מאמר לאחרי החגים

מה מבטאים הגרפים של שילוש המשקיעים הקדוש: S&P 500, ת"א 25 וצמד דולר/שקל

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד

בחלוף הפסח, ימי הזיכרון וחג העצמאות, שבהם התפרסמו מאמרי ב"דילוגים" שהכתיבו מועדים אלה, אני שמח לחזור לכתיבה שוטפת ולקשר קבוע עמכם, גולשים, מגיבים ומשקיעים.

בהזדמנות זו נדאה לי כמתאים ביותר להציג את מצבם הטכני של שלושת הנכסים שקיבלתי את הרושם שהם המעניינים ביותר את קוראי - קבועים ומזדמנים כאחד: מדד המניות האמריקאי S&P500, מדד המניות הישראלי ת"א 25 וזוג המטבעות דולר-שקל.

למעשה, מצבם לא השתנה, מאז שניתחתי אותם בסקירות השונות מלפני תקופת החופשות, וזה מהותו: מדדי המניות עולים בחוזקה במסגרת שלב B גדול של המשבר הכלכלי שאותו תיארתי במאמר "מפת משבר" לפני כחודש, והצמד דולר/שקל בדרכו ליעד שציינתי בעבר והוא להערכתי: 4.35-40.

למרות מה שנדמה כסטגנציה, קרו בנכסים פינססים אלה דברים מעניינים מבחינה טכנית, וראוי לציינם ולנתחם, בכדי להבין טוב יותר את מה שצפוי בעתידם.



וול סטריט / צלם: ויז'ואל מדד המניות האמריקני S&P 500

אין ספק בעלייה המרשימה מהתחתית שקבע המדד ב-9 במרץ, כשנגע ב-666.

בדרך כלל, מגמת עלייה חדשה איננה מתחילה בנקודה אחת, מייד בתחתית, אלא מייצרת בסיס שממנו מתחיל התהליך החדש. צורת ה-V שנוכחנו בה במקרה זה, היא היוצא מן הכלל, ולכן הפתיעה רבים, שסברו בתחילה שמדובר בתת-גל 4 של גל 5 היורד, והמקדים תת-גל 5 מסיים. כאשר נחצתה רמת 804, התבטלה אפשרות זו, ובזמנו ציינתי, שמנקודה זו יש סבירות גבוהה לתחילתו של שוק עולה, המהווה את התיקון הטכני של כל הירידה מתחילת המשבר - דהיינו מאוקטובר 2007.

אין עוררין, שזה מה שאמנם מתרחש כרגע. כעת יש לנסות לשער מה הדרך שבה יתנהל שלב B עד הגיעו ליעד התיקון. הנה שתי אפשרויות לפרשנות של מה שקרה ומה שעשוי לקרות:

משה שלום אס אנד פי


  1. אופציה ראשונה, מימין, מציגה תת-גל A שמסתיים בקרוב במסגרת יתד עולה ולאחר שבירת גבול היתד מטה (3 סגול), יגיע תיקון עומק שינוע בין שליש לשני שליש, ויהיה תת-גל B.
  2. אופציה שנייה, משמאל, תת-גל A הסתיים מזמן, לאחר הפעם הראשונה שהמדד הגיע לאזור התנגדות 870, שם היה תיקון טכני בזמן (בדשדוש) וכעת מתרחשת פריצה מעלה (2 סגול) במסגרת תת-גל C עולה.

בשני המקרים, אני מציב את היעד הראשוני של כל הסדרה ב-950, כי שם נמצאת התנגדות די קשה, בהיותה שיא ינואר 2009. הבאתי את שתי האפשרויות, כי הפער בין הסבירות להתקיימות אחת על פני השניה, קטן, וכדאי, כסוחרים, להיות מוכנים לשתיהן.

העובדה שהמחזורים קטנו (4 סגול) בזמן הדשדוש, מחזקת במקצת את אפשרות הדשדוש. שימו לב שהמתנדים (1 סגול) מסרבים לרדת מגבול ה-50 וכל עוד זה המצב, לא תהיה ירידה משמעותית במדד.

לדעתי, לאפשרות השניה - תיקון זמן, שהתבצע, ומעכשיו נראה שוב שפלים ושיאים עולים במסגרת תת-גל C - יש סבירות גבוהה יותר להתממש.



דגל ישראל מדד המניות הישראלי ת"א 25

כאן התמונה הרבה יותר ברורה: מאז שהמדד הגיע לשווי 629, שבה סימן תחתית כפולה, הוא עולה בסדרה עולה של חמישה גלים ברורים. הכול נעשה במסגרת גבולות תעלה עולה גדולה, אשר הגבול העליון שלה מתוח על בסיס השיא שנרשם ב-5 בנובמבר 2008.

משה שלום ת


  1. כל קווי המגמה וגבולות התעלה נמצאים בזוית זהה ומקבילים אחד לשני. הראשון נמתח בין התחתית בשווי 590 שנרשמה ב-20 בנובמבר 2008, ותחתית 629 ב-3 במרץ 2009.

  2. המתנדים נמצאים במצבי קניות יתר די קיצוניים (1 סגול).

  3. העובדה שתת-גל 4 נעצר בתיקון קרוב ל-23.6% פיבונאצ'י, נותנת חיזוק אדיר לאופי המגמה (הכלל הוא שתיקון רדוד מציין מגמה חזקה) (2 סגול).

  4. לדעתי, הגבול העליון של התעלה (3 סגול) הוא היעד האידיאלי לסיום הזמני של הסדרה, לפני שיגיע תיקון טכני משמעותי מטה.

הדולר דולר דולרים צמד המטבעות דולר/ שקל

התנודתיות הרבה שמאפיינת את הצמד בימים אלה, לא משנה את הכיוון הכללי שלו, והוא הנמצא עדיין במסגרת יתד עולה גדולה, שתחילתה בסוף ספטמבר בשנה שעברה.

משה שלום דולר


  1. לאחר כל הגעה של המטבע למצב קניות יתר (1 סגול), הגיע תיקון מטה עמוק פחות או יותר. האחרון (2 סגול) נעצר בדיוק בגבול התחתון של היתד ולא שבר אותה מטה. כך קיבלנו עוד אלמנט טכני למעקב: רמת התנגדות באזור 4.25-27 (3 סגול), ורמת תמיכה ב-4.10 (4 סגול).

  2. אל היעד 4.35-40 שציינתי פעמים רבות יגיע הצמד רק כאשר יצליח להתגבר על התנגדות עליונה זו. שבירה מטה של גבול היתד ושל רמת התמיכה 4.10 (4 סגול), תאותת שהיעד כנראה לא יושג בעתיד הקרוב וש-4.25 היה השיא בסיבוב זה.

  3. לדעתי, הסבירות הגבוהה נוטה עדיין לכך שהצמד דולר/שקל יגיע ל-4.35 וקצת למעלה מכך.

הרשו לי, במסגרת זו, לאחל לכל קוראי גלובס, לגולשים, לקוראים, למבקרים ולמגיבים לסקירותיי (אוהדים ותוקפים), המשך שנה מוצלחת ופורייה בשווקים הפיננסיים, ובתחומים האישיים גם הם.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על הסקירות הבאות, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל .

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והיא אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.