יש אלטרנטיבה שנייה למדינה? אלסטום וויאוליה מציעות לחזור למכרז הרכבת הקלה בת"א

על רקע העיכוב בסגירה הפיננסית, החברות שעמדו בעבר בראש קבוצת מטרו-רייל שהפסידה במכרז הודיעו לחשב הכללי כי יהיו מוכנות לבצע את הפרויקט במקום MTS ; להצעה אין תוקף מבחינה משפטית אך היא עשויה להגביר הלחץ על MTS

התפתחות במכרז הרכבת הקלה בתל אביב: החברות הצרפתיות אלסטום, ויאוליה ווינסי, שעמדו בראש קבוצת מטרו-רייל, פנו באחרונה למשרד האוצר בהצעה לחזור למכרז ולבצע את הפרויקט במקומה של קבוצת MTS, שבראשות אפריקה ישראל וסימנס, וזאת על רקע העיכובים הנמשכים בסגירה הפיננסית לפרויקט.

בפנייה שנעשתה לחשב הכללי באוצר הודיעו החברות הצרפתיות כי הן מוכנות לחזור לאלתר למו"מ עם המדינה, ולבצע את הפרויקט באותן תנאים שהציעה MTS. החברות הצרפתיות הודיעו כי הן יכולות להגיע לסגירה פיננסית לפרויקט תוך זמן קצר, זאת בהנחה שהמדינה תחדש עמם את המו"מ.

החברות הצרפתיות עמדו בראש קבוצת מטרו-רייל, שכללה גם את החברות הישראליות שיכון ובינוי ואשטרום . מטרו-רייל הפסידה בסוף שנת 2006 בפער של כ-400 מיליון שקל ל-MTS במכרז להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה, לאחר שהציעה למדינה מענק הקמה של כ-7.5 מיליארד שקל, לעומת כ-7.1 מיליארד שקל שהציעה MTS.

לפני כחצי שנה התפרקה הקבוצה לאחר שהשותפים הישראליים סרבו להאריך את תוקף הערבות הכספית.

מקרובים לחברות הצרפתיות ציינו כי "אנו מחכים לתשובת המדינה. פורמלית המכרז הוא כבר לא אותו מכרז שפורסם. המצב המשפטי לפי חוק חובת המכרזים יכול לאפשר למדינה לחזור למו"מ למרות אי הפקדת הערבות".

למרות שרשמית ההצעה של החברות הצרפתיות מנוגדת לתנאי המכרז, היא עשויה להגביר את הלחץ על MTS במו"מ מול המדינה על תנאי הזיכיון של הרכבת הקלה.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר שר האוצר, יובל שטייניץ, הורה באחרונה לחשב הכללי ולראש אגף התקציבים לדווח לו על התקדמות המו"מ עם MTS להקמת הרכבת הקלה בת"א. כמו כן התגלו חילוקי דעות בתוך משרד האוצר,ובעוד שבמשרד החשב הכללי נחושים להמשיך במתכונת של המכרז הקיים בשיתוף הסקטור הפרטי, באגף התקציבים מעוניינים לבחון חלופות שונות להליך המכרז על רקע הקשיים במו"מ עם הזכיין והחשש לגידול בעלויות הפרויקט.

על רקע המשבר העולמי, קבוצת MTS, בניהולו של יוחנן אור, לא העמידה עדיין את הסכם המימון הנדרש, זאת לאחר שמועד הסגירה הפיננסית נדחה שלוש פעמים ממאי 2008. למרות שמועד הסגירה הפיננסית כבר עבר, המו"מ בין האוצר ל-MTS נמשך ובשבוע האחרון התקיימו מספר פגישות בניסיון להגיע להבנות מסחריות.

ממשרד האוצר נמסר בשבוע שעבר כי "לא קיימות כל מחלוקות באשר לאופן קידום הפרויקט. משרד האוצר, על אגפיו השונים, פועל בשיתוף פעולה לקידומה של הסגירה הפיננסית במתוכנת הנוכחית. ככל שזו לא תושג, תיבחנה דרכים נוספות לקידום הפרויקט".