כך נראית נקודת התפנית המיוחלת? מדד אמון הצרכנים של ישראל זינק באפריל ב-15.4 נקודות

מדובר בעלייה החודשית החדה ביותר מזה 8 שנים ; הצרכנים עדיין נזהרים מקניות לא שוטפות ; להורדת חוברת המדד המלאה - חינם

מדד אמון הצרכנים, מבית "גלובס" מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, רשם באפריל זינוק חד של 15.4 נקודות (25.4%), התנועה החודשית החדה ביותר מזה שמונה שנים, והגיע לרמה של 76.1 נקודות. התנודתיות בתחושת הציבור באה לידי ביטוי בעובדה שרק בחודש שעבר נפל נתון המגמה של המדד לשפל של חמש שנים.

העלייה בנתון השוטף באפריל מחקה את הירידה המצטברת של המדד בשני הרבעונים האחרונים. בכך שב המדד לרמתו בספטמבר 2008, כלומר קודם לקריסת "ליהמן ברדרס". סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מראה שהאופטימיות הציבורית באה לידי ביטוי, בראש ובראשונה, בקפיצה של כמעט 24 נקודות אחוז במאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) של ציפיות הציבור לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה.

רכיב נוסף בו נרשמה החודש אופטימיות הוא מאזן הנטו לגבי שוק העבודה, בו נרשם צמצום של 18.2 נקודות אחוז. שיעורם של אלו הסבורים, כי מצב שוק העבודה יורע בתוך שישה חודשים עמד בתום אפריל על 44% מכלל הנשאלים, לעומת 55.9% במארס.

נזכיר, כי גם בארה"ב זינק החודש מדד אמון הצרכנים של ה-Conference Board ב-12 נקודות, ובבריטניה חזר מדד האמון לרמתו הגבוהה ביותר מזה שנה. נציין, כי ניתוח התפתחות המדד הישראלי לעומת זה האמריקני, העלה שהציבור הישראלי מעניק משקל רב להתרחשויות הכלכליות הגלובליות.

על הממצאים החיוביים מעיבים נתוני כוונות רכישת מוצרים בני קיימא. באופן מעט מפתיע, הקפיצה החדה באופטימיות לא באה לידי ביטוי בשינוי בכוונות קניות לא שוטפות. וכך, שיעור הנכונות לקנות מוצרים בני קיימא במהלך ששת החודשים הקרובים ירד ל-21.6% מכלל המשיבים, לעומת 23% במארס. רמת הנכונות הזו היא גם הנמוכה ביותר מאז ינואר 2009. הנתון המתייחס רק לבעלי ההכנסה הגבוהה ירד, לראשונה זה שמונה שנים, מתחת לרף של 30%.

להורדת חוברת המדד