שרגא ברוש: "נשב במסגרת השולחן העגול עד שייצא עשן לבן"

ברוש ועיני נועדים עם החשכ"ל שוקי אורן והממונה על התקציבים רם בלינקוב, בהמשך לדרישת ברוש ועיני לדון בסעיפי התוכנית עם גורמי מקצוע באוצר

החל מהשעה 11:00 מתקיימת ישיבה דחופה של השולחן העגול (הפורום שנועד לייצג את העובדים, המעסיקים והממשלה לצורך גיבוש תוכנית כלכלית), כשהנוכחים הם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, יו"ר הסתדרות העובדים, עופר עיני, החשב הכללי שוקי אורן ומנהל אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב. הישיבה כונסה כדי לדון בסעיפי התוכנית הכלכלית עליה הכריזו רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ בדיוק לפני שבוע, ואשר הוכתרה בשם "בלימה ותנופה".

הישיבה, שטרם הסתיימה, נועדה לכך שהצדדים יגיעו להסכמות לפחות על חלק מהסעיפים, וביניהם הסעיפים הנוגעים להלוואות למפעלים קטנים ובינוניים, השקעות הון וביטוחי סחר חוץ.

הפגישה מתקיימת, כפי שדיווח "גלובס", לאחר שברוש ועיני חשו אי שביעות רצון מהעובדה שהתוכנית אינה עוסקת בפרטים אלא בכותרות של נושאים, וחששו שהעניינים שהם מקדמים בשם ציבור העובדים והמעסיקים לא יטופלו בצורה המקובלת עליהם.

נזכיר, כי התוכנית שהציגו בשבוע שעבר נתניהו ושטייניץ הייתה אמורה על-פי הסיכומים המוקדמים להיבנות בשיתוף עם נציגי העובדים והמעסיקים במסגרת השולחן העגול. התוכנית כוללת אמנם גם מרכיבים שמקובלים הן על ההסתדרות והן על המעסיקים (הרחבת האשראי ועידוד היצוא, בלימת האבטלה וקידום התעסוקה), אולם החשש בקרבם הוא מפני הפרטים, שהם החלק הגורלי, והם שיעוגנו במסגרת חוק ההסדרים ומאוחר יותר במסגרת חוק התקציב.

משום כך העבירו ברוש ועיני מסר לשטייניץ והוסכם כאמור כי היום (ה) תתקיים פגישה כדי לדון בפרטים ולהגיע להסכמות, כשברוש ועיני שמו דגש על כך שהדיון ייעשה מול גורמים מקצועיים במשרד.

"נציגי האוצר הציגו את התוכנית הכלכלית ואת חוק ההסדרים, בנושאים שרלבנטיים לעובדים ולמעסיקים במשך ארבע שעות, ועכשיו החלק שלנו בהצגת ההסתייגויות וההבנות. להערכתי עד למועד שהאוצר קבע להציג את התוכנית בפני הממשלה, ה-12 במאי, נצתטרך לשבת כל יום כל היום עד שייצא עשן לבן - עד שנגיע לתוכנית מוסכמת", אמר ברוש ל"גלובס".

"גם היום בערב אשב עם החשכ"ל על נושאים באחריות כמו קרנות הבנקים, פיתוח ליצואנים, פיתוח סחר חוץ והעדפת רכישות מתוצרת הארץ על-ידי גופים ציבוריים. בבוקר נועדתי עם שר האוצר בקשר לנושאים שקשורים למעסיקים, ואני מניח שעופר (עיני - מ.א.) מקיים גם הוא פגישות בנפרד. ההתנהלות היא כל הזמן במקביל", ציין ברוש.

לדבריו, "יש אווירה טובה ואני מתרשם ששלושת הצדדים רוצים לעשות טוב, אבל זה לא נגמר עד שזה נגמר. יש הרבה בעיות, זה לא איזה מין גן עדן, אבל אני מקווה שבסופו של דבר דברים יסתדרו", סיכם ברוש.

נזכיר, כי באשר לסעיפים שמבחינת המעסיקים הם הכרחיים, הרי שברוש אמר השבוע ל"גלובס" עם קביעת הפגישה: "אני דורש פישוט בהליכים הנוגעים למתן הלוואות למפעלים בינוניים. נכון להיום חולקו הלוואות בפחות מ-100 מיליון שקל מתוך קרן של 1.3 מיליארד שקל, בגלל פרוצדורה ארוכה ומייגעת. לכן, הכרחי פישוט ההליכים, ובין היתר הפקדת כספים בכל המערכת הבנקאית ולא רק בשניים-שלושה בנקים, בעיקר קטנים, כפי שזה היום.

"דבר שני, צריך להפעיל מייד תוכנית ביטוח סיכוני סחר חוץ ליצואנים גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך, לאור העובדה שמכסות הביטוח צומצמו בחודשים האחרונים בצורה דרסטית, אפילו ב-30%-40% מה שמונע ביצוע עסקאות יצוא. בכוונתי לדרוש את הרחבת חוק העדפת תוצרת הארץ בקניות ממפעלים בפריפריה לכל הגופים הציבוריים שסמוכים על שולחן הממשלה, כמו הרשויות המקומיות, מרכז השלטון המקומי, הנמלים והרכבות. את החוק מקיים היום רק משרד הביטחון.

"אדרוש מיליארד שקל לטובת חוק עידוד השקעות הון, מה שיאפשר הוצאה לפועל של תוכניות שנמצאות כרגע על שולחן מרכז ההשקעות של התמ"ת שיוכלו לייצר 10,000 מקומות עבודה חדשים. אני גם אדרוש הגדלה של מיליארד שקל בתקציב המדען הראשי של התמ"ת, תקציב שימנף השקעה נוספת של 3 מיליארד מכספי התעשיינים ואותם 4 מיליארד שקל שיושקעו במו"פ יסייעו לחידוש התנופה בשנים הבאות".

ברוש הדגיש כי מדובר בסעיפים שלא יוותר בעניינם.