנע מלטפל או להיות מעורב בטיפול בעניין המיוצג כלפי המשרד, בו הם מכהנים, על-ידי יועץ שסיעתם נעזרה בו במו"מ הקואליציוני, אלא לאחר בדיקה של היועץ המשפטי של המשרד ובהתאם לתנאים ולסייגים שיקבע היועץ המשפטי. היועץ יבחן אם יש צורך בקביעת הסדר למניעת ניגוד עניינים, לרבות צורך בתקופת צינון מסוימת בטיפולו של השר בעניינים שייוצגו על-ידי היועץ או על-ידי אנשי משרדו מול המשרד הממשלתי שבראשו עומד השר.

במסגרת המו"מ הקואליציוני נעזרה סיעת העבודה בשירותיו של עו"ד אלון גלרט; לצוות המו"מ הקואליציוני של ש"ס הצטרפו עורכי הדין יוחנן שטסמן ודוד גלס; ובליכוד בחרו להיעזר במודי זנדברג, יעקב נאמן, עו"ד דוד מולכו ואורי יוגב, עליהם תחול ההנחיה. עם זאת, מאחורי הקלעים פעלו יועצים רבים אך מכיוון שלא החזיקו בתפקיד רשמי, נראה כי לא ניתן יהיה להחיל עליהם את התקנה.