התברר מה המקצוע שהכי משתלם ללמוד באוניברסיטה

בוגרי מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב מרוויחים בשנה 142.7 אלף שקל בממוצע ; בוגרי המרכז הבינתחומי הרצליה משתכרים כ-183 אלף שקל בשנה

אם תהיתם לאחרונה איזה תואר ראשון הכי כדאי ומשתלם ללמוד ואיפה, מחקר חדש וראשוני של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מנסה לצייר תמונה מקיפה.

על פי המחקר שנערך בקרב בוגרי תואר ראשון, שנתיים לאחר סיום לימודיהם, עולה כי תחום הלימודים המשתלם ביותר מבחינת שכר הוא תחום המתמטיקה, הסטטיסטיקה ומדעי המחשב. על פי הנתונים, בוגרי תואר ראשון שסיימו את לימודיהם במקצועות אלה לפני כשנתיים מרוויחים משכורת שנתית ממוצעת של 142.7 אלף שקל. המוסד המשתלם ביותר בתחום הוא המרכז הבינתחומי הרצליה, שבוגריו משתכרים כ-183 אלף שקל בשנה, פער של 28% לעומת השכר הממוצע בתחום.

במל"ג מציינים גם את נתוני האוניברסיטה הפתוחה, בה מרוויחים בוגרי מתמטיקה ומדעי המחשב שכר של 196 אלף שקל בשנה, אך טוענים כי בשל המבנה השונה של האוניברסיטה לא ניתן להשוות את הנתונים לשאר מוסדות ההשכלה.

מינהל עסקים במקום השלישי

אילו עוד מקצועות כדאי ללמוד והיכן? מי שילמד הנדסה ואדריכלות באוניברסיטת תל אביב יוכל להרוויח 174.4 אלף שקל בשנה לעומת ממוצע של 119.1 אלף שקל בשנה בתחום. בוגרי מינהל עסקים נמצאים במקום השלישי ברשימת התחומים המשתלמים ביותר מבחינה כלכלית עם משכורת שנתית ממוצעת של כ-104 אלף שקל בשנה, כשבוגריה של האוניברסיטה העברית מובילים עם 132.2 אלף שקל בשנה.

בוגרי מדעי החברה הגיעו למקום הרביעי עם שכר שנתי ממוצע של 86.6 אלף שקל כשמבין המוסדות, בוגרי הטכניון מרוויחים הכי הרבה - כ-106 אלף שקל בשנה. במדעי הרוח מרוויחים קצת פחות - 74.6 אלף שקל בשנה - כשבוגרי אוניברסיטת בן גוריון מובילים עם שכר של 95 אלף שקל בשנה.

המורים, בוגרי תארים לחינוך והכשרה להוראה, מרוויחים 73.2 אלף שקל בשנה ונמצאים במקום השישי מבחינת גובה השכר. בוגרי מכללת יעקב הרצוג, הנמצאת ליד ישיבת הר עציון ומיועדת בעיקר לתלמידי הישיבה, הם שיאני השכר בתחום החינוך וההוראה והם מרוויחים 113.1 אלף שקל בשנה.

במקום השביעי נמצאת קטגוריה של לימודים אחרים, שמקיפה תחומי לימוד שונים שאינם כלולים בשאר הרשימה. השכר הממוצע בקטגוריה זו עומד על 70.3 אלף שקל בשנה, כשבוגרי המכללה להנדסה הדסה בירושלים מרוויחים הכי הרבה - כ-95 אלף שקל בשנה.

את הרשימה סוגרים בוגרי מדעי הטבע עם שכר שנתי ממוצע של 58.5 אלף שקל בשנה, כשבתחום זה מובילים בוגרי אוניברסיטת בר אילן עם שכר שנתי ממוצע של 65.7 אלף שקל בשנה.

קל למצוא עבודה בחינוך, קשה למצוא במדעי הטבע

המחקר של מל"ג והלמ"ס בדק גם היכן שיעור התעסוקה הגבוה ביותר בין בוגרי התחומים השונים במוסדות ההשכלה הגבוהה השונים. על פי הנתונים, עולה כי התחום שבו הכי קל למצוא עבודה לאחר סיום הלימודים הוא חינוך והכשרה להוראה עם שיעור תעסוקה ממוצע של 90.2%. מדובר בתחום שרוב בוגריו הם כמובן מורים ולאור המחסור הקיים במורים, בשל תנאי ההעסקה והשכר היחסית נמוך, קל יותר למצוא עבודה בתחום - גם אם לא בטוח שכולם נשארים בו לאורך זמן.

התחום שבו הכי קשה למצוא עבודה הוא גם התחום שבו הכי פחות משתלם לעבוד כלכלית - מדעי הטבע, שם שיעור התעסוקה הממוצע בין המוסדות עומד על 78.2% בלבד.

המחקר הנ"ל הוא פיילוט ראשוני של המל"ג תחת השם "ללמוד איפה ללמוד", שבא לעזור ולהקל בבחירת הדרך האקדמאית עבור אלה המבקשים להירשם ללימודי תואר ראשון. לא מעט אנשים הנרשמים ללימודי השכלה גבוהה מוטרדים בתחילת לימודיהם משאלת העתיד הכלכלי שלהם בתחום. למשכורת שירוויחו בסוף התואר, כשלרוב אין להם ניסיון רב בתחום, יש משקל רב בבחירת המקצוע והתחום בו ירצו ללמוד. לכן, החליטו במל"ג לחבור להלמ"ס ולצייר תמונה המציגה את ההשתכרות העתידית בתחום.