פרופ' בבצ'וק: "דירקטוריון הפועלים ניסה למנוע מהבנק להיות 'ברווז צולע'"; טורבוביץ': המינוי המיידי של קינן - סביר ואף למעלה מכך"

(עדכון) - דו"ח הביקורת של בנק ישראל לא שופך אור חדש: "יו"ר הפועלים פעל באופן שלא איפשר למנכ"ל להמשיך בתפקידו" ; בנה"פ: "חברי הדירקטוריון והיו"ר מילאו חובותיהם" ; פרופ' בבצ'וק: "לא היה מקום לוועדת איתור, הדירקטורים העריכו שלא ימצאו מועמד טוב יותר מקינן" ; לקריאת הדו"ח במלואו ; פסגת שוק ההון ב-13.5 - פישר, דנקנר וגושן על במה אחת

בנק הפועלים פירסם היום את דו"ח בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בנוגע להתנהלות הבנק במינויו של המנכ"ל ציון קינן במקומו של צבי זיו.

לקריאת הדו"ח במלואו לחצו כאן.

מדו"ח הביקורת של בנק ישראל על תפקודו של בנק הפועלים עולה כי "יו"ר הדירקטוריון פעל לכאורה באופן שלא איפשר למנכ"ל להמשיך בתפקידו". בפיתחו של הדו"ח נמסר כי דני דנקנר היו"ר והדירקטוריון שבניהולו לא קיימו הוראות חוק החברות והוראת ניהול בנקאי תקין 301 - "וכתוצאה מכך נפלו פגמים, הן מהותיים והם פרוצדוראליים, בניהולם התקין של עסקי הבנק וקבלת ההחלטות". זאת בהתייחס לחילוקי הידעות בין היו"ר לבין המנכ"ל הפורש צבי זיו.

בנק ישראל דורש מבנק הפועלים להקים ועדת איתור למינוי מנכ"ל ומותח ביקורת קשה על הבנק בנוגע לישיבה שבה הוכרז על מינוי קינן והתפטרות צבי זיו. לטענת בנק ישראל הישיבה ארכה פחות משעה, לא נמסר כל מידע מקדים לדירקטורים על העומד להתרחש בה ולא ניתן כל פתח לשאלות וטיעונים בנוגע למינויו של קינן.

בתגובה למכתבו של המפקח על הבנקים מודיע היום בנק הפועלים כי הוא מסתייג מהממצאים בדו"ח, אך עם זאת "בכוונת הבנק לקיים בדיקה מעמיקה של תוכן מכתבו של המפקח עד ל-6 במאי". הדירקטוריון חזר על בקשתו להיפגש בדחיפות עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.

פרופ' בבצ'וק: "הבנק ניסה להימנע מוואקום מנהיגותי ומגלישה למצב של ברווז צולע"

בנק הפועלים פרסם בתגובה שלוש חוות דעת משפטיות של ד"ר יורם טורבוביץ', פרופסור לוסיאן בבצ'וק וורדה לוסטהויז.

מחוות הדעת של פרופסור בבצ'וק שפורסמה עם הודעת הבנק על קבלת הדו"ח נכתב כי "הבנק נהג כשורה ובהתאם למדיניות הכללית שלו במינוי קינן". בבצ'וק הוא מרצה בעל מוניטין בינלאומי לממשל תאגידי, באוניברסיטת הארוורד ובאוניברסיטת ת"א.

לפי פרופסור בבצ'וק, "אין זה מתפקידו של הרגולטור לכפות על בנק מינוי ועדת איתור, בטח שלא במקרה שלפנינו". בבצ'וק מביא שלל דוגמאות מהעולם של חברות גדולות שהודיעו על התפטרות או פיטורי מנכ"ל - ומינו לו מחליף מיידית. בין החברות שנהגו כך הוא מציין וול-מארט, קוקה קולה, אלקואה, סיטיזן ריבפליק, בנקורפ, ING וטושיבה.

לפי פרופ' בבצו'ק, "דירקטוריון בנה"פ הפעיל שיקול עסקי... הדירקטוריון היה צריך להעריך את ההשלכות הניהוליות והכספיות של הקמת ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש... בעת פעולתה של ועדת האיתור, אם הייתה מוקמת, היה הבנק נמצא במצב של 'ברווז צולע', עקב היעדר מנהיגות יציבה... במצב עניינים זה, העריך הדירקטוריון כי יש יתרונות מוגבלים בלבד במינוי ועדת איתור, במיוחד על רקע ההערכה של הדירקטורים כי קינן הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד המנכ"ל".

ומה הופך את קינן ל"איש המתאים ביותר לתפקיד"? לפי בבצ'וק, קינן, כמשנה למנכ"ל, "היה על הרדאר של הדירקטורים כמנכ"ל פוטנציאלי מזה זמן... הוא היה מועמד 'טבעי'".

פרופ' בבצ'וק לוקח את הטיעון הזה עוד צעד אחד הלאה: "הההחלטה להימנע מוועדת איתור נבעה גם מידיעת הדירקטורים עד כמה מצומצם מספר המועמדים המתאימים למשרת המנכ"ל מחוץ לבנק הפועלים.. הם העריכו כי אין מועמד עדיף על קינן שיהיה מוכן גם לקחת על עצמו את התפקיד".

לפי בבצ'וק, הדירקטורים "ניסו גם להימנע מוואקום מנהיגותי", על רקע המצב המשברי בעולם כולו, ובבנק הפועלים בפרט. עוד עולה מחוות הדעת של פרופ' בבצ'וק, כי ועדת הפיקוח על הבנקאות שהתכנסה בפברואר 2006 על מנת לדון בכללי ממשלת תאגידי תקין, לא כללה חובת שימוש בוועדות איתור בעת החלפת מנכ"ל. "גם טיוטת 'חיזוק ממשל תאגידי בחברות בנקאיות' שהוציא המפקח על הבנקים בשנה שעברה - באותה מידה ובצדק - לא דורשת או מעודדת השימוש בועדת איתור".

טורבוביץ': "ההחלטה למנות מנכ"ל מיידית - סבירה ואף ומעלה מכך"

ד"ר יורם טורבוביץ, הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, קובע גם הוא בחוות דעת מפורטת כי "בהחלטתו למנות מנכ"ל לאלתר בחר הדירקטוריון בחלופה סבירה וראויה... זהו שיקול דעת עסקי שהוא נחלת הדירקטוריון".

טורבוביץ' מוסיף: "לא הוצג בסיס איתן לקביעה לפי הדירקטורים הפרו כביכול את חובותיהם... אין חובה שבדין או בנוהג, המחייבת למנות ועדת איתור לבחירת מנכ"ל... הדרישה המעודכנת למינוי ועדת איתור, שתאויש על ידי דירקטורים חיצוניים בלבד, היא חסרת תקדים ויש בה כדי לפגוע ביסודות של ממשל תאגידי נכון".

לפי טורבוביץ', בהחלטתו למנות מנכ"ל מיידית "בחר הדירקטוריון בחלופה סבירה וראויה ואף למעלה מכך, נוכח המשבר שנתון בה המשק הלאומי והגלובלי וההיצע המצומצם יחסית של מועמדים ראויים לתפקידי מנכ"ל בנק הפועלים".

עו"ד ורדה לוסטהויז , שכיהנה כיועצת המשפטית של בנק ישראל, קובעת בחוות הדעת שהגישה לבנק הפועלים כי "הפגם שנמצא לכאורה בכך שיו"ר הדירקטוריון פעל באופן שלא אפשר למנכ"ל להמשיך בתפקידו וכך לא הותיר לו ברירה אלא להתפטר - אינו עולה מדו"ח הבדיקה".

עובדי בנק הפועלים ממשיכים להתגייס למען שרי אריסון ודני דנקנר: בתום פגישה עם ההסתדרות החליטו ליזום פגישה עם הנגיד סטנלי פישר ולנקוט אספות הסברה בשבוע הבא.