הסטארט-אפ הישראלי Jogli שואף להיות "הגוגל של המוזיקה"

Jogli הוא מנוע חיפוש חינמי למוזיקה, הכולל 12 מיליון דיסקים - מאגר המוזיקה האינטרנטי הגדול בעולם ; "כל אחד יכול להיות הבעלים האישיים של ספריית הווידיאו והמוזיקה הגדולה ביותר בעולם"

אחד הדברים שגולשים הכי אוהבים לעשות באינטרנט זה לחפש מוזיקה, והפופולריות של YouTube יכולה להעיד על כך. הסטארט-אפ Jogli, שהוקם ב-2007 על-ידי דוד שוורץ, המכהן כמנכ"ל החברה, שואף לרכב על ההצלחה של YouTube ולהקים את מאגר המוזיקה הגדול ביותר באינטרנט. "המטרה שלנו היא להיות הגוגל של המוזיקה", אומר שוורץ. "כל דיסק נגיש כשם שכל אתר נגיש".

Jogli הוא למעשה מנוע חיפוש חינמי למוזיקה. "כמו שנכנסים למנוע החיפוש של גוגל, מקלידים שם של אתר ומקבלים תוצאות, ככה זה ב-Jogli. אנחנו מאפשרים להקליד שם של אומן, שם של תקליט או שיר מסויים, ולשמוע אותו באופן מיידי, באתר שלנו". השירות האינטרנטי הזה מאפשר גם לראות את מילות השיר, לשתף את המוזיקה עם משתמשים אחרים ברשתות חברתיות, וליצור פלייליסט אישי. "כל אחד יכול להיות הבעלים האישיים של ספריית הווידיאו הגדולה ביותר בעולם", טוען שוורץ.

באתר ניתן למצוא 12 מיליון דיסקים, כאשר קטעי המוזיקה אינם מאוחסנים באתר עצמו, אלא מגיעים ממקורות אינטרנטיים אחרים, בעיקר מ-YouTube. "אנחנו רק מביאים את המוזיקה, ומקפידים לעשות זאת רק ממקורות אשר מחוייבים לזכויות היוצרים, כלומר יש להם מדיניות של תשלום עבור שימוש בתכנים, לצד מדיניות של הסרת תכנים במקרה של הפרת זכויות יוצרים", מסביר שוורץ. "למרות שאנחנו מציעים למשתמשים רק תוכן חוקי, זה עדיין מאגר המוזיקה האינטרנטי הגדול בעולם".

עד כה גייסה החברה 650 אלף דולר, מגורמים פרטיים בתעשיית המוזיקה העולמית, אולם שוורץ, שבעבר כיהן בתפקיד בכיר באלדין, לא מוכן להתחייב על מועד שבו תגיע החברה למצב כספי מאוזן. האתר עלה לאוויר ביולי 2008, וכיום מבקרים בו מאות אלפי גולשים מדי חודש, מכל רחבי העולם, ובעיקר מארה"ב, צרפת וגרמניה. "אנחנו אפילו להיט בקולומביה", אומר שוורץ.

מה המודל העסקי?

שוורץ: "האתר הוא חינמי ויישאר חינמי, אבל המטרה שלנו היא לחבר בין הטעם המוזיקלי של המשתמשים לבין דברים שעשויים לעניין אותו". כך, בפני גולש שאוהב לשמוע את דפש מוד, תוצג פרסומת שמציעה לו לרכוש כרטיסים להופעה המתקרבת של הלהקה. "נאפשר למשתמשים לרכוש דיסקים ומוצרים נלווים נוספים התואמים את טעמם המוזיקלי, ונגזור עמלה על כל פעולת רכישה".

לדברי שוורץ, מודל ההכנסות יופעל רק בעוד מספר חודשים. "המשימה החשובה שלנו כרגע היא להביא למשתמש את המוצר הכי טוב ושהכי כיף לשמוע באמצעותו מוזיקה, ולהגדיל את מספר המשתמשים באתר. אנחנו פחות מתמקדים כעת באספקטים המסחריים ובנושא ההכנסות. אנשים אוהבים מוזיקה, וגם אתר חינמי יכול להיות רווחי, במידה וטיב המוצר יהיה מוצלח, ויהיו לו מספיק יוזרים".

Jogli אומנם פועלת בשוק צפוף למדי, ולא חסרים אתרים המציעים מוזיקה באינטרנט, כדוגמת פנדורה, Meemix ו-Last.fm, אולם היא מתחרה ישירות באתרים: Deezer ו-Myplaylist, שמציעים גם הם מנועי חיפוש בתחום. "הייחוד שלנו הוא שאנחנו מקפידים על חוקיות מוחלטת, ורק זה יאפשר לנו לשרוד את תקופת המיתון הנוכחית. אתרים מתחרים לא שומרים על זה, ולכן עליהם לשלם תגמולים, שמגדילים את ההוצאות שלהם. אני לא חושב שהם יוכלו להישאר חינמיים בעתיד, אבל אנחנו בהחלט נישאר", מבטיח שוורץ.