שפעת החזירים, נפילת מניות חברות התעופה, התחזקות הדולר ואופ"ק הפילו את הנפט ב-2.7% ל-50.14 ד' לחבית

קרטל אופ"ק מעריך כי מחירו הנמוך של נפט מונע השקעות חדשות בענף האנרגיה ; מוקדם יותר נפל מחירו של הנפט בכ-5% לכ-48 דולר לחבית

הנפט איבד הערב 2.7% ונקבע בסיום המסחר בבורסת הסחורות ב-50.14 דולר לחבית, על רקע החששות הגוברים מהתפרצות מגפה עולמית של שפעת החזירים, חששות אלו גרמו לירידות חדות של מניות חברות התעופה, אשר מהוות גורם משמעותי לביקוש נפט ומוצריו. מוקדם יותר במהלך היום נפל מחירו של הנפט ביותר מ-5% לכ-48 דולר.

קרטל מדינות אופ"ק תרם גם הוא לירידות כשאמר היום גם כי מחיר הנפט נמוך מכדי שלחברות יהיה כדאי להפנות השקעות חדשות לטובת הפקת נפט גולמי. נזכיר כי נציגי מדינות הקרטל יפגשו בפעם הבאה להחליט על מדיניותם ב-28 במאי.

גם התחזקותו של הדולר כנגד המטבעות המרכזיים הכבידה על הנפט וסחורות אחרות, אשר נוטים להסחר בקורלציה הפוכה למטבע.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביוני איבד 2.7% ל-50.14 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

קרטל מדינות אופ"ק ו-13 מדינות אסייתיות קראו אתמול (א') לשליטה הדוקה יותר על שוקי הסחורות, במטרה למנוע זינוק במחירים לאחר סיומו של המשבר הפיננסי החמור ביותר שידע העולם מאז מלחמת העולם השנייה.

שרי הנפט והאנרגיה של אופ"ק ומדינות אסיה, שנפגשו בטוקיו, ביקשו להגביל את הפוזיציות במסחר מעל הדלפק ("Over the counter"), וטענו כי תנודתיות חדה במחיר הנפט איננה רצויה בכלל.

המשתתפים בועידה קראו גם להשקעות נמשכות וארוכות טווח כדי להגיל את היצע האנרגיה בעולם.

נזכיר כי בשנה שעברה, הועדה האמריקנית למסחר בחוזים עתידיים, פתחה בחקירה כדי לבדוק האם מחירי הנפט הגיעו למחירי שיא כתוצאה ממניפולציות. ביולי אשתקד, מחיר החוזים העתידיים על הנפט זינקו לרמת שיא של 147.27 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

"מחירי הנפט אינם הגיוניים ואינם יציבים", אמר עלי אל נעימי, שר הנפט של ערב הסעודית. "התנודתיות במחירי הנפט מהווה סכנה אמיתית ליציבות הכלכלית", הוסיף אל נעימי.