ישראל מקוב: על הממשלה לתמרץ מובטלי היי-טק לעשות שנת שירות בתעשייה המסורתית

שרגא ברוש, בכנס התאחדות התעשיינים בנושא חדשנות ומו"פ בתעשייה: יגדלו אפשרויות המפעלים הקטנים והבינוניים להשתתף במכרזים ממשלתיים

"במסגרת דיוני השולחן העגול סוכם כי יגדלו האפשרויות של מפעלים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזים ממשלתיים", אמר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בכנס שערכה ההתאחדות בנושא "חדשנות ומו"פ בתעשיות המסורתיות".

"הכוונה היא שמכרזים גדולים יפוצלו למכרזים קטנים יותר, דרישות הסף להשתתפות במכרזים ממשלתיים יורדו, הזוכה במכרזים יחויב לעבוד עם ספקי משנה, וכמו כן תיבחן האפשרות להכניס מכסה של 25% במכרזים שתיוחד למפעלים קטנים ובינוניים", הוסיף ברוש.

עוד אמר, במסגרת הכנס שבו השתתפו יותר מ-200 תעשיינים, כי בדיוני השולחן העגול (ממשלה, מעסיקים, הסתדרות - מ.א.) הוא העלה את הבקשה שמפעלים מסורתיים שיקבלו סיוע במו"פ, לא ישלמו תמלוגים במשך שלוש השנים הראשונות.

לדבריו, צריך להתכונן ליום שאחרי המשבר ואין ספק שמי שיצא מהר יותר מהמשבר הוא גם זה שיהיה לו מוצר טוב יותר מתקדם יותר וחדשני יותר. יש תקציב למו"פ לתעשייה המסורתית, וזה התחום היחיד בו יש יותר תקציב ממה שאנו יודעים לצרוך.

ישראל מקוב, יו"ר גיוון אימג'ינג ונטפים בהווה ולשעבר נשיא ומנכ"ל טבע, ומי שעמד בראש ועדת מקוב לחדשנות ומו"פ, אמר בכנס כי "על הממשלה לתת תמריץ למובטלים בהיי-טק לעשות שנת שירות בתעשייה המסורתית". מקוב קרא לתעשיית ההיי-טק להעביר קבלנות משנה לישראל. "תעשיית ההיי-טק משתמשת בקבלני משנה שרובם מהתעשייה המסורתית, אך מרביתם נמצאים בחו"ל", ציין.

מקוב הציע כי הממשלה תממן את השדרוג של קבלני המשנה. "זו השקעה קטנה אך משתלמת מאוד, שכן הדבר יביא גם לשדרוג המוצרים בהם עוסקת התעשייה המסורתית". מקוב קרא לממשלת ישראל לתמוך בתעשייה המסורתית בתחום המו"פ והחדשנות, על בסיס כלל ארצי ולא רק בפריפריה. "אחרת", אמר, "נאבד את התעשייה הזאת וגם את ההזדמנות של התעשייה הזאת".

פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הכלכלית, אמר בכנס התאחדות התעשיינים, כי תקרת ההוצאה של התקציב צריכה לעמוד על 2.8% בשנת 2009 ועל 1.8% ב-2010. לדעתו, הכלכלה העולמית לא תחזור בקרוב לגאות שהייתה לפני המשבר, דבר שמשליך גם על ישראל. "תהיה פחות נכונות לממן ולקחת סיכונים - דבר שישפיע גם על ישראל. ניכנס לעידן של גלובליזציה מהוססת", אמר.

לדעתו, מדיניות ממשלה צריכה להיות לטובת מיתון המיתון, תוך שמירה על אמינות פיסקאלית, וליצור תנאים לחידוש צמיחה בת קיימא, תוך המשך החתירה לצמצום פערים. עוד אמר טרכטנברג, כי התאוששות נרחבת בכלכלה הישראלית תתרחש רק לאחר שיהיה מפנה בחו"ל. "אנו בעצמנו לא נהיה מסוגלים לחולל את המפנה", אמר.

הוא קרא לתעשיינים במפעלים המסורתיים להיות תחרותיים וחדשניים, ולא לצפות שגורם כלשהו מלמעלה יעשה את המלאכה עבורם. לדעתו, תשלום תמלוגים של התעשייה המסורתית עבור סיוע במו"פ, נראה איוולת.