"הצעת חוק ההסדרים כוללת בחשאי קיצוץ בשכר-טרחת עורכי הדין בסניגוריה הציבורית"

כך טוען יו"ר לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, במכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ ; "התעריפים המשולמים כיום לעורכי הדין העובדים עם הסיוע המשפטי והסניגוריה הציבורית הינם מביישים ולא מאפשרים ייצוג הולם לנזקקים"

הצעת חוק ההסדרים החדשה הינה חסרת תקדים במימדיה, וכוללת בחשאי ובמסווה הצעות חוק שדנו בהן במהלך שנים רבות בכנסת ואשר הממשלה לא הצליחה לאשרן - כך טוען יו"ר לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, במכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ.

לדברי גיא-רון, למרות היענות הממשלה להסיר מהצעת החוק שני נושאים, הרי שעדיין היא כוללת שני נושאים כבדי-משקל העתידים לפגוע קשות בשכבות החלשות: האחד - קיצוץ בשכר-טרחת עורכי דין העובדים עם הסיוע המשפטי והסניגוריה הציבורית, והשני - הטלת אגרות על בקשות ביניים.

לטענת גיא-רון, פעם אחר פעם מבקש הצוות המקצועי במשרד האוצר לפגוע בשכר המשולם לעורכי דין חיצוניים המועסקים על-ידי הסיוע המשפטי והסניגוריה הציבורית.
הניסיון לפגוע במסגרת זו בתקציבי הסיוע המשפטי והסניגוריה הציבורית משפיע ישירות על איכות הייצוג. מהלך כזה ירחיב את הפגיעה המתמשכת בשכבות החלשות וביכולתן לממש את הזכות הטבעית להליך משפטי הוגן. מדובר בנושא חברתי מובהק, שיש לו השלכות רבות.

לדבריו, התעריפים המשולמים כיום לעורכי הדין העובדים עם הסיוע המשפטי והסניגוריה הציבורית הינם מביישים ולא מאפשרים ייצוג הולם לנזקקים. בשעתו קוצצו התעריפים ב-10%, ובשנת 2004 קוצצו התעריפים שוב ב-10% נוספים בהוראת שעה לשנתיים. בשנת 2006 ניסה משרד האוצר להאריך את התקופה, אולם בזכות התנגדותם של חברי ועדת חוקה חוק ומשפט למהלך, נכשל ניסיון זה.

עתה, טוען גיא-רון, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2009-2010 מוצע לקצץ שוב ולהפחית את שכר-הטרחה ב-10% נוספים, הפעם בהוראה קבועה.

לדברי גיא-רון, "הפערים העצומים בשכר-הטרחה של עורכי הדין העובדים עם הסיוע המשפטי הממלכתי, לעומת עורכי הדין האחרים המעניקים שירות למדינה או לנבחריה, מעלים שאלה קשה בדבר נגישותם השיוויונית העקרונית של בתי המשפט ושל השירות המשפטי לכל שכבות האוכלוסייה.

"הלשכה התנגדה בעבר ומתנגדת גם כעת לכל פגיעה או קיצוץ בתקציבי הסיוע המשפטי או הסניגוריה הציבורית, ותפעל בכל הכלים העומדים לרשותה למנוע קיצוץ זה ולהוציאו מהצעת חוק ההסדרים".