ההסתדרות הרפואית מאיימת בצעדים אישיים נגד אנשי אגף התקציבים על רקע חוק ההסדרים: "זהו הרס הרפואה הציבורית"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר מתנגד בחריפות לסעיף שמתייחס לפירוק בפועל של המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית המסמיכה מתמחים ומומחים וקובעת מהן המכסות הדרושות לכל מקצוע רפואי

"חוק ההסדרים יביא להרס הרפואה הציבורית בישראל" כך טען היום יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, בכינוס חירום שהתקיים בבית החולים שיבא.

בלשר סקר בפני מנהלי מחלקות בבתי החולים ובכירים אחרים במערכת הבריאות, את הסעיפים השנויים במחלוקת שכלל משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים, בהם הקמתה של קופת חולים חמישית למטרות רווח והקפאת החלטת הממשלה שהסכימה רק בשנה שעברה לתוספת יחידות רפואיות בתחומים אקוטיים, כמו שבץ מוחי.

אבל ההתקפה הגדולה ביותר של בלשר ושל הדוברים האחרים בכינוס, הייתה כנגד הסעיף שמתייחס לפירוק בפועל של המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית, זו שמסמיכה כיום מתמחים ומומחים וקובעת מהן המכסות הדרושות לכל מקצוע רפואי. במשרד האוצר מבקשים להעביר את האחריות הזו לידי ועדה במשרד הבריאות ומשמעות הדבר היא הכרזת מלחמה על ההסתדרות הרפואית. "זהו מסע עונשין של האוצר", טוען בלשר. "הרופאים קיבלו תוספת שכר של 24% (בזכות ההסתדרות הרפואית ש.נ), אז הם מענישים אותם כדי שיידעו מאיפה משתין הדג", הוא מוסיף. פרופ' לאוניד אידלמן, מנהל מחלקת ההרדמה בביה"ח בילינסון, אמר על כך: "כל הרופאים צריכים להתאחד כדי למנוע את הפגיעה הזאת, שהיא לא פגיעה ברופאים אלא פגיעה במטופלים".

בהסתדרות הרפואית החליטו לנקוט בשורה של צעדים נגד יוזמת האוצר, בראשן אי שיתוף פעולה עם הועדה במשרד הבריאות, אם זו אכן תקום. עוד מזהירים בארגון כי הם יודיעו לכל הגורמים הבינלאומיים שההסתדרות הרפואית בישראל לא סומכת על קביעת המומחיות וההסמכות השונות מצד ועדה כזו דבר שעלול להביא לפגיעה במוניטין של הרפואה בישראל. בהסתדרות הרפואית אף מאיימים בצעדים משפטיים פרסונאליים נגד אנשי אגף התקציבים באוצר, זאת בגין "הטעיה שעלולה לגרום לנזק" בדברי ההסבר שכתבו לסעיפים השונים בחוק ההסדרים. גם על כוונת האוצר להכניס שני נציגים מתחום הכלכלה אל ועדת המכרז שבוחרת ומאשרת כיום מינויים בכירים בבתי החולים, מתנגדת ההסתדרות הרפואית. "אנו רואים בזה מינויים פוליטיים", מבהירים בארגון.

ביקורת על ליצמן

ד"ר בלשר בחר לעקוץ היום את סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, על כך שפעל במהירות הבזק לביטול דחיית ההקמה של בית החולים באשדוד. "לסגן שר הבריאות יש עניין אישי בבית החולים, בדיוק כמו לח"כ סופה לנדבר", אמר בלשר. בכך הוא מתכוון לעובדה שליצמן ולנדבר נחשבים לפעילים הבולטים ביותר בכנסת למען הקמת בית החולים ליצמן למען המגזר החרדי באשדוד, ולנדבר (תושבת העיר) למען הקהילה הגדולה של יוצאי ברית המועצות לשעבר באשדוד.