פרופ' יאיר אורגלר - בין הדירקטורים שהתנגדו לוועדת איתור למינוי מנכ"ל לבנק הפועלים

אורגלר, שהיה חבר בוועדת האיתור למינויו של רוני חזקיהו למפקח על הבנקים, מונה על ידי סטנלי פישר לוועדת הביקורת של בנק ישראל, שתפקידה היה הגברת מערכת הניהול, הבקרה והשקיפות בבנק ישראל

פרופ' יאיר אורגלר, דירקטור חיצוני בבנק הפועלים , היה בין אלה שהתבטאו נגד הקמת ועדת איתור למינוי מנכ"ל לבנק הפועלים. אורגלר, שהיה חבר בוועדת האיתור למינויו של רוני חזקיהו למפקח על הבנקים, מונה על ידי סטנלי פישר לחבר ועדת הביקורת של בנק ישראל שתפקידה היה הגברת מערכת הניהול, הבקרה והשקיפות בבנק ישראל, תפקיד ממנו פרש עם מינויו לדירקטור בבנק הפועלים בשל פוטנציאל לניגוד עניינים. אורגלר הוא דירקטור בבנק בהתאם להוראות ניהול בנקאי תקין של המפקח על הבנקים. אורגלר היה במשך עשור, עד לאמצע 2006, יו"ר הבורסה לניירות ערך.

כזכור, אופן מינויו של ציון קינן לתפקיד מנכ"ל הבנק היה אחד הגורמים שהביאו להתפרצות האחרונה בעימות בין המפקח חזקיהו לבעלת השליטה בפועלים, שרי אריסון, שנדרשת על ידי המפקח והנגיד להדיח את יו"ר הבנק דני דנקנר.

חזקיהו דרש לעצור את מינוי קינן עד לסיום דו"ח שהוחל בו בפיקוח על הבנקים בפרשת ההתפטרות של המנכ"ל צבי זיו, בשל טענתו לחילוקי דעות בינו ובין היו"ר, וכן באופן קבלת ההחלטות בדירקטוריון למינוי קינן כמחליף. במכתב ששלח המפקח לבנק הוא הביע מורת רוח מהדיון הקצר שהתקיים בבנק, ומאי מינויה של ועדת איתור לתפקיד. אם דוח הפיקוח על הבנקים ימצא קלקולים משמעותיים בקבלת ההחלטות בדירקטוריון הבנק בעניין זיו וקינן, המשמעות תהיה ביקורת אישית על הדח"צים שתפקידם לייצג את הציבור, ובעיקר נגד הדירקטורים החיצוניים שמונו על פי הוראות בנק ישראל ובאישור הנגיד והמפקח.

11 דירקטורים נגד

בישיבה שקיים דירקטוריון הבנק ב-25.3, בה הודיע זיו על התפטרותו, התקיים דיון, אמנם קצר, בהצעת דני דנקנר למנות את ציון קינן למנכ"ל והועלה נושא הקמת ועדת איתור לתפקיד. 11 דירקטורים הצביעו נגד הצורך במינוי ועדת איתור, בראשם אורגלר שטען כי כאשר בתוך ארגון מסוים יש מועמד פנימי טוב שמועמדותו נבנתה לאורך זמן לקראת קבלת התפקיד הניהולי, אין צורך בוועדת איתור. מה גם שלעולם לא יימצא איש המתאים במאת האחוזים לתפקיד ניהולי כלשהו.

בבנק הפועלים דירקטוריון בן 14 חברים. 7 דירקטורים הם מינויים אישיים של אריסון: דני דנקנר, איריס דרור, אפרת פלד, אירית איזקסון, פנינה דבורין, ניר זכלינסקי ומשה קורן. לצדם פועלים 7 דירקטורים חיצוניים.

שניים מהם, נירה דרור ואמרי טוב, הם מינויים על פי חוק החברות. האחרים הם מינויים על פי הוראה 301 להוראות נוהל בנקאי תקין. מספרם של הדירקטורים מטעם בנק ישראל, 5, גבוה יותר מבכל בנק אחר וזאת לדרישת הנגיד והמפקח לאחר שאריסון רכשה את חלקם של השותפים האמריקנים ושל משפחת דנקנר, והפכה למעשה לאשה אחת פרטית שהיא בעלים של בנק.