ירום אריאב: "יש לחץ מתמיד על הגדלת התקציב מהמערכת הפוליטית, לכל שר יש אג'נדה שהוא נחוש לממש - זה מקשה"

מנכ''ל משרד האוצר, בכנס השנתי של בנק ישראל וקרן המטבע הבינלאומית: "כללים פיסקליים הם כנשק במלחמה מתמשכת נגד הממשלה והכנסת, בה יש שתי חזיתות: שר האוצר נגד כולם"

"אנו יכולים להסתכל על כללים פיסקליים (יעד גרעון, ההוצאה והחוב - א.פ.) כנשק במלחמה מתמשכת נגד הממשלה והכנסת. במלחמה הזו יש שתי חזיתות: שר האוצר נגד כולם. אבל, כמו בכל מלחמה, ברגע שאתה ממציא נשק חדש, הצד השני ממציא את התשובה". כך אמר מנכ''ל משרד האוצר, ירום אריאב, בכנס השנתי של בנק ישראל וקרן המטבע הבינלאומית שנערך היום (ג') בירושלים.

"כללים פיסקליים הם הכרחיים וחיוניים בישראל". סיכם אריאב. לדבריו, "יש לחץ מתמיד על הגדלת התקציב מהמערכת הפוליטית. לכל שר יש אג'נדה והוא נחוש לממש אותה, וזה מקשה. מכאן החשיבות של כללים מוגדרים מראש. כל הזמן הצד השני מנסה למצוא דרכים לעקוף אותם. במובן הזה ישראל היא די ייחודית".

אריאב ציין כי הרכב החברה הישראלית (הטרוגנית מאוד), המבנה הפוליטי (ריבוי מפלגות ואי-יציבות פוליטית) והוצאות בלתי צפויות (אירועים ביטחוניים וגלי עלייה) מקשים על המשמעת הפיסקלית.

עם זאת, מנכ''ל האוצר טען כי יש גם הישגים לא מבוטלים בעניין. "ההישג החשוב הוא שיש בשנים האחרונות הרבה יותר מודעות למשמעות פיסקלית ותקציבית, לרבות הצורך להקטין את יחס החוב-תוצר. זה הפך להיות ממש נושא בתקשורת, בציבור ובממשלה. עם כל השינויים בממשלות ישראל, והיו הרבה, כל הממשלות מתחילות לאמץ את המשמעת הפיסקלית כחלק אינטגראלי מכללי המשחק וזה ממש הישג". אמר.

"יש מודעות אחרת, גם בממשלה וגם בכנסת, יותר ויותר מבינים את החשיבות של הדבר הזה. שאלת ההצלחה לא יכולה להצטמצם לשאלה אם עמדנו בדיוק על שיעור שרצינו". סבר אריאב.