אר.או פיוצ'ר מצטרפת לחברות שמציעות הסדרים לבעלי האג"ח

לחברת הנדל"ן שבבעלותם של אסף לזניק ואסף רזין נותרו רק 600 א' אירו בקופה, ובחודש הבא היא תצטרך לשלם 3 מ' שקל למחזיקי האג"ח ; תבקש מהמשקיעים לדחות את תשלומי הריבית או הקרן

למרות המתחים, ההצהרות הלוחמניות, והקשיים, לאט לאט נראה כי הולכים ומתגבשים הסדרי החוב בשוק ההון. היום היה זה תורה של אר.או פיוצ'ר שהודיעה כי בכוונתה להגיע להסדר מול מחזיקי האג"ח.

אר.או פיוצ'ר, שבקופתה נותרו רק 600 אלף אירו, מבקשת ממחזיקי האג"ח שלה לדחות את תשלומי הריבית או הקרן. החברה תקיים אסיפה בנושא ב-24 במאי, ובה תבקש מהמשקיעים בשתי סדרות האג"ח שלה לאשר את ההסדר, שאת פרטיו עדיין טרם פרסמה. לחלופין מציעה החברה למשקיעים לאשר הסדר זמני לדחיית תשלומי הריבית.

בעלי השליטה בחברה הם אסף לזניק (45%) ואסף רזין (45%). במארס מונה מריו לזניק, אביו של אסף לזניק, לדירקטור בחברה במקום בנו, והוא מוצג גם כמי שהוסמך לחתום כמחליפו של המנכ"ל. ב-2006 הצליחו שני ההורים, מריו לזניק ואלי רזין, אביו של בעל השליטה השני, לנצל את הגאות בשוק ההון ולהנפיק שתי סדרות אג"ח.

כיום, אג"ח א', שהיקפה מסתכם ב-56 מיליון שקל, נסחרת בתשואת זבל של 206%, בעוד אג"ח ב', שהיקפה 37 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של 136%.

אר.או פיוצ'ר רשומה כחברה קפריסאית, אך היא הנפיקה אג"ח רק בבורסה של תל-אביב. בחצי השנה האחרונה החברה ביצעה רכישה עצמית של כמחצית מהא"גח שלה, והצליחה להפחית משמעותית את יתרת החוב.

אולם מצבה של אר.או פיוצ'ר בכל זאת אינו קל. החברה שורפת כ-140 אלף אירו בחודש, ובסוף מאי היא אמורה לשלם למחזיקי האג"ח את הקופון החצי שנתי, בסך 3 מיליון שקל. בנוסף, על פי שטר הנאמנות, תשלום הריבית הבא אמור להיות מופקד כבר כעת בחשבון נאמנות, והחברה תתקשה לעמוד בכך.

חברת הנדל"ן הקטנה פעילה ברומניה ובבלארוס, ועל פי דו"חותיה לסיכום 2008 היקף ההתחייבויות שלה עומד על 67 מיליון אירו. את השנה החולפת היא סיימה עם הכנסות של 6.4 מיליון אירו בלבד, והפסד של 17 מיליון אירו. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הוא שלילי ומסתכם ב-19 מיליון אירו.

כדי לעמוד בהתחייבויותיה תיאלץ החברה לממש נכסים, אך על רקע מחנק האשראי, ובמיוחד על רקע המצב הלא קל בתחום הנדל"ן במזרח אירופה בתקופה הנוכחית, היא תתקשה לעשות זאת ללא הנחה גדולה במחיר.

בפרויקט הדגל של החברה ביאש שברומניה, קיים חשש לביטול של עסקאות. במקרים מסוימים דיירים אינם מגיעים לביצוע התשלום השני (10% מהתמורה) או התשלום האחרון (80% מהתמורה). החברה אף מעריכה שהתופעה תתרחב ל-30% מרוכשי הדירות.

החברה בתגובה מפנה לדיווחיה התקופתיים והמידיים, כפי שפורסמו באתר המגנ"א, לרבות פרוטוקולים מאסיפות מחזיקי האג"ח (סדרה א') ו-(סדרה ב'), כפי שיפורסמו. *

יותר ויותר הסדרים

כאמור בתקופה האחרונה הולכים ומתגבשים הסדרי חוב בשוק ההון (ראו פירוט בטבלה). למרות ההצהרות הלוחמניות של מחזיקי האג"ח והחברות, נראה כי הם הולכים ומתקרבים להסכמות. מחזיקי האג"ח מפנימים כי לא יצליחו לקבל את מלוא החוב בחזרה וכי בקשת לכינוס החברה לא תטיב עימם, שכן ברוב המקרים לא משועבדים להם נכסים. מנגד החברה ובעלי השליטה שלה מבינים כי יהיה עליהם לבצע ויתורים כואבים ביניהם על חלק מאחזקותיהם בחברה.