להרוויח מההיסטריה: במרקט פלייס ממליצים לבצע "שורט" על חוזים על בשר חזיר ו"לונג" על חוזים על בשר בקר

גיא רוטנברג, מנכ"ל בית ההשקעות מרקט פלייס המתמחה במסחר בסחורות: "בטווח הקצר נראה ירידה במחיר בשר החזיר ובמקביל צפויה עלייה במחיר החוזים על בשר בקר שמהווה מוצר משלים לחזיר

משפט ידוע של הברון רוטשילד הוא כי ניתן להרוויח את התשואות היפות ביותר בזמן שהדם זורם ברחובות. בימינו, למרות המשבר הכלכלי קשה למצוא מלחמות שיכולות להיראות כהיזדמנות השקעה, אך לעומת זאת, ההיסטריה סביב שפעת החזירים החדשה יכולה לספק למשקיע הספקולטיבי הזדמנויות מעניינות.

יכול להיות שנתבדה, והמגיפה תחלוף כלא הייתה, אך לאחר מקרים כמו שפעת העופות ומחלת הפרה המשוגעת, שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה העולמיים כמו גם השמדה גורפת של מאות אלפי בהמות המיועדות לבשר, אינם נראים כתרחישים המנותקים מהמציאות.

מייצרים הכי הרבה בארה"ב אוכלים הכי הרבה בסין

ארה"ב הינה יצואנית החזיר הגדולה בעולם לאחר שעברו לגדל בה את החזירים בדירים תעשייתיים המתמחים בשלב גידול ספציפי אחד וכתוצאה מכך גידול החזירים נהיה יותר משתלם עקב הוזלה בעלויות אך ארגוני איכות הסביבה מתנגדים לכך בשל הנזקים האקולוגיים להן גורמות החוות.

בשר החזיר הינו הבשר הפופולארי ביותר בעולם, למרות האיסור על צריכתו בידי דתות רבות (בעיקר יהדות ואיסלם) ומעריכים כי בשנת 2006 נצרכו 100 מליון טון בשר.
סין צועדת בראש צרכניות החזיר עם דרישה שנתית של 52.5 מליון טון בשר בשנת 2006. חישוב פשוט מוכיח כי אזרח סיני ממוצע אוכל 40 ק"ג בשר לבן בשנה. לגבי סין חשוב גם לציין שהעלייה ברמת החיים מגדילה עוד את הדרישה לבשר חזיר ב-5% לשנה לערך.
אחרי סין נמצא האיחוד האירופאי (צריכה של 20.1 מליון טון בשנה), ארה"ב (עם 8.7 מליון טון), רוסיה ויפאן.

הדרישה לבשר חזיר הינה אלסטית, כלומר שאם מחיר החזיר עולה (או רמת החיים יורדת) הציבור יעבור לאכול בשר בקר, עוף או פסטה.

איך סוחרים?

אפשרות אחת למשקיעים להיחשף לשוק סחורות בעלי החיים היא רכישה של תעודות סל בארה"ב אם אופציה גם למכירה בחסר (שורט) שצמודה למדד לייב סטוק - מדד בשר בעלי החיים בארה"ב.

אופציה שנייה וספקולטיבית יותר היא מסחר בחוזים עתידיים שבו המסחר מבוצע במינוף. באיחוד בורסות הסחורות של שיקגו (בורסת CME רכשה את CBOT) נסחרים שני חוזים הקשורים לחזיר. חוזה הבשר הרזה (Lean Hogs) ולצידו חוזה בשר הבטן-חזה (Pork Bellies) בצורתו הקפואה.

מרקט פלייס: ממליצים שורט על החזיר ולונג על הבקר לטווח הקצר

גיא רוטנברג, מנכ"ל בית ההשקעות מרקט פלייס, המתמחה במסחר וניהול תיקים בתחום הסחורות ציין כי "ממה שנראה כרגע אין השפעה משמעותית למרות שניתן היה לצפות לעלייה או ירידה של החוזים על בשר בעלי החיים. את לחץ המחירים למטה רואים גם בחזירים וגם בבקר. למרות צפי לעלייה של הבקר וירידות של המחיר בחזירים".

רוטנברג מעריך כי ניתן יהיה לראות עלייה במחירי הבקר שהוא מוצר משלים לחזיר. בתחום החוזים על החזיר רוטנברג ממליץ שלא לסחור בסחורות של בשר חזיר בשל תנודתיות יתר שעלולה להתרחש בשל ההתפתחויות האחרונות.

דוגמה לכך היא החוזה על בשר חזיר בתחום ה-(Pork Bellies) שננעל במחיר של 81.5 סנט לפאונד (השווה 454 גר'). כשכל חוזה מייצג 40 אלף ליברות. המהווה במחירים של היום 32,600 דולר. בחוזים עתידיים יכול המשקיע לבצע רכישה של חוזה עתידי (עסקת לונג) או לחלופין לבצע מכירה של החוזה (עסקת שורט).

1,890 דולר ויש לך חוזה על חזיר

הביטחונות הנדרשים בחשבון של רוכש החוזה עומדים על 1,890 דולר ביטחונות. כלומר, עלייה מינימלית 2.5 מאיות הסנט במחיר החוזה על החזיר, תניב 10 דולר רווח. מכאן ששינוי של סנט שלם במחיר החוזה תניב רווח או לחלופין הפסד של 400 דולר. מבחינת רווח, השמיים הם הגבול כשמאידך, הפסד מקסימלי הוא מימוש הבטחונות.

ניתן לממש אסטרגיות משולבות של מכירה של חזיר ורכישה של בקר בהנחה שהנחת העבודה

רוטנברג מסכם ומדגיש כי בבית ההשקעות נשארים שווריים על שוק הסחורות כולל הסחורות המשלימות כמו תירס וסויה. בנוגע להתרחשות של מגיפה שתגרום להשמדה של חזירים, ניתן יהיה לראות עלייה חדה לטווח ארוך של מחירי החזיר כשמחירי הבקר יישארו גבוהים עקב ירידה בהיצע.