סין תעשה שימוש מוגבר ברזרבות המטבע שלה לסייע במימון השקעות של חברות סיניות בחו"ל

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] התוצר הגולמי של סין צמח במהלך הרבעון הראשון של 2009 בשיעור של 6.1% - קצב הצמיחה האיטי ביותר בעשור האחרון ; השקעות סיניות בחו"ל - התנופה נמשכת גם במהלך המשבר העולמי

[רוצה להשקיע בסין? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

אילן מאור, מנכ"ל (ישראל) חברת Sheng-BDO Ziv Haft China B.D.

רזרבות המט"ח של סין עמדו בראשית הרבעון השני של 2009 על סך של 1.9537 טריליון דולר. הגידול ברזרבות במהלך הרבעון הראשון של השנה היה הנמוך ביותר מאז שנת 2001 ועמד על 7.7 מיליארד דולר בלבד.

התוצר הגולמי של סין צמח במהלך הרבעון הראשון של 2009 בשיעור של 6.1% - קצב הצמיחה האיטי ביותר בעשור האחרון.

עם זאת, דובר משרד המסחר הסיני ציין מצידו כי סין תעשה שימוש מוגבר ברזרבות המטבע שלה לסייע במימון השקעות של חברות סיניות בחו"ל בפרויקטים גדולים בחו"ל והוסיף כי ההשקעות הסיניות בחו"ל צפויות לצמחו במהירות גם בשנת 2009 וכי הממשל יאמץ אמצעים שיסייעו גם לחברות קטנות ובינוניות לפעול בחו"ל.

היקף החובות האבודים של המערכת הבנקאית הסינית הצטמצם במהלך הרבעון הראשון של השנה לרמה של 2.04% מהיקף האשראי הכולל במשק ועמד על 80.4 מיליארד דולר. הקלת ההגבלות על מתן האשראי בסין הביא לגידול מהיר בהיקף ההלוואות שנתנו ברבעון הראשון של 2009, שעמדו על 671 מיליארד דולר.

נתוני הרבעון הראשון של השנה מעידים על מגמות חיוביות בכמה תחומים:

התוצר התעשייתי הסיני צמח במהלך הרבעון בשיעור של 5.1% (גידול של 8.3% בחודש מארס). ההשקעות בנכסים קבועים גדלו בשיעור של 28.8% ברבעון הראשון ועמדו על 411.4 מיליארד דולר (84% מתוכם הושקעו במגזר העירוני). מדד מנהלי הרכש (PMI) הסיני עלה ועבר, לראשונה מאז ספטמבר 2008, את קו האמצע (מדד מעל 50 מייצג התרחבות) ועמד בסוף חודש מארס על 52.4 (הנתון בפברואר עמד על 49).

ברבעון הראשונה של השנה נרשמה עליה בייבוא חומרי גלם לסין, דוגמת ברזל (שיא ביבוא במארס האחרון) ונחושת (עליה של 57% ביבוא). מדד אמון הצרכנים מחזיקי הכרטיסים הבנקאיים (מדד BCCI) עלה לרמה של 86.95, לאחר תהליך של עלייה הדרגתית מאז השפל של 83.62 רבעון הראשון של שנת 2008.

מחקר שערך המגזין פורבס העלה כי נטל המס בסין הוא החמור ביותר באסיה. בראש רשימת המדינות מובילה צרפת עם 167.9 נקודות, כאשר סין צוברת 159 נקודות (החמרה של 7 נקודות ביחס לאשתקד בגין הרחבת המיסוי הסוציאלי וחוק העבודה החדש), בעוד שיפן ממוקמת במקום השני באסיה עם 122.6 נקודות ואילו הונג קונג סוגרת את הרשימה האסיינית עם 41.5 נקודות.

תעופה, תחבורה ולוגיסטיקה

במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בסין 2.68 מיליון כלי רכב, שיעור המכירות הגבוה בעולם בתקופה המדוברת.

הממשל הסיני מתעתד להגביר המאמץ לקדם את תעשיית הרכב המקומית. במסגרת זו מוקצים 1.46 מיליארד דולר לתמיכה ביזמות בתחום הרכב. מאמץ מיוחד מוקדש לפיתוח רכבים חשמליים, שהשימוש בהם יקל על התמודדות סין עם העליה בזיהום האוויר וצריכת הדלק המיובא. במאמץ להתמודד עם אתגרי הפיתוח (בדגש על עלויות ובטיחות) משולבים הממסד הכלכלי, יצרניות הרכב, ומרכזי מחקר. הממשל הסיני גם מעמיד כיום סובסידיה בגובה 8,800$ לרכישת רכבים חשמליים לציי רכב ציבוריים (ממשלתיים, תחבורה ציבורית וכו').

יצרנית רכבי היוקרה דיימלר הודיעה כי במהלך חודש מרץ האחרון מכרה בסין 5,000 רכבי מרצדס, נתון המשקף גידול של 50% ומהווה שיא מכירות לחברה בסין. במהלך הרבעון הראשון של השנה נמכרו 11,800 רכבי מרצדס בסין ובה"ק.

נדל"ן, צריכה ומסחר

היקף המכירות הקמעונאיות בסין צמח במהלך הרבעון הראשון של השנה בשיעור של 15% ועמד על סך 430 מיליארד דולר. העליה במכירות הקמעונאיות בסקטור העירוני עמדה על 14.1% ואילו בסקטור הכפרי הגיעה הגידול לשיעור של 17%.

ההכנסה הפנויה של האוכלוסייה העירונית בסין גדלה בשיעור של 10.2% במהלך הרבעון הראשון של 2009, בעוד שהכנסתם הפנויה של תושבי הסקטור הכפרי גדלה בשיעור של 8.6%. הגידול בהכנסה הפנויה, בצירוף רמת החסכון הגבוהה בקרב הציבור הסיני (שעמדה על 2.9 טריליון דולר בסוף הרבעון) מייצגים פוטנציאל משמעותי להמשך והתרחבות הגידול בצריכה המקומית הסינית במהלך השנה.