מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית חושבת שהאוצר החליט על סיכול ממוקד של התחנה: "מה שמעניין אותו זה הנדל"ן של החינוכית"

אחרי שנים של מאבקים, הניסיון המחודש של האוצר לסגור את החינוכית כבר לא מרגש את יפה ויגודסקי: "לניסיון למזג את התחנה ברשות השידור אין כל היגיון כלכלי או תוכני" ; "באוצר סימנו מטרה - ומנסים להוציא להורג את התחנה"

יפה ויגודסקי, מנכ"לית החינוכית, יוצאת (שוב) למלחמת עולם על זכות קיומה של תחנת הטלוויזיה אותה היא מנהלת ב-6 השנים האחרונות. ויגודסקי רוויית מלחמות כשמדובר בטלוויזיה החינוכית. הפעם האיום מגיע מחוק ההסדרים שהוגש על-ידי משרד האוצר לפני מספר ימים. למרות הכוונה החוזרת לסגור את החינוכית, ויגודסקי לא חוששת. מבחינתה, אין לה מה להפסיד, וכשאין מה להפסיד, יורים. "משרד האוצר החליט על חיסול של השידור הציבורי", היא אומרת בראיון ל"גלובס".

לדברי ויגודסקי, "הפסקת שידורי החינוכית כבר ב-1 באוגוסט בערוץ 2 ובערוץ הבית 23 זו הפסקת פעילותה של החינוכית. אם זו לא סגירה אז מה זה? הם מנתקים את החינוכית מערוץ הבית שלה ומנתקים את ההכנסות שיש לנו מערוץ 2 שמיועדות למימון שכרם של עובדים. הם פשוט מחליטים שסוגרים".

ויגודסקי מוסיפה כי "הם משתקים את התחנה. אם לא יהיה את ערוץ 23 ואת ערוץ 2, יש שיתוק של התחנה. הם מדברים על כך שב-1 באוגוסט זמן האוויר שיש לי כיום בערוץ 2 יינתן לזכייניות ואם אין כאן קשר בין הון לשלטון, אז אני לא יודעת מהו קשר בין הון לשלטון. וערוץ 23? אותו יתנו בחזרה לכבלים וללוויין", מנתחת ויגודסקי את הצעת האוצר כפי שהובאה בחוק הסדרים.

הקרב על רצועת השידור

המאבק של חברת החדשות של ערוץ 2 לגבי הרצועה של החינוכית בערוץ 2 הוא לא חדש. בחברת החדשות רצו בעבר להתמודד עם אירועי החדשות שמתחילים בשעות אחר הצהריים ולהציב מענה מול התוכניות של ערוץ 10 בשעה זו, אך כל הניסיונות להשתלט על רצועת השידור נכשלו והרשות השנייה החליטה כי הרצועה נשארת בידי החינוכית.

"מה שהם לא הצליחו לעשות מול הרשות השנייה, שלא הסכימה לתת להם את הרצועה, הם עושים עכשיו במחי יד. הם מעבירים לזכייניות את זמן האוויר שלנו. הם רוצים לעשות שינוי חקיקה עד ה-1 באוגוסט בעוד שלנו יש זיכיון לשידור בערוץ 2 עד 2015 ובערוץ 23 עד ינואר 2010. איך הם יכולים לקבל החלטה כזו בעוד שלי יש זיכיונות ביד? הצהרתי בעבר כי ברגע שתהיה חבילה דיגיטלית חינם, והחינוכית תהיה חלק ממנה, אנו נצא מיוזמתנו מערוץ 2. מנגד, הם משאירים אותנו בעל כורחנו בערוץ 1 למרות שזו פלטפורמה שאינה מתאימה לצרכי החינוכית שלא לדבר על עלות השימוש בה שהיא 24 מיליון שקל בשנה והשעות הבלתי רלוונטיות שניתנות בה לחינוכית", אומרת ויגודסקי.

מסתבר שלא רק ויגודסקי מתנגדת להצעה של האוצר להטמיע את החינוכית ברשות השידור. במכתב תקיף ששלח לפני מספר ימים גביש לסגן הממונה על אגף התקציבים באוצר, חיים פרננדס, אשר מרכז את הרפורמה בתחום השידורים, הוא כתב כי הצעה זו אינה אפשרית הן מצד העובדים והן מצד הרשות, כגורם קולט. "ברור גם לכם כי לא ניתן לקלוט את הטלוויזיה הלימודית ברשות השידור תוך כדי מהלך של רפורמה מסובכת ברשות השידור, אלא לאחר סיומה. אין הגיון בעיתוי הצעתכם, אלא אם המטרה הינה הכשלת רשות השידור. הדבר הובהר לכם בעבר והסכמתם לכך".

ממכתבו של גביש הסתבר לויגודסקי כי כבר באוגוסט האחרון, בזמן שהיא ניהלה משאים ומתנים מתקדמים מול ההסתדרות ומל הגורמים הרגולטוריים לבצע רפורמה מקיפה בחינוכית, במטרה להציל אותה מסכנת הסגירה המרחפת מעל ראשה, משרד האוצר הציע לגביש להכליל את החינוכית בתוך רשות השידור, הצעה שכבר אז גביש התנגד לה.

ויגודסקי רותחת מזעם ולדבריה, "בחוק ההסדרים הקודם הם רצו לסגור את החינוכית כבר באוגוסט 2008, אך הם כנראה קיבלו מהיועץ המשפטי לממשלה הערה באשר לחוקיות העניין וכבר באותו הלילה שההצעה הוצגה הייתה הסכמה בין עופר עיני לשר האוצר דאז, רוני בר-און, על כניסה למשא ומתן. מסתבר שבעוד אנו מנהלים משאים ומתנים, יחד עם ההסתדרות, נציבות שירות המדינה והאוצר, הציעו לגביש את החיבור של החינוכית לרשות השידור. הכל בו זמנית, כלומר משא ומתן שלא בתום לב".

* אז מה בעצם האוצר רוצה? מה המטרה שלו לדעתך?

"הם כל הזמן אומרים שצריכים להוציא את הפוליטיזציה מרשות השידור ולהרחיק את הטלוויזיה החינוכית עד כמה שאפשר ממשרד החינוך, ומה קורה עכשיו? הם פשוט רוצים שנהיה כמה שיותר קרובים למשרד האוצר שמסתבר שהפך להיות המבין הגודל בתוכן.

"אם בעבר הם ניסו להסתתר מאחורי משהו, היום מסתבר שמה שמעניין זה הנדל"ן של החינוכית, ועכשיו הם כבר אומרים שיקימו צוות לבחינת השימושים והטיפול בנכסים, כלומר בנדל"ן. יש לזכור שמשפחת רוטשילד העבירה את הנדל"ן לצרכים מאוד מוגדרים. מסתבר שלחלק מהגורמים הנדל"ן חשוב יותר מילדי ישראל וצרכי החברה הישראלית".

נדל"ן במיליוני דולרים

למרות הערפל סביב נושא הנדל"ן, אומרים גורמים בחינוכית כי המטרה של האוצר היא להשתלט על הנדל"ן של התחנה, לשנות את ייעודו בטאבו, זאת במטרה להופכו לגורד שחקים. ערכו של המגרש עליו ממוקמת תחנת הטלוויזיה החינוכית מוערך בעשרות מיליוני דולרים. בעבר רכשה משפחת רוטשילד את המגרש עליו ממוקמת הטלוויזיה החינוכית. המגרש משתרע על שטח של למעלה מ-12 דונם באחד האזורים היקרים בארץ, אזור רמת אביב בתל אביב. בשלב מסוים העבירה משפחת רוטשילד את המגרש כמו גם את המבנה של החינוכית למדינת ישראל (למינהל מקרקעי ישראל), אולם זאת תוך הכנסת הערה לטאבו לפיה מגרש זה מיועד לצורכי החינוכית כמו גם מבנים חינוכיים נוספים (יש לציין כי הערה בטאבו ניתנת לשינוי, י.ג.).

* מה עומד לדעתך מאחורי הכוונה לסגור החינוכית?

"יש החלטה לסגור את השידור הציבורי, לחסל אותו ולהעצים את השידור המסחרי. עשו שינוי במפת התקשורת והמצב של הערוצים המסחריים קשה ופשוט החליטו לחזק את זכייני הערוצים המסחריים. אך מנגד מחסלים את השידור הציבורי בכלל ובו גם את החינוכית. הרי החיבור של החינוכית לרשות השידור לא מביא שום חיסכון, ההיפך הוא הנכון. זו תוספת של עוד עובדים לרשות השידור שאמורה עכשיו לפטר 700 מעובדיה, ובנוסף חיבור כזה יביא לדילול של תוכן איכותי שכן החינוכית מוציאה בשנה סכום של כ-40 מיליון שקל להפקות (בעוד שהערכות מדברות על כ-15 מיליון שקל שמוציאה רשות השידור בשנה על הפקות, י.ג) אז ברור שאנו מדברים על רידוד טוטאלי של תוכניות איכות, תרבות ולימוד. האוצר לא לוקח בחשבון שבנוסף לתקציב שאני מקבלת ממנו - בשנת 2008 עמד התקציב על 86 מיליון שקל כאשר מתוכם 24 מיליון שקל זה כדי לשדר בערוץ 1 שאני לא רוצה להמשיך לשדר בו - אני מצליחה להביא עוד 40 מיליון שקל מדי שנה משיתופי פעולה".

* ובכל זאת, האוצר קרא לא פעם לביצוע רפורמה בחינוכית כדי להמשיך את פעילותה.

"אין לי ספק שהם קיבלו את ההחלטה הזו כשהם ראו שכל השושבינים מוכנים לבצע את הרפורמה בחינוכית על כל מרכיביה. הפחד של האוצר הוא שכל הצדדים יגיעו להסכמה ויסכימו לבצע רפורמה באופן מיידי. ההתחמקות של האוצר במשך 4 שנים ליישם את הרפורמה בחינוכית הייתה כדי לתת להם היום את הסיבות לסגור את התחנה. הם סימנו מטרה וחיפשו כל דרך לבצע זאת".

* ההצעה הנוכחית של האוצר, אכן תביא לסגירת החינוכית?

"חשוב להדגיש: למיזוג הזה אין כל היגיון כלכלי, ארגוני, תוכני ומקצועי. ההצעה ההזויה הזאת היא לא יותר מעז נוספת בחוק התקציב, והיא תיפול לא רק משום שיו"ר ההסתדרות, שר החינוך, ואפילו רשות השידור מתנגדת לה. ההצעה הזאת תיפול משום שהיא תוביל לפגיעה נוספת במערכת החינוך ובחברה הישראלית. אין לי ספק שההצעה תיפול".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שילוב טח"י עם רשות השידור נועד לקדם רפורמה בטלוויזיה החינוכית תוך איחוד השידור הציבורי תחת קורת גג אחת. בניגוד לנאמר, יפה ויגודסקי שותפה על-ידי משרד האוצר ברעיונות השונים שהועלו בנוגע לטלוויזיה החינוכית, לרבות הרעיון לשלבה ברשות השידור.

"הטענות רצופות במספר רב של אי דיוקים מגמתיים ואשמות לא מבוססות, כגון נושא מועד הזיכיון לערוץ 23 וסמכות הממשלה בנושא זה, נושא חוקיות הצעת החלטת הממשלה, נושא מועד הדיונים עם רשות השידור ושיתוף מנהלת טח"י, נושא ההסכמות עם ההסתדרות הכללית וכדומה. הרמיזות כאילו בבסיס הצעת ההחלטה עומדת כוונת משרד האוצר להשתלט על הנדל"ן ממנו פועלת טח"י, או להגביר את שליטת משרד האוצר בתכני השידור הינן מצערות ומופרכות, שכן חיבור הטלוויזיה החינוכית לרשות השידור רק ירחיק את המדינה מעיסוק בתוכן המשודר".

התוכנית: מיזוג החינוכית בתוך רשות השידור

חוק ההסדרים הנוכחי כפי שהוגש על-ידי משרד האוצר לפני מספר ימים מציע לשלב את הטלוויזיה הלימודית (החינוכית, י.ג) ברשות השידור. בהצעה מוצע כי שידורי הטלוויזיה החינוכית יופסקו החל מאוגוסט 2009 בערוצים 2 ו-23 וכי יחידת השידור שהוקצתה לחינוכית בערוץ 2 תחולק בין הזכיינים. עוד מוצע כי יתוקן חוק רשות השידור באופן כזה שהחל מה-1 בינואר 2010 החינוכית תשולב ברשות השידור ותהיה כפופה להחלטות רשות השידור. המשמעות היא להקים יחידה נפרדת אשר תשולב ברשות השידור אשר תכניה יכללו תכנים חינוכיים ולא שידורי חדשות ואופן מימונה ייקבע על-ידי מנכ"ל הרשות והממונה על התקציבים.

עוד צויין בחוק ההסדרים כי המבנה הארגוני של החינוכית יותאם לייעוד כיחידה משולבת, ובכלל זה הפסקת עבודה של עובדים וניהול משא ומתן על-ידי נציגות משולבת לטלוויזיה, רשות השידור ומשרד האוצר עם נציגות העובדים. בדברי ההסבר מציינים באוצר כי החינוכית אינה תורמת כיום למערכת החינוך ואין מקום לבעלות ממשלתית עליה כמו גם פריסת שידוריה על מספר ערוצים.