להשקיע בשוק ההון בלי לשלם מס על רווחי הון

כולם יודעים שעל רווחים משוק ההון צריך לשלם מס, לא משנה בן כמה המשקיע ואם הרוויח ממניות, אג"ח או קרנות נאמנות. כמעט כולם יודעים שגם על הרווחים בפוליסת ביטוח החיים צריך בסופו של דבר - בעת משיכת הכסף מהפוליסה - לשלם מס. פה אין כל חדש.

אולם רבים אינם יודעים על הזדמנות המס החוקית שטמונה במרכיב החיסכון בביטוח החיים. המידע הזה יכול לחסוך למשקיעים אלפי שקלים רבים בשנה, בהיקף לגודל החיסכון שלהם.

בדצמבר 2002, ערב הרפורמה במס, הפיצה רשות המסים חוזר מקצועי מפורט, בו התייחסה לתיקון 132 לפקודת מס הכנסה והבהירה, כי הפטור ממס על כספים שהתקבלו מפוליסת ביטוח החיים חל על סכומים שהתקבלו בגין מרכיב הריסק (סיכון) בלבד, במקרה של מות המבוטח. לעומת זאת, אין פטור ממס על מרכיב החיסכון - אלא במותו של המבוטח.

הטריגר: הגדרת "תוכנית חיסכון"

באותה נשימה התווספה ההגדרה "תוכנית חיסכון", שמתייחסת למרכיב החיסכון בפוליסת ביטוח החיים או לתכנית חיסכון שצורפה לפוליסה ואושרה על ידי המפקח על הביטוח. ולפי אותו חוזר, "דין הכנסות ריבית ממרכיב החיסכון בפוליסת ביטוח כדין הכנסות ריבית מתכנית חיסכון בבנק ויחולו עליהן הוראות סעיפים 125ג ו-125ו לפקודת מס הכנסה".

המשפט התמים הזה שווה לגמלאים הרבה מאוד כסף. פירושו שאת כל הטבות מס לגמלאים ולבעלי הכנסות נמוכות ניתן לממש גם כנגד רווחים מפוליסת ביטוח חיים פרטית עם מרכיב חיסכון. כלומר ייתכן שמשיקולי מס הם יעדיפו לחסוך במסגרת פוליסת ביטוח החיים ולא באפיקים אחרים (ראו טבלה).

בשנים האחרונות, כאלטרנטיבה לבנקים ולתיקי ההשקעות, יצאו חברות הביטוח עם "פוליסות חיסכון", פוליסות ביטוח חיים ללא מרכיב ביטוחי, שמציעות לחוסכים מגוון מסלולי השקעה, ממניות, אג"ח ומט"ח ועד מק"מ. מבלי לשים לב, הן יצרו לגמלאים אפיק השקעה אטרקטיבי פטור ממס.

בפוליסות החיסכון הללו ניתן להפקיד כמעט כל סכום, בהפקדה שוטפת או חד-פעמית, והכספים נזילים ברמה יומית. החוסכים יכולים לעבור בין מסלולי השקעה מבלי ליצור אירוע מס, או לחלק את כספם בין המסלולים השונים ולקבוע את תמהיל ההשקעה המתאים להם. ואם הם גמלאים, זו דרך מצוינת להשקיע באופן עקיף בשוק ההון - בלי לשלם מס על רווחי הון. בדרך הזו אפשר גם להשקיע בשוק ההון וגם ליהנות מהטבת מס.

כך תחסכו

זה יכול להיות פיתרון מצוין לגמלאי שרוצה למשוך מחסכונותיו כסף באופן שוטף, כסוג של הכנסה חודשית. בקלות ייתכן מצב שבו כל המשיכות השוטפות, לרבות הרווחים השוטפים בגין אותן משיכות, יהיו פטורים ממס.

איך נהנים מהטבות המס והפטור ממס על רווחים? יש לדרוש מחברת הביטוח אישור שנתי על המס שנוכה מהמשיכות שבוצעו במהלך שנת המס, ולהגיש דו"ח שנתי למס הכנסה לצורך קבלת החזר המס בפועל. *

רו"ח אמיר גבאי הוא מומחה למיסוי ופרישה ומנכ"ל B4. שום אינפורמציה המופיעה במאמר אינה מהווה המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. מחובתך להתייעץ לפני כל פעולה

חסכון