שפל של 5 שנים בהשקעות ההון סיכון בישראל - ירידה של 32% בהיקף ההשקעות לעומת הרבעון הקודם

כך עולה מדו"ח ה-MoneyTree של קסלמן וקסלמן PwC ישראל לרבעון הראשון של 2009 ; חברות היי-טק המגובות הון סיכון גייסו בישראל ברבעון הראשון 194 מיליון דולר, לעומת 287 מיליון דולר ברבעון המקביל

פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PwC ישראל, מדווחת במסגרת דו"ח ה- Money Tree, כי חברות היי-טק המגובות הון סיכון (חברות בהן אחד המשקיעים בסבב ההשקעה הוא קרן הון סיכון), גייסו בישראל במהלך הרבעון הראשון של 2009 כ- 194 מיליון דולר, ירידה של כ-32% לעומת הרבעון הקודם, בו גויסו כ- 287 מיליון דולר, וירידה של כ- 55% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בו גויסו כ-427 מיליון דולר. היקף הגיוסים ברבעון זה הינו הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות, מאז הרבעון הרביעי של 2003 בו נרשם גיוס בסך 192 מיליון דולר.

עוד עולה מן הנתונים, כי רק 49 חברות היי-טק ישראליות גייסו הון ברבעון הראשון של שנת 2009, לעומת 81 חברות שגייסו הון ברבעון הקודם ו-92 חברות שגייסו הון ברבעון המקביל אשתקד. ממוצע ההשקעה בחברה עמד על 4 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 3.5 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-4.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הנתונים עולים בקנה אחד עם המגמה שנרשמה בארה"ב ברבעון הראשון, שכן דו"ח ה-Money Tree שפורסם לאחרונה בארה"ב העיד על ירידה של 47% בהשקעות קרנות ההון סיכון ברבעון הראשון של 2009 לעומת הרבעון הקודם, וכן על ירידה של 37% במספר החברות המגייסות.

נתוני הדוח מצביעים על כך שחל גידול בחלקן של העסקאות הגדולות (השקעה של מעל 10 מיליון דולר לחברה) שבוצעו ברבעון המדווח מתוך סך ההשקעה שבוצעה. במהלך הרבעון בוצעו 7 עסקאות גדולות בהיקף של כ- 106 מיליון דולר, אשר היוו 55% מסך ההשקעה שבוצעה הרבעון, זאת לעומת 4 עסקאות גדולות בהיקף של כ- 56 מיליון דולר אשר היוו 19% מסך ההשקעה ברבעון הקודם ולעומת 12 עסקאות גדולות בהיקף של כ- 170 מיליון דולר אשר היוו 40% מסך ההשקעה ברבעון המקביל אשתקד.

לדברי יוסי פילוס, שותף ומנהל תחום הייעוץ וההיי-טק בקסלמן וקסלמן PwC ישראל, "הצפי לקיטון בהיקף ההשקעות התממש גם ברבעון זה. הגורמים האובייקטיביים למגמה זו נותרו בעינם ונראה ששינוי במציאות זו אינו צפוי בטווח הקרוב".

רובי סולימן, שותף בתחום ההיי-טק בקסלמן וקסלמן PwC ישראל ציין כי, "תוצאות רבעון זה יותר מכל מבטאות את חששות הקרנות נוכח המשבר והעובדה כי הן מתכוננות לחורף ארוך. בהעדר שינוי מהותי בכלכלות העולם, רמת ההשקעות במצב אי הוודאות השורר כיום תיוותר נמוכה".

"מנגד, עם התארכות המשבר והעמקתו, יותר חברות יזדקקו למימון נוסף מהקרנות, דבר שייצור לחץ על הקרנות להגדיל את השקעותיהן, ויחמיר את מאבק ההישרדות של החברות בענף. בנוסף, זה כמה רבעונים שאנו מתריעים על רמת ההשקעות הנמוכה בחברות בשלב ה- Seed. ברבעון זה, 2% בלבד מסך ההשקעה הופנה ל- 3 חברות בשלב התפתחות סיד - שפל של כל הזמנים, אשר אם יימשך, ייפגע בעתידו של ההיי-טק הישראלי", הוסיף סולימן.