קרן המטבע הבינלאומית: הוויכוחים בין ארה"ב לאירופה על דרכי ההתמודדות עם המשבר "ילדותיים"

[למדור שוקי עולם] דומיניק סטראוס-קאהן: "הצעדים שנוקטת כל מדינה חשובים פחות מאשר המהירות שבה הם ננקטים" ; ה-IMF רשמה התקדמות רבה בהבטחת המשאבים הנוספים בסך 500 מיליארד דולר שבגיוסם תמכו מדינות ה-G20

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמר אתמול (שבת) כי אם יצליחו המדינות החברות בקרן לנקות את המערכות הפיננסיות שלהן, "ייתכן שיהיה די" בחבילות התמריצים שכבר יושמו ב-2009.

דומיניק סטראוס-קאהן אמר שכל החברות העיקריות בקרן תמימות דעים לגבי הצורך בתמריצים פיננסיים ב-2009, ושהן הפסיקו לחשוש מההבדלים המזעריים בדרגות ההמרצה. סטראוס-קאהן אמר שהוויכוחים הטראנס-אטלנטיים הסוערים בתחילת השנה היו "ילדותיים במקצת".

מסגרות אמינות

עדיין לא הושגה הסכמה על הצורך בצעדים נוספים ב-2010, אך הוועדה המוניטרית והפיננסית הבינלאומית של קרן המטבע (IMFC), שהיא הגוף המנהל של הקרן, הסכימה "לספק את המאמץ הפיסקלי בר הקיימא הנחוץ לחידוש הצמיחה במסגרות פיסקליות אמינות, במטרה להבטיח התאוששות ארוכת טווח".

סטראוס-קאהן שב והדגיש את החשיבות שבנקיטת צעדים לשיקום המערכת הפיננסית, ואת תמיכת IMFC במחויבותן של מדינות למנוע את קריסתם של מוסדות פיננסיים גדולים. הוא אמר ששרי האוצר שהתכנסו בוושינגטון הסכימו שהצעדים שנוקטת כל מדינה - בין אם מדובר בהלאמת בנקים, הקמה של מערכות ביטוח, הזרמת הון או עידוד שותפויות בין המגזר הציבורי והמגזר הפרטי - חשובים פחות מאשר המהירות שבה ננקטים הצעדים. הוא הוסיף כי "כל השרים עזבו את הפגישה כשהם מחויבים להאצת התהליך".

IMFC אישרה את סמכותה החדשה של קרן המטבע להעריך ולפקח את הצעדים שנוקטות המדינות בתחומי ההרחבה הפיסקלית והבראת המערכת הפיננסית. השרים הסכימו "להעריך את ההתקדמות ואת הצורך לצעדים נוספים בפגישה הבאה", שתיערך בתחילת אוקטובר.

סטראוס-קאהן אמר שחילוקי הדעות הנותרים בין המדינות החברות בקרן המטבע מתייחסים ל"אסטרטגיית היציאה" מהמעורבות הממשלתית בשוק, במקביל לקצב שבו תשוב הכלכלה העולמית למצב נורמלי. הוא תיאר את המתח בין קבוצת המדינות, רובן באירופה, המבקשת לגבש דרכים לפירוק מערכת התמיכה הממשלתית הנרחבת, לבין ארה"ב, שטוענת שעדיין מוקדם מדי לחשוב על סיום המשבר.

גם סין רוצה

קרן המטבע דיווחה כי רשמה התקדמות רבה בהבטחת המשאבים הנוספים בסך 500 מיליארד דולר שבגיוסם תמכו 20 המדינות המפותחות בעולם(G20) בפסגה שנערכה החודש בלונדון. לדברי סטראוס-קאהן, בקרוב תנפיק קרן המטבע אג"ח שהריבית עליהן תהיה שווה לריבית הנגבית בגין זכויות המשיכה המיוחדות (SDR), וזאת כדי לאפשר למדינות נוספות להזרים משאבים לקרן, ביניהן סין. קרן המטבע שבה והביעה את מחויבותה לבצע עד ינואר 2011 שינויים במבנה האחזקות וסמכויות ההצבעה של המדינות החברות.