לידיעת המפוטרים: "גלובס" בדק מה עושים עם כספי הפיצויים או הפרישה - ומי יכול לייעץ

עשרות אלפי עובדים שאיבדו באחרונה את מקום עבודתם עומדים בפני החלטה חשובה בנוגע לכספים המגיעים להם עם העזיבה ; למרות המשבר מדובר בהזדמנות כלכלית, אם רק יודעים איך לעשות את זה נכון

קרוב ל-20 אלף עובדים פוטרו מעבודתם רק בחודש מארס האחרון - כך התבשרנו בימים האחרונים. המשבר הנוכחי מתאפיין בפיטורי עובדים בדרגות שונות - זוטרים ובכירים - ובענפים שונים, החל מתעשייה מסורתית ועד להיי-טק. רגע אחרי ההלם מהבשורה, צריך להתעשת ולתכנן בתבונה את המהלכים.

לאור העובדה שגם בימי שגרה רבים אינם מסוגלים לנהל את משק הבית שלהם באופן מתוכנן, סביר להניח שבמצב מפתיע של אבדן הצלחה המצב רק יחמיר.

מצד שני, לא פעם ניצול נכון של כספי הפרישה והפיצויים יכול לא רק להקל על ההתמודדות - אלא להוות הזדמנות כלכלית של ממש. המפתח הוא תכנון כלכלי, ואת זה ניתן לעשות באמצעות ייעוץ אנשי מקצוע, הנעזרים במודלים כלכליים עדכניים.

בהקשר הזה, לתזמון חשיבות קריטית: "הרוב מגיעים לייעוץ רק אחרי שפרשו והם מנסים לתקן טעויות", מסביר שחר לוי, מנכ"ל משותף בחברת הייעוץ הפנסיוני רול יועצים. "אבל בשלב הזה ניתן לעזור רק באופן חלקי - 50% מהטעויות כבר אינן ניתנות לפתרון". מצב אידיאלי, הוא מסביר, הוא כזה שבו מגיע עובד לתכנן את הפרישה שלו כמה חודשים מראש, או לפחות מרגע שבו הוא יודע על השינוי הצפוי.

כמה זה עולה?

רואי חשבון, חברות לייעוץ פנסיוני ויועצי מס מציעים את שירותיהם בליווי מקצועי של עובדים, אולם למעשה, עבור ייעוץ טוב בפרשת דרכים כזו נדרשת התמחות רב-תחומית - התמחות במיסוי, השכלה רלוונטית בתחום הפנסיוני והפיננסי וגם ידע משפטי מקיף בכל הנוגע לדיני עבודה. כדאי לפנות לחברות שהתמחותן הוא בנושא הפרישה דווקא.

מטבע הדברים, ייעוץ מקצועי כולל בחינה מדוקדקת של הסכם הפרישה, תוך בדיקה האם יש נושאים שצריך להתייחס אליהם כדי למקסם את הסכומים שיתקבלו במסגרת ההסכם; מיפוי כל הכספים המגיעים לעובד ובדיקה שהם משולמים לו בהתאם להסכמים; בחינת חלופות מיסוי שונות; תכנון הכנסה חודשית לאחר הפרישה ועוד.

הערכת תמחור של ייעוץ מקיף לעובד בכיר אינה פשוטה: במרבית החברות מקובל כיום לתמחר ייעוץ לפי שעה, בתעריף הנע לרוב סביב 500 שקל לשעת ייעוץ, מה שיסתכם מן הסתם באלפי שקלים - כשהערכה מראש של סך העלות בשיטה הזאת היא לפעמים בלתי אפשרית. לרוב תוצע האפשרות לפגישת ייעוץ ראשונית בעלות קבועה מראש, בת כמה שעות, שבה תיעשה היערכות ראשונית של היקף הייעוץ ומחירו.

כדי למנוע הפתעות לא נעימות, ניתן לסכם עם החברה המייעצת כי התשלום יהיה לפי אחוזים מהסכום שנחסך במקום תעריף לשעה; במקרה הזה האחוזים ינועו בסביבות 20% מהסכום שהרוויח הבכיר בזכות הייעוץ. חלופה שלישית - כזו שתנטרל לגמרי את גורם אי הוודאות באשר לחשבון הסופי - היא סיכום מראש על תשלום גלובלי במקום תשלום לשעה. המחיר, כך על פי גורמים המעורים בשוק הייעוץ, נע בדרך כלל סביב 4,000-5,000 שקל לתהליך כולו, אולם בחברות מסוימות ניתן לקבל גם הצעות מחיר נמוכות יותר.

בשוק ניתן למצוא גם שיטות תמחור חריגות: כך, למשל, יש מי שגובה משכורת אחרונה של העובד כדמי טרחה עבור הייעוץ.

כך או כך, כדאי לבדוק תמיד מראש מה כלול במחיר: האם רק ייעוץ, או גם טיפול ביורוקרטי בכל הנדרש לביצוע מול המוסדות השונים? ייעוץ בלבד עשוי להותיר את הפורש חסר אונים בשלב של תרגום המסקנות לצעדים בפועל; מובן שמנגד, לחיסכון בכאב ראש העלות שלו.

כדאי גם לברר היטב מראש מה התמחותם של העוסקים במלאכה ובאילו כלים הם משתמשים. בחלק מהחברות מציגים סימולטורים מתקדמים יותר - תוכנות פיננסיות המאפשרות לבצע ניתוחים מורכבים של יותר ויותר פרמטרים הנוגעים לייעוץ. סימולטורים כאלה הם כלי עבודה יעיל בידיו של בעל הידע המקצועי הנכון, אך גם ללקוח כדאי להתעניין מראש ואולי אף להתרשם מאופן השימוש בהם במהלך פגישת ההיכרות הראשונית.

ולבסוף, כמו בכל תחום, כדאי לייחס משקל לא מועט להמלצות ממקור ראשון, אם קיימות כאלה, על חברות שהוכיחו טיפול מקצועי ואמין.

ייעוץ לבכירים

כשמדובר בעובד בכיר המסיים את דרכו המקצועית, דווקא משום גובהן של המשכורות, התנאים הכרוכים בהן ותוכניות הפנסיה השונות בהן הוא עשוי להחזיק, ההיערכות נעשית סבוכה מהרגיל ודורשת לרוב התערבות מקצועית בניסיון למצות עד תום את האפשרויות, וכן כדי למנוע טעויות שמחירן יהיה גם הוא כבד מהממוצע.

האם ייעוץ פרישה לבכירים שונה מהותית מכל ייעוץ אחר לאדם הנמצא בשלב הזה בחייו? "בעיקרון אותם כללים חלים על כולם, בכירים או לא", אומר עופר כהן, סמנכ"ל תחום בכירים, פרישה ותוכניות לגיל השלישי בקבוצת שקל. "אבל ברגע שהמשכורת גבוהה יותר ההחלטות מורכבות יותר, התיק הפנסיוני מורכב יותר - במיוחד כשמדובר באדם שכבר אינו צעיר, והמהלך כולו מצריך חשיבה מורכבת יותר. הסוגיות והאלטרנטיבות בזמן פרישה כבדות יותר ועשויות להגיע להבדל של מאות אלפי שקלים מהחלטה להחלטה". כך, למשל, מדגים כהן, מקובל לתת לבכיר כמה חודשי הסתגלות. בתכנון נכון ניתן לאפשר פדיון הכספים בסכום חד-פעמי כחלק ממענק הפיצויים.

אם הדבר אפשרי, ניתן לכלול בשווי הסכום גם את מרכיב התנאים הסוציאליים - לעתים קרובות הבכירים לא שמים לב שהחברה מסכימה שיפדו את הסכום באופן חד-פעמי אך אינה מפרישה להם את התנאים הסוציאליים הנדרשים עבור כל התקופה. במקרה של בכירים, מדובר בסכומים לא מבוטלים".

"מבחינת הפורש, בוודאי שפתרונות המיסוי להם נזקק העובד הבכיר מורכבים הרבה יותר מאלו להם נזקק עובד אחר במשק, שתנאי הפרישה שלו פחותים מזה של הבכיר", מסכים רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה ומנכ"ל "B4 יועצי פרישה": "מומחה המיסוי והפרישה נדרש במקרים האלה להיות יצירתי במיוחד ולהפגין ידע מקצועי בכל הקשור לתכנון המס על כספי הפיצויים והפנסיה ושאר ההכנסות של הבכיר".

"ככל שהצבירות גבוהות יותר המיסוי גבוה יותר", מסביר שחר לוי, מנכ"ל משותף בחברת רול יועצים, "לכן תכנון נכון של אופן משיכת הכספים מהותי יותר. עובד ממוצע לא נקלע לדילמות מהסוג של בכיר. סכום הכסף שאיתו ייצא פורש בכיר תלוי בשכר, בוותק ובחבילה שהם מקבלים, וכל נתון יכול להשפיע על השיקולים איזה פטור ממס לנצל. צריך גם לקחת בחשבון שחוקי המס משתנים לאורך השנים, וחלים תמיד מיום השינוי ואילך, כך שצבירות ישנות יטופלו בתנאי מיסוי שונים; עברנו עד כה לפחות ארבעה גלגולים של שינויי מס, ולכל חלק צבע מיסויי מסוים. לאו דווקא בפרישה לגמלאות הייעוץ נדרש", הוא מדגיש, "אלא גם בהחלפת עבודה. נטילת פיצויי פיטורים בשלבים מסוימים יכולה לפעמים לחרב את כל הנחת המס על הפנסיה בפרישה".

באופן עקרוני, תעריף הייעוץ לבכיר אינו שונה, אולם כאשר הוא מתומחר על-פי שעה מובן שהעלות הכוללת אמורה להגיע לאלפים רבים יותר של שקלים בהתאם למורכבות הייעוץ.

תמחור גלובלי, במקרה הזה, יהיה משתלם במיוחד - שכן החיסכון או הרווח הכספי לבכיר עשוי להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים ואף יותר.

סימולטור פיננסי - רבות הדרכים לחסוך כסף

רו"ח אמיר גבאי, מומחה למיסוי ופרישה ומנכ"ל "B4 יועצי פרישה", מדגים באמצעות שימוש בסימולטור את השפעות הייעוץ והבחירה במסלולים שונים על סכומי הכסף שימצאו את דרכם לכיסו של הפורש. בהתאם לנתוניו יוכל הפורש לבחור לנצל פטור ממס או על הפיצויים או על הקצבה, ולבחור בכמה תכנוני מס שונים כמפורט בטבלה.

במסלול פטור על פיצויים, עשויה פריסה נכונה של המס לחסוך יותר מ-340 אלף שקל, לעומת פרישה ללא תכנון מס. במסלול זה אין כל פטור ממס על הקצבה החודשית החל מגיל הפרישה.

פריסת מס: על כל ארבע שנות עבודה מגיעה לפורש שנת פריסה אחת, אך לא יותר משש שנות פריסה בסך הכול (והכוונה אינה לפריסת התשלומים למס הכנסה, אלא לפריסת ההכנסה לצורך חישוב המס - שיכולה לשנות לגמרי את סכומי החיוב). שיקול הדעת לכמה שנים לפרוס את כספי הפיצויים החייבים במס הוא של הפורש, בכפוף לצפי ההכנסות העתידיות בשנים שלאחר הפרישה או להיסטוריית ההכנסות בשנים שלפני פרישתו מהעבודה.

ייעוד פיצויים לקצבה - מצב בו בעת הפרישה לא ישולם מס על כספי הפיצויים שהושארו בפוליסה או בקרן הפנסיה לטובת קבלת קצבה חודשית, אולם בעת קבלת הקצבה החודשית ישולם מס לפי חישוב המס השולי של הפורש בתקופת הפנסיה. כשהקצבה נמוכה מסף המס ואין לפורש הכנסות נוספות, היא תהיה פטורה ממס. ישנם נתונים נוספים שצריך לקחת בחשבון כדי למנוע בעיות מיסוי אחרות בהמשך. במקרה המדובר, ניתן לראות כי השפעת המהלך (בנוסף לפריסת מס) מהותית לקביעת גובה הקצבה העתידית בהפרש של אלפי שקלים בחודש - מהלך משתלם יותר ככל שתוחלת החיים גדלה.

במסלול פטור על קצבה בו בחר הפורש ליהנות מפטור על הקצבה החודשית החל מגיל הפרישה על פי החוק, גובה הפטור ממס על הפיצויים ומענק הפרישה הוא הנמוך מבין כמה אפשרויות הקיימות בחוקי המס (ובמקרה הזה מגיע ל-64,330 שקל). פריסת מס נכונה עשויה להוסיף במקרה המדובר מעל 320 אלף שקל למענק הפרישה במה לבחור? הבחירה בין האפשרויות תיעשה בהתחשב בגובה הסכום החד-פעמי המתקבל במועד הפרישה והן בהתחשב בשווי הנוכחי של סך הקצבאות הצפויות להתקבל במהלך כל תקופת הפנסיה. מומלץ לבצע סימולציה וחישוב מוקדם בטרם הגשת הטפסים למס הכנסה, שכן לרוב ההחלטה בלתי הפיכה.

רצף פיצויים: בנוסף, קיימת אפשרות נוספת: דחיית מועד ההתחשבנות עם מס הכנסה על כספי הפיצויים ומענק הפרישה למועד מאוחר יותר. אפשרות זו עשויה להיות רלבנטית מאוד למי שמתכוון להמשיך לעבוד במקום עבודה חדש.

סימולטור