משה נסים, התומך בפיצול משרת היועמ"ש, צפוי להתמנות לוועדת האיתור לתפקיד

ועדת האיתור לבחירת יועץ משפטי לממשלה יוצאת לדרך: שר המשפטים, יעקב נאמן, ביקש היום מהממשלה לאשר מחדש את מינויו של עו"ד משה נסים כחבר הוועדה, על תקן "שר משפטים לשעבר"

ועדת האיתור לבחירת יועץ משפטי לממשלה יוצאת לדרך. שר המשפטים, יעקב נאמן, ביקש היום (א') מהממשלה לאשר מחדש את מינויו של עו"ד משה נסים כחבר הוועדה, על תקן "שר משפטים לשעבר". לפני 3 שנים מינתה הממשלה את נסים לוועדה במקומו של פרופ' דוד ליבאי, שהיה בוועדת האיתור שבחרה ב-2004 במני מזוז.

משה נסים היה חבר בוועדת שמגר לעניין מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה (שהוקמה בעקבות פרשת בר-און-חברון), שב-1998 המליצה כי היועצים ייבחרו על-ידי ועדת איתור. ועדת שמגר דחתה פה-אחד את ההמלצות שהובאו בפניה לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה, ולהעביר את הסמכויות בתחום הפלילי לידי פרקליט המדינה. היא מנתה שורה של נימוקים לכך, העיקרי שבהם הוא שדווקא שילוב הסמכויות מקנה ליועץ את כוחו, בעוד פיצולן יחלישו ויהפוך אותו לעוד יועץ מן השורה למשרדי הממשלה. אגב, הוועדה אף המליצה לשנות את שם התפקיד, שמפחית מערכו ויש בו משום הטעיה, לשם משקף יותר: "היועץ המשפטי הראשי".

בעת שהשר הקודם, דניאל פרידמן, הציג את יוזמתו לפיצול סמכויות היועץ, הוא הזכיר את נאמן כאחד התומכים בה. כן הציג מכתב ממשה נסים, האומר כי שינה דעתו בשל "עוצמת היתר המופלגת" שבידי היועץ ולפיכך הוא תומך כעת בפיצול הסמכויות.

נאמן מכחיש כי כבר גיבש דעה בנושא. "לא השמעתי עמדה, אמרתי שהנושא צריך לעמוד לבדיקה. אני בודק את הנושא ויושב עם כל הנוגעים בדבר", ציין. כן אמר כי "מאוד מפריע לי שאנשים מביעים עמדה מבלי לבדוק לגופו של עניין". אבל אין ספק כי את העמדה העקרונית נאמן כבר גיבש. ייתכן כי הוא מתלבט ביחס לניואנסים כאלה ואחרים.

אם שר המשפטים נאמן רוצה לקדם את הצעתו, שצפויה לעורר התנגדות מכמה כיוונים, עליו להזדרז משום שמזוז פורש בעוד 10 חודשים. ועדת האיתור צריכה לדעת אילו מועמדים לחפש, האם כאלה המתמחים רק במשפט מינהלי ואזרחי, או כאלה המתמחים גם בתחום הפלילי. מעבר לכך, קשה להאמין שעורכי דין בכירים, בין אם מהמגזר הפרטי ובין אם משורות הפרקליטות, יציגו מועמדות לתפקיד שהם אינם יודעים אילו סמכויות הוא כולל. אם נאמן יאחר את הרכבת, השינוי יתרחש רק בעוד 7 שנים, שכן לא ניתן יהיה לקצץ בכנפיו של יועץ מכהן.

באמתחתו של נאמן כמה רפורמות נוספות שהוא נמנע מלשלוף. הסיבה לכך היא שהוא מעוניין בגיבוי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטרם ייצא למלחמות ולמאבקים. אלא שנתניהו עסוק כעת בעיקר במשבר הכלכלי והמדיני ובהרצת הממשלה החדשה, ולכן נאמן ממתין עד לתיאום הדברים עימו.