היועץ הכלכלי של אובמה: הסתיימה התחושה של "צניחה חופשית ובלתי פוסקת" בכלכלה האמריקנית

לורנס סאמרס: "יש אינדיקטורים שליליים, כמובן, אך יש גם חיוביים. איש אינו יודע מה תהיה הפנייה הבאה" ; כלכלת ארה"ב, שמצויה כעת בחודש ה-16 של המיתון, צנחה בקצב שנתי של 6.3% ברבעון הרביעי של 2008

היועץ הכלכלי הראשי לנשיא ארה"ב, לורנס סאמרס, אמר אתמול (א') כי הסתיימה התחושה של "צניחה חופשית ובלתי פוסקת" בכלכלה האמריקנית, והתמונה כבר אינה שלילית לגמרי, אלא "מעורבת למדי".

בדברו בתוכנית "חדשות פוקס של יום א'" אמר סאמרס גם ש"הרוב הגדול" של הבנקים האמריקניים נהנים ממספיק הון, והביע תקווה להצלחת המו"מ בין יצרניות הרכב קרייזלר לפיאט האיטלקית על שיתוף פעולה או מיזוג.

סיבה להתעודד

"לפני שישה או שמונה שבועות, לא היתה לנו סטטיסטיקה חיובית בשום מקום. הכלכלה נתנה תחושה של נפילה אנכית. כיום, התמונה הרבה יותר מעורבת", אמר סאמרס. "יש כמה אינדיקטורים שליליים, כמובן, אך יש גם כמה חיוביים. איש אינו יודע מה תהיה הפנייה הבאה. אך אני חושב שתחושת הצניחה החופשית הבלתי פוסקת שהיתה לנו לפני חודש-חודשיים כבר נעלמה. זה משהו שאנחנו יכולים להתעודד ממנו".

כלכלת ארה"ב, שמצויה כעת בחודש ה-16 של המיתון, צנחה בקצב שנתי של 6.3% ברבעון הרביעי של 2008, הצניחה הרבעונית התלולה ביותר זה יותר מ-26 שנים. כלכלנים צופים שמחר ידווח הממשל על נסיגה של עוד 5% בתמ"ג ברבעון הראשון של 2009. עם זאת, מתקבל רושם שהירידות החדות בהוצאה הצרכנית ובמכירות הבתים נבלמו, מה שמעורר את התקווה שהגרוע ביותר אולי כבר מאחורינו.

קבוצת שבע המעצמות המתועשות (G7) הגיעה לאותה מסקנה לגבי הכלכלה העולמית בכנס שרי האוצר ביום ו' בארה"ב, אך שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, הדגיש שאין לבלבל בין האטה בירידה בפעילות הכלכלית לבין הבראה כלכלית.

אתמול אמר גייתנר לקבוצה של שרי פיתוח מהעולם שהתכנסה בוושינגטון שארה"ב אינה מתכוונת לוותר על מאמציה להמריץ את הצמיחה במשק. "ארה"ב תמשיך בפעילותה ככל שיידרש כדי לחדש את הצמיחה, לא רק ברמה הלאומית אלא העולמית", הוא הבטיח.

דרך ארוכה

בהופעתו אמש בטלוויזיה התבטא גם סאמרס בזהירות לגבי הכלכלה האמריקנית, באומרו ש"לפנינו עדיין דרך ארוכה. יש לנו עדיין בעיות רציניות". הוא הוסיף עם זאת כי לדעתו, "האמצעים שנקטנו חזקים מאוד ויש להם סיכוי לבלום מצב רציני מאוד".

סאמרס אמר שלמרות שהממשל הניח את התשתית להבראה, הוא צופה ירידה בתעסוקה במשך זמן ניכר. "ההיסטוריה מראה שנדרש זמן מה, שישה חודשים או יותר, עד שתוכנית תמריצים משפיעה על המשק ומתחילה לייצר מקומות עבודה".