שר התחבורה ישראל כץ הציג תוכנית להקמת רשת מסילות רכבת מאילת בדרום ועד קרית שמונה בצפון

הודיע כי הוא תומך ברפורמה לפתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל ; בין הפרויקטים שאותם מתכוון המשרד לקדם: רכבת העמק, קו עכו כרמיאל, קו המסילה המזרחית לאורך כביש 6 והמסילה הרביעית באיילון

שר התחבורה הנכנס, ישראל כץ, הציג היום (ב') במסיבת עיתונאים תוכנית גרנדיוזית לפריסת רשת מסילות ארצית בהשקעה של כ-40 מיליארד שקל עד לשנת 2020. התוכנית המכונה "נתיבי ישראל" כוללת הקמת רשת מסילות רכבת מאילת בדרום ועד קרית שמונה שבצפון. בין הפרויקטים שאותם מתכוונת הממשלה לקדם רכבת העמק, קו הרכבת לאילת, קו עכו כרמיאל, קו המסילה המזרחית (לאורך כביש 6), המסילה הרביעית באיילון ועוד.

השר כץ ציין כי הכוונה היא לגבש הצעת מחליטים לממשלה עוד במסגרת חוק ההסדרים בשנת 2009-2010. במקביל תוקם ועדת שרים בראשות רה"מ בנימין נתניהו שתעקוב אחר ביצוע ההחלטות.

בתגובה לשאלת "גלובס" אמר שר התחבורה כי חלק מהתוכנית תבוצע על ידי יזמים פרטיים. לדבריו, משרדי האוצר והתחבורה יוזמים כיום את שינוי חוק הרכבות באופן שיאפשר לשלב יזמים פרטיים להקמת קווי רכבת. "נאפשר ליזמים פרטיים לבצע חלק גדול מהפרויקטים ולצורך כך אנחנו פועלים לשנות את החוק. ההפעלה אמורה להישאר בידי הרכבת". יש התעניינות לא מעטה מצד הסקטור הפרטי בתוכנית.

כץ הודה עם זאת כי חלק גדול מהפרויקטים אינם מוכנים מבחינה סטטוטורית ויבשילו רק אחרי שנת 2010. יחד עם זאת הוא הדגיש כי הוא ורה"מ בנימין נתניהו נחושים לקדם את התוכנית, "אני וראש הממשלה חולקים מדיניות זהה והיא לקדם את נושא הרכבות, וזאת מבלי לפגוע בשאר הדברים. אם הייתי רוצה לקחת נקודה אחת מכל התוכנית זה הקמת קו רכבת לאילת - זה דבר שיהיה ויתבצע, ואני מעריך שתהיה החלטה כבר בזמן הקרוב", אמר כץ. יכול להיות שיהיו חילוקי דיעות בנוגע לקו לאילת אבל הנתונים לא תלושים מהאוויר.

לשאלה מהיכן יבוא התקציב למימון התוכנית אמר כץ כי "אין סתירה ביחס לקיצוץ בתקציב. אנו מנהלים מגעים עם האוצר להוספת מיליארדים לצורך ביצוע ההשקעות. הנתונים לא תלושים מהאוויר".

בהתייחסו לעיכוב בהקמת הרכבת הקלה בת"א אמר כץ, כי "יש לא מעט חסמים שצריך להתגבר עליהם. יש התדיינות עם היזמים לגבי הסגירה הפיננסית. אני מתכוון לפועל יחד עם רוה"מ ושר האוצר על מנת לוודא שהפרויקט הזה יצא לדרך".

בהתייחסו לרפורמה בנמלים הכלולה במסגרת חוק ההסדרים אמר כץ, כי "אני בעד הרפורמה אבל צריך לעשות את זה במקסימום תיאום עם העובדים. אנחנו תומכים ביוזמה של האוצר והכל תלוי בהידברות עם ההסתדרות".

כץ ציין, כי הוא מעדיף להגיע להסכם שיכלול רפורמה כוללת בנמלים שתכלול גם כניסה של מפעילים פרטיים, וזאת בנוסף לתוכנית להפריט את נמלי חיפה, אשדוד ואילת. "הרפורמה בנמלים עד כה לא הצליחה ואין מספיק תחרות. אי אפשר להמשיך הלאה בלי להתייחס למה שיהיה בעתיד. אנחנו יכולים לקבל שני מונופולים מבלי שתהיה תחרות אמיתית.

האפשרות השניינה היא לשלב את העובדים בהפרטה תוך הסדרת "לנדלורד" (כניסת מפעילים פרטיים.) זה יחייב פיצוי לעובדים, אבל אז הם לטעמי יהיו מוכנים להגיע להסדרים. אנו לא רוצים להגיע למצב שהממשלה נותנת דברים ולא מגיעה לתוצאות", אמר כץ.

כץ הוסיף, כי הוא הורה לחברת כביש חוצה ישראל להמשיך ולקדם את סלילת כביש 6 עד לצומת כברי בגליל העליון. לדבריו הוא מתנגד לגביית אגרה מהנהגים בקטעים הדרומיים של כביש 6 שנפתחו בשנה שעברה. כזכור, משרד האוצר תומך בגביית אגרה מופחתת של 2 שקלים בקטעים הדרומיים.

כץ ציין כי הוא תומך בהמשך הרפורמה בתחבורה הציבורית שלדבריו היא דוגמא טובה לרפורמה שהצליחה, "הרפורמה בתחבורה הציבורית היא הצלחה, ובאותם מקומות שנכסו המפעילים החדשים יש יותר נוסעים והמחירים זולים יותר. יחד עם זאת בהיערכו להמשך אחד התנאים יהיה להבהיר שלא תהיה פגיעה בזכויות הנהגים.

כץ ציין, כי הוא מתנגד להפעלה תחבורה ציבורית בשבתות ונגד שינוי הסטטוס קוו הקיים. "אני בעד לשמור על ערכים יהודיים ככל האפשר. אנחנו לא צריכים היום מלחמות דת ומדינה. יש את איראן והחמאס ומשבר כלכלי שהוא קורע לב. הדבר האחרון שצריך הוא מאבק בין דתי. מעבר לכך יש לזכור שהציבור החרדי הוא הצרכן הגדול ביותר כיום של תחבורה ציבורית.

בהתייחסו להרעה בבטיחות בתעופה האזרחית אמר כץ, כי "הרווחנו בצדק את ההורדה בדירוג. לא היתה כאן מקריות. זה מדהים איך מדינה עם חיל אוויר כל כך איכותי לא בנתה נדבך משלים בתחום התעופה האזרחי. תוך שנה אנחנו חייבים לחזור לדרג העליון".

כץ הוסף עוד כי הוא מתנגד לכוונת האוצר להפחית 200 מיליון שקל מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לדבריו, המשרד יקדם השקעה של 170 מיליון שקל ובתוכנית לשיפור תשתיות הבטיחות בכבישים.

בנוסף, תומך כץ ברפורמה לפתיחת השוק לייבוא מקביל. לדבריו זוהי רפורמה חשובה, שיכולה להוזיל את כלי הרכב החדשים והוא תמך בהכנסתה לחוק ההסדרים. כץ גם תומך בפתיחת שוק הייבוא האישי למרות שלאחרונה "הייתה תחושה שמשהו נפרץ" בהיקפי הייבוא.