דיווח: מדינות ערב מגבשות יוזמה שתמתן זכות השיבה

מובארק יציג את היוזמה לאובמה ; ארה"ב תציע לסורים ל"התניע" את המו"מ עם ישראל

מדינות ערב המתונות שוקלות לשנות את יוזמת השלום הערבית כדי להקל על ישראל לקבלה. כך דיווח "אל-קודס אל-ערבי", שציטט גורמים פלסטינים. היוזמה תמתן את זכות השיבה, ותציג לו"ז מוגדר לנורמליזציה.

דווח שמנהיגי מצרים, ירדן, הרשות וסעודיה מגבשים יוזמה "ברורה ומודגשת" יותר, לבקשת אובמה, כדי שנשיא מצרים מובארק יציג לו את המתווה החדש בוושינגטון בתוך מספר שבועות.

שר הפנים ישי אמר בעקבות הדיווח על היוזמה הערבית המתגבשת, כי גיבוש החזית הערבית לא יטשטש את חוסר עמידותה המדינית של הרשות הפלסטינית. "היום דווח על נפילת פצצות מרגמה - מצרים, ירדן וסעודיה אינן יכולות לערוב לשקט מרצועת עזה. דיבורים מדיניים על יוזמות ערביות, כשירי הפצמ"רים נמשך, מהווים זלזול בכושר עמידותה הריבוני של ישראל", אמר.

בראש השינויים תיקון זכות השיבה. הפליטים ייושבו במדינות ערב, ויוכלו לעבור למדינה הפלסטינית המפורזת לאחר חילופי שטחים בינה לבין ישראל. הממשל דרש גם לו"ז לכינון נורמליזציה עם ישראל.

המקורות הדגישו שהתיקונים הללו מצריכים פסגה ערבית חדשה.

בתוך כך, העיתון "אל-ח'ליג", היוצא לאור באיחוד האמירויות, דיווח כי שני השליחים האמריקנים שיצאו אתמול לדמשק יציעו לסורים ל"התניע מחדש" את המו"מ עם ישראל. ייתכן שהממשל אף ישלח לדמשק את שליחו למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל.

ואילו שליח הקוורטט למזה"ת טוני בלייר, המבקר בירושלים, אמר כי הרביעייה הבינלאומית מגבשת אסטרגיה חדשה לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, שתוצג תוך מספר שבועות. לדבריו, התוכנית נרקמת בממשל, תוך התייחסות מצד הרביעייה. "אנחנו עומדים לגבש מסגרת חדשה לשיחות", אמר.

אמש בבית הלבן אמר הנשיא פרס, אחרי פגישתו עם אובמה, שאינו רואה מקום לקונפליקט בין ארה"ב לישראל, ושדברי אובמה היו "מעל המצופה". לשאלה אם יוכל להשוות בין אובמה לקודמו בוש, ענה: "מה, השתגעתי? אני לא היסטוריון. אינני מחלק ציונים". *