מפת המשבר - מעקב

השלב שבו החדשות הרעות והנתונים הקשים מתנגשים בכיוון שבו עולים השווקים וגואים

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

לאור בקשות רבות, ולאור העליות הנוכחיות, החלטתי היום, ערב החג שהוא זמן טוב לסיכומים, לעדכן את מפת המשבר הכלכלי, כפי שאני רואה אותה כעת.

בסקירתי הקודמת שעסקה בכך הזכרתי את שלושת השלבים של המשבר, ואצטט משם את התיאור של השלב, שאותו אני חושב שסיימנו:

"השלב הפיננסי, שמקורו בתאוות בצע הדוחפת ללקיחת סיכונים רבים מדי, ומביאה לקריסת שווקים מתבטא בצמצום דרמטי ברמת הסיכון של משקיעים וחיסול פוזיציות המוני. שלב זה יהיה מלווה במחיקת ערך עצום בשוק ההון, ממניות ועד נדל"ן וסחורות."

אכן סכומים אדירים "נעלמו" תוך כדי הירידות של שלב זה, וחיסול הפוזיציות ההמוני יצר דינאמיקה הרסנית ביותר, אשר הביאה לא רק לפשיטות רגל בעולם הפיננסי, אלא גם למחנק אשראי אדיר, מהרמה המוסדית ועד רמת הפרט.

התגובה הממשלתית לכך, לא אחרה לבוא ויצרה, כצפוי, ים של מושגים המופיעים בתקשורת בראשי תיבות (כגון TARP, TALF ועוד) שכולם מייצגים בגדול דבר אחד: הדפסת כסף כדי לקנות נכסים "רעילים", או כדי לשמן מחדש את גלגלי האשראי שנתקעו.

ברמה הגלובלית, כל ממשלה היום פועלת בכיוון זה, ומייצרת כסף ואשראי בתקווה ליציאה מן המיצר. בסופו של דבר, שילוב סגירת הפוזיציות ושיווק ההצלחה העתידית של תוכניות ההצלה, חייב היה להביא להיפוך מגמה לכיוון יותר חיובי.

שלב שני זה, שאכנה גל B או שלב B, מאופיין בעליות שערים בכל המערכת הפיננסית כאשר בו זמנית, מתקבלות בשורות קשות בחזית הכלכלה. התקווה, שאכן התוכניות יצליחו לשנות את הגזירה, גורמת להתעלמות מן החדשות הרעות מצד המשקיעים, ולהתרכזותם במה שהם מאבחנים כ"הזדמנות לקנות בזול סחורה שתהיה פעם מצוינת".

הגרף הבא מתאר את מיקומנו המשוער במסלול המשבר, על פי הסבירות הגבוהה ביותר עד כה:

משה שלום 7 באפריל דיבידנדים


  1. שלב A בוצע בחמישה גלים יורדים עד לשער 666, שממנו התחיל שלב B.

  2. אני מציג כאן את שלב B כ-ZIGZAG אבל יש לזכור שתיקון טכני יכול ללבוש צורות שונות ומשונות, ומכיוון שאין כרגע לדעת מה יקרה בדיוק, החלטתי פשוט לתת את התסריט הקלאסי והפשוט ביותר.

  3. הסבירות הגבוהה היא שכל שלב B ימוצה בין שליש לשני שליש של אורך שלב A, כאשר האזור המועדף הוא בין ה-50% תיקון (1140-1160), ל-61.8% תיקון (1240-1260).

  4. אזור 1200, גם הוא מועמד לא רע לסיום שלב B, כשגודל גל A של שלב B שווה לגודלו של גל C של אותו שלב B. שיוויון כזה נפוץ בתיקונים מסוג זה.

  5. אמנם קיבלנו לאחרונה עלייה דרמטית בתחילת הדרך אבל לא סביר שמומנטום זה ישרוד לכל אורך הדרך ולדעתי, גל A של שלב B, יכול למצוא התנגדות קשה ברמת ה-950, שם נמצא שיא תת-גל 4 של שלב A.

  6. יש לזכור תמיד ששלב B הינו תיקון טכני, ושבסופו תבוא ההכרה שכל התקוות היו לשווא, ושמגיעה אינפלציה אדירה לכיוון הכלכלה העולמית.

דגל ישראל בגזרת השוק מקומי - המובילות בדיבידנדים

לחובבי השוק המקומי, אציג גרף של מדד תל-דיב, המייצג את מדד 20 המניות המניבות הכי הרבה דיבידנדים למשקיעים בהן:

משה שלום 7 באפריל דיבידנדים


  1. כבר בסוף השנה שעברה, נוצרה תבנית תחתית כפולה (3 סגול), לאחר שהמחיר חצה קו מגמה יורד די חשוב (1 כחול) - עובדות שהצביעו על שינוי מגמה אפשרי.
    אישור התבנית, על ידי חציית בסיסה ובדיקת הפריצה (2 סגול), נתן חיזוק נוסף לסבירות להיפוך המגמה ומעבר לעליות.

  2. רמז נוסף לשינוי, קיבלנו כאשר CMF, הצביע על כניסת כסף לשוק (קווים מעל ה-0) בזמן יצירת התחתית הכפולה (5 סגול), ומאז תחילת השנה, אנחנו עדים לעליה בכמות הכסף המוזרם פנימה בצורה די בולטת.

  3. מאז, המחיר נע בתעלה עולה, הנוצרת מקו הנמתח בין השפלים (2 כחול) ומקבילו.

  4. כרגע, המתנדים נמצאים במצבי קניות יתר (1 סגול) והמחיר נמצא בחלק העליון של התעלה. שני פרמטרים טכניים אלו מצביעים על סבירות לתיקון טכני כלפי מטה לכיוון הקו התוחם התחתון שלה או לפחות לאמצע הדרך.


  5. הצורה הברורה שבה מדד זה מתנהג, מצביע על האגרסיביות בה המשקיעים מעוניינים בנכס זה, המהווה שילוב של יצירת הכנסה (דיבידנד) ונכסים הנתפסים כזולים כעת.

סיכום

הפעולות הדרמטיות שננקטו על ידי ממשלות העולם, הצליחו לבסוף ליטוע תקווה בלב הסוחרים והמשקיעים, ובכך לדחוף אותם תחילה לסגור את השורטים שלהם, ולאחר מכן להיכנס ללונגים חדשים.

אנחנו לפיכך נמצאים בשלב שבו החדשות מתנגשות עם כיוון השווקים, אבל זוהי ההתנהגות הצפויה בכל תיקון טכני (גדול) בשוק דובי. אם נזכור איפה אנו נמצאים על המפה, אין רע בהשתתפות בשלב הזה, כמיטב היכולת המקצועית.

חג שמח לכל הקוראים הנאמנים ומשתתפי פורום התגובות, התורמים לדיון בדעותיהם ועצותיהם.
ביום שלישי הבא, ערב פסח שני, לא יתפרסם טור. נחזור למתכונת רגילה ביום שלישי שאחריו.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל.